Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Bobcat E10 skopa, sticka går långsamt

113 inlägg • Sida 1 av 8
Hydraulik i grävmaskiner

Konrad22 (trådstartaren)

#1 » 17:09:36, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada!

Jag har en Bobcat E10 2016/17 som jag har fått lite problem med.

Problemet uppstog efter en kund hyrt maskinen och nämnde att den började bli lite seg när maskinen va varm..
Problemet: Såfort maskinen blir varm, inte driftvarm utan räcker med ca 30grader så tappar skopan och stickans funktion nämnvärt hastigheten, hastigheten kan delvis bli snabbare och ryckig i vissa fall, ev gå snabbare på slutet.
Jag har en rephandbok till maskinen och har börjat felsöka en hel del men behöver någon att bolla idéer med helt enkelt..
Det jag har gjort är att mätt upp arbetstrycken i maskinen och maxtrycken är inom toleranserna, mätt upp servotrycket och de är nu mera inom toleranserna.
En iaktagelse som gjorts (då jag kört en likadan maskin fast från 2011) är att jag kan inte köra mina funktioner som går via servotryck på tomgång utan bara de funktioner som direkt påverkas av mekanisks påverkan på ventilblockert såsom schaktblad, eller bandning fram/bak på tomgång.. om det ska vara så på den nyare bobcaten eller ej vet jag inte och bobcat kunder inte svara på det heller,
Servotrycket ska enligt rephandboken vara på 30bar vid max varv på motorn när man kör en funktion i ändläge och där har jag 30 bar.
Jag har dock bara 12 bar på tomgång och ca 17 bar på fullgas när jag inte kör någon funktion..
Något som kanske är värt att nämna är att jag upplever att min maskin sjunker ihop ganska fort på samtliga funktioner när de ej körs, sjunkande bom/sticka etc.

Nåja det stora problemet är iallafall att maskinen är obrukbar nu när stickan och skopan är såpass långsamma..
En till iaktaglse som är gjort är att om jag ex maxar skopan i ändlge och håller den maxxad så går stickan med en jäkla hastighet, och tvärt om också.
Jag har haft isär tryckbegränsningsventilerna och gjort rent dessa och även ställt in servotrycket korrekt. va väldit högt vid maxad funktion tidigare..
Jag har haft isär hela huvud ventilpaketet och påbörjat köra alla block i ultraljudstvätt för att säkerställa att inget smuts sitter fast och ställer till det för mig.
Jag har även mätt mig till att när skopan eller stickan saktar in rejält så tappar jag servotryck från 30 bar till 18-20 bar.

Är det någon som har en teori på vad detta kan bero på? det är märkligt att jag tappar ca 10 bar på styrtrycket..
och att både skopan och stickans kolv"ringar" i cylindrarna gett sig samtidigt känns osannorlikt,, (maskinen har gått va 2800H)

Tacksam för alla synpunkter och idéer


mvh
konrad
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017



bonnen513

#2 » 20:08:48, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

helt klart nåt fel på servotrycket

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#3 » 21:28:32, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hydraulschema till maskinen?
Ofta sitter där en liten accumulator på servotrycket. Membranet eller blåsan i den har begränsad livstid och när den ger upp kan det bli lite märkliga fel.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#4 » 21:39:50, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär väl vara ett Open Center system med en pump som har fast deplacement. Det vill säga ett konstantflödessystem. I såna system varierar man pumptrycket och flödet ut till funktionerna med riktningsventilerna. Man måste trycksätta ventilpaketet till minst det lasttryck funktionerna har. Lågt lasttryck klara sig med ett lägre pumptryck vilket man får med en mindre utslkag på riktningsventilsliden. Max pumptryck kan bara erhållas när riktningsventilens slid bottnar i ändläge och därmed tvingar hela pumpflödet ut till funktionerna alternativ till tank via tryckbegränsningsventilen.
Låter som vissa riktningsventiler är kontrollerade via hydrauliska pilotservoreglage och andra mekaniskt direkt styrda.
De pilotstyrda funktionerna matas med pilotservotryck på 30 bar till spakreglagen. Spakreglagen styr ut ett servotryck på ca 0-15 bar. Riktningsventilens slider har centreringsfjädrar som vanligen är förspända så att det krävs ca 5 bar för att sliden skall öppna så mycket att oljeflöde kan ledas ut genom hydraulfunktionens arbetsport på rikningsventilblocket. För att få sliden att nå ändläge kravs ca 15 bar. Om dina regalge inte kan styra ut dessa 15 bar så kan du aldrig få vare sig max pumptryck eller max pumpflöde ut till hydraulfunktionen. Observera att mina trycksiffror är generella uppskattningar och kan variera lite mellan olika fabrikat av hydraulsystem.
Uppenbarligen så har maskinen en pilotservopump vars flöde och tryck varierar med motorvarvtalet. Om pilotservopumpen blir sliten så kommer det att krävas högre motorvarvtal för att upprätthålla servotrycket. Så dina 12 bar på tomgång kommer inte att fungera för att ge full kraft och hastighet på hydraulfunktionerna.

Allt detta sagt så skulle det (teoretiskt) kunna vara så att sliderna i riktningsventilen "kärvar" och därmed kräver högre pilotservotryck från reglaget. Tror vi kan lägga den teorin på sparlåga tills du utrett varför du bara har 12 bar på tomgång. Min gissning är att pilotservopumpen är sliten och när oljan värms upp något så tunnas den ut lite granna vilket ökar det inre läckaget i pilotservopumpen.
Snabbfix kan vara att köra med tjockare hydraulolja. Om du kör på "32" nu så kan du prova med "46" eller till och med blanda i en tjockare motor eller transmissionsolja. Men felet med sliten pump kommer ändå att kvarstå.

Om din handbok har ett komplett hydraulschem (symbolschema) så ta gärna ett skarpt foto på det och posta i en kommentar
Edit
Bra där Jac. Glömde nämna eventuell ackumulator. Om den förlorat förladdningstrycket då blir det problem med att hålla konstant pilotservotryck. Låter som en väldigt logisk orsak
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Konrad22 (trådstartaren)

#5 » 22:20:47, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej allihopa tack för svar!

Bifogar Hydraulschema, har haft isär build up valvet som om jag fattat det hela rätt bygger upp ett baktryck i systemet som är backup ifall man skulle få tryckfall av någon anledning på 30bars tyckreduceringen.
Intressant med att trasig ackumulator kan ge knasiga fel, inte råkat ut för det innan, tror att min är hel då jag kan röra funktionerna LITE efter motorn stängts av, helt klart värt att kolla noggrannare på!

Är somsagt ytterst osäker på hur det faktiskt SKA vara med servotrycket, kasnke en bortbyggd funktin från de tidigare E10orna att man kan köra servo funktionerna på tomgång? vet inte och bobcat visste inte heller..
Maskinen har 2st hydraulpumar med fast deplacement, och servotrycket får jag via en tryckredceringsventil i ett block, den har jag haft isär och gjort rent, oringar mm såg f int ut och ingen nämnvärd smuts heller, någon har varit där och skruvat tidigare dock efterssom låsmuttern hade skurit, och trycket jag mätte upp i ändläge va upp emot 50-60 bar och sa vara 30 enligt Rboken, är nedjusterat nu.
Så slitna pumpar tror jag inte att det är. efterssom de andra funktionerna funkar som de ska, det är just skopan och stickan som sackar.
Har som sagt rivit ner huvudpaketet nu och ska köra det i ultraljudstvätt, har bara haft isär stickans slid helt för att jag va nyfiken och hittade ingen smuts eller så i sliderna där heller och och ytorna såg fina ut.
La märke till att Build up valve som är inringat på schemat (stora ringen) väste vesäntligt förut, så jag togg isär det och gjorde rent i hopp om att det hade fastnat skit där i som släppte ut mitt servo tryck, det såg fint ut ytorna lite repiga men inget som borde påverka.

Ventilerna som påverkas av servotrycket är precis som ni beskriver, en behållare som det sitter en fjäder inuti där trycket i sin tur pressar ner sliden, Förstår inte riktigt hur jag tappar servotryck här när funktionerna sackar..
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Konrad22 (trådstartaren)

#6 » 22:24:47, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

InläggDetta inlägg har raderats av Konrad22 den 22:34:24, 23-09-2023.

Konrad22 (trådstartaren)

#8 » 22:36:49, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

akkamaan

#9 » 23:23:13, 23-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konrad22 skrev: kasnke en bortbyggd funktin från de tidigare E10orna att man kan köra servo funktionerna på tomgång?

Knappast, har aldrig stött på en maskin som medvetet haft för lågt servotryck på tommgång
bobcat visste inte heller..

Det är inte förvånande för det är sällan en telefonmottagare kan något väsentligt om hydraulik
Maskinen har 2st hydraulpumar med fast deplacement, och servotrycket får jag via en tryckredceringsventil i ett block,

Så det är ingen separat pilotservopump? (har inte hunnit titta på schemat)

Så slitna pumpar tror jag inte att det är. efterssom de andra funktionerna funkar som de ska, det är just skopan och stickan som sackar.

Som det ser ut på schemat så tror inte jag heller attt det är slitna pumpar. Jag håller just nu en slant på pilottrycksackumulatorn. Den ska enligt schemat vara förladdad med 11 bar. Om förladdningstrycket sjunker så blir det lägre servotryck när olja förbrukas i pilotservosystemet
Bild


Ventilerna som påverkas av servotrycket är precis som ni beskriver, en behållare som det sitter en fjäder inuti där trycket i sin tur pressar ner sliden, Förstår inte riktigt hur jag tappar servotryck här när funktionerna sackar..

Det är 4 funktioner som går på pilotservotryck och 5 funktioner som går med manuella reglkage. Om du drar en av de manuella i botten så får du tillgång till maxtryck och då spelar inte ett lite förlågt pilottryck nån roll för orken. Det påverkar då bara ev begränsning av funktionens hastighet. Nu är det ju två pumpkretsar. Den nedre pumpen går till de nedre 4 riktningsventilerna, 2 manuella och två med pilotservo. Den övre pumpen går till de övre 5 riktningsventilerna 3 manuella och 2 med pilotservo.
Build-up ventilen som du ringat in blockerar övre pumpkretsens flöde så att pilotservotrycket kan byggas upp och acckumulatorn laddas av den övre pumpen via den inringade tryckreduceringsventilen. Dett sker blixtsnabbt under nån sekund när man startar maskinen. Ett annat sätt att att ladda ackumulatorn vid start är att dra nån manuellspak i botten tills överstömmaren öppnar. Tar också bara nån sekund.
Tyvärr är bilden oskarp eller har för låg upplösning så texten på schemat inte går att läsa. Har du fotat med telefonkameran direkt mo dataskärmen?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Janson1

#10 » 10:15:55, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du larvar, går den lika fort på larverna då? (Den skall gå rakt fram alltså)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#11 » 10:18:16, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang tryckaccumulatorn, Med maskinen avstängd så skall du kunna använda spakarna några gånger ändå tills accen är slut. Sen så om accen blir tom behöver du förmodligen larva lite för att få nytt tryck in i pilotsystemet och dess acc. Testa detta.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Konrad22 (trådstartaren)

#12 » 10:23:51, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Konrad22 (trådstartaren)

#13 » 10:42:27, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej igen

Ursäkta för spammande med bilder på schema, jag förstår inte varför det blår så kass upplösning i forumet, sita bilden något skarpare nu, de är tagna irekt ur en PDF och är knivskarpa på min skärm innan jag lägger upp de.. :(

Mycket intressant med acckumulatorn, När maskinen är avstängd kan jag sänka bommen, shaktbladet lite försiktigt och en gång kanske, men kan inte röra skopan eller något sådant, har ingent referensväde på en sånhär liten grävare hur mycket acckumulatorn ska orka med.

När jag bandar med maskinen går den rakt och båda banden går samma hastighet.

Om jag skruvar bort accen, och om det inte är något tydligt hål i membranet, kan jag på något rimligt sätt kontrollera att den är hel? trycka in ett ej vasst föremål lite försiktigt å kolla att det är motstånd i membranet?

Ska prova när ventilpaketet är ihopskruvat och återmonterat om jag kan fylla upp trycket med hjälp av att larva mellan som ni säger.

Maila mig på Konradle@hotmail.com för att få ett knivskarpt schema om ni vill ha!
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Konrad22 (trådstartaren)

#14 » 10:59:18, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev efterklok och får komplettera..

Som jag skrev tidigare, om jag kör stickan i ändläge och håller kvar så fungerar ex skopan perfekt, och tvärt om också.
så att jag har för lågt styrtryck på skopan,stickan är konstaterat.. när jag tänker efter har jag nog reagerat på att om jag svänger torner så går det fort första 90graderna sen saktar det in.
detta skulle i min hjärna vara en tydlig symptom om accen är slut?
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Jac

#15 » 11:26:07, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror forumet komprimerar stora bilder, därför kvaliteten blir sämre.
Zippa bilden och lägg till den som en fil istället.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se