Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Bobcat E10 skopa, sticka går långsamt

113 inlägg • Sida 6 av 8
Hydraulik i grävmaskiner

akkamaan

#76 » 23:00:24, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sidan 92 i den här pdf finns spec på Walveoil ackumalator feeding unit LÄNK

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Jac

#77 » 09:22:32, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har vi en strypningen jag trodde skulle finnas där. Finns både med och utan tydligen. På Bobcat schemat är det inte ritat in nån strypning men det faktum att där är ett tryckfall i samband med misstänkt läckage indikerar ju att nånting stryper, t.ex. tryckreduseringsventilen.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Konrad22 (trådstartaren)

#78 » 18:45:47, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering

Gokväll
Hade inte möjlighet att plugga höger spak då jag saknade plugg i den storleken.. så jag rev ner båda spakarna.
Spakarnas block är av märket Walvoil och är inte lika dana som i rephandboken.. ventilblocken är inte delbara men man kan givetvis plocka ur alla slider å fjädrar.
Tyvärr så hittade jag inte något uppenbart i någon av sliderna, men ska köra allt i ultraljuden imorgon så får jag hoppas på att det är något skräp i blocket som inte syns som ställer till det.
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Konrad22 (trådstartaren)

#79 » 19:25:47, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Konrad22 skrev:fenomenet uppstår trotts allt på båda spakarnas funktioner.

Låter som nån av pilotventilerna (styrtrycksreglerande) i en av spakarna kärvar eller har ett skräp som dränerar matartrycket från "P" till "T" (till tank). Kan du känna om nåt av spakblocken blir varmare än det andra efter att maskinen stått på tomgång ett tag? i så fall är det den spak-ventil du bör börja med. Det kan vara brustna kontrollfjädrar också. Dessa spakventiler är extremt föroreningskänsliga och kräver oftast filtrering på 2-5 my (mikrometer)
Finns det nåt tillverkar ID på dessa spakblock? Skulle vilja titta på designen internt i spakenheten.
Ett exempel är denna bild men design kan variera lite mellan olika tillverkare, Rexroth, Parker, Hitachi etc
Bild


Walvoil
181405003
PG1601428/037
REF 7220730
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Janson1

#80 » 19:34:11, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ett litet spel i spakarna när man dom är opåverkade?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Konrad22 (trådstartaren)

#81 » 21:18:53, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har ingen refferens men ja det finns spel

1 person gillar det här inlägget.
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Konrad22 (trådstartaren)

#82 » 18:34:57, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering

Ventilpaket spak Höger,Vänster är nu rengjorda i ultraljudstvätt och ihopsatt på maskin.
Maskinen är Bättre än innan, men inte bra nog.
Sticka in är funktionen som fungerar sämst.
Maskinen sjunker inte ihop lika mycket längre, ända kolven jag ser sjunker sakta nu är stickan så rengöring av alla ventilpaket har gett resultat.

Servotrycket är som innan.
Reflektion vid felsökning idag, när jag pluggar ledning till spakarna har jag ungefär samma servotryck som med spakarna inkopplade, mne när jag maxar en funktion så stannar tryckert vid 30 bar och det gör det inte när spakarna är inkopplade, så det läcker fortfarande lite i spak kretsen..

Slutsats, med spakarna inkopplade/pluggade har jag alltså samma tryck på servot, men om jag maxar en funktion med spak kretsen pluggad så höjs trycket 10 bar och stannar 10 bar högre.
Det är som att man laddar accen och efterssom kretsen inte läcker längre så håller sig trycket 10 bar högre..
Det som är MYCKET intressant är att när spakkretsen är pluggad så kan jag fortfarande inte påverka servotrycket på tomgång/maxvarv genom att skruva på tryckreduceringsventilen (nr 8), trycket som ändras när jag skruvar på denhär är ändast MAX trycket dvs när jag maxar en funktion.
Jag har också lagt märke till att nu när maskinen står på tomgån så väser och skriker/piper det från returen på hydrauloljan, jag kan inte Svära på att det är från build up valvet det skriker men det går igenom där iallafall.

Det jag behöver säkerställa är om jag SKA kunna ändra tomgång/varv trycket på servokretsen eller ej. är somsagt oklart i rephandboken. Jag börjar fundera på om det inte är så att huvudfelet är att ventil nummer 8 är det stora felet här..

Något som jag kom på direkt när jag lämnade garaget är också att jag ska mäta trycket med den lilla manometern i huvudkretsen för att se vilket tryck buildup valvet genererar.

just nu kan jag bara tänka att det kan vara 2 fel.
1. Tryckreduceringsventilen är trasig och fungerar bara som maxtryck för servokretsen .
2. buildup valvet är defekt och släpper igenom på lågt tryck och tillåter inte ventil nr 8 att arbeta. En reflektion " Detta felet borde bara vara på maskinen när arbetstryvket är olastat OCH detta stämmer in på mina symptomer!! för att nu går funktonerna som är på låg last sämst! dvs Skopa in, sticka in, bom ner dessa funktionerna har jag lågt servotryck på och de får ju hjälp av gravitationen. jag har ingen möjlighet just nu att provgräva med maskinen för att testa denhär teorin.

Nästa steg för mig nu är att mäta Tryckkretsen för att se build up valvets inställning. plugga denna från pilotkretsen borde inte göra skillnad efterssom jag har så lågt tryck i den kretsen men kanske lika bra att prova.. är snabbt gjort.
Om jag har 27 bar i den kretsen vilket buildup valvet ska generera enligt handboken så får jag väll byta ut ventil nummer 8.

Frågor, idéer, synpunkter?
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

akkamaan

#83 » 19:54:07, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du indikerar med ditt resonemang att det "är logiskt" att motorvarv talet normalt ska påverka servo trycket. Det är fel om systemet fungerar som det ska. Ackumulatorn ska se till att servotryck håller runt 30 bar oavsett motorvarvtalet. Det är just av den anledningen ackumulatorn finns i systemet
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#84 » 21:48:16, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du beställt nån acku?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Konrad22 (trådstartaren)

#85 » 09:40:33, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Har du beställt nån acku?


Nej, enligt mina mätningar borde accen vara hel

1 person gillar det här inlägget.
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Jac

#86 » 12:16:30, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Om du har en sån här pryl inom räckhåll så kan den användas som flödesmätare för att finna läckage:
Modellen i länken tål 70 bar (!) så det räcker ju.
https://www.briklas.se/product/piusi-di ... ag-m-slang

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Konrad22 (trådstartaren)

#87 » 13:20:58, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske får skaffa en sån!
Det som får mig att fundera nu är att jag inte kan påverka grund trycker i servokretsen trots pluggad joystick.
Jag har 10bar tryck i arbetskrets på tomgång å ca 20var på Max varv. Jag borde väll ha 27bar där ALLTID om min buildup valve skulle fungera??
Konrad22
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:03, 14-03-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E10 2017

Jac

#88 » 16:31:24, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buildup ventillen är väl mer eller mindre proportional även om det inte är avsikten. Om den inte orkar stänga helt på tomgång så byggs det heller inte upp tillräckligt med tryck för att den ska orka stänga så att säga, det är ju en feedback loop.

Den kanske klarar det från början men att det räcker med ett litet läckage i servosystemet för att den inte ska klara det på tomgång.

Om du har en liten kugghulspump från en gammal bakgavellyft eller liknande och en varvtalsmätare så kan du improvisera en flödesmätare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#89 » 16:34:18, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ackumulatorn är alltid misstänkt i mina ögon eftersom det är nästa 100% säkert att den går sönder under maskinens livstid eftersom gummit åldras. Samma sak med hydraklcylindrar.
Ventiler å andra sidan brukar överleva maskinen även om det sker att det blåser en o-ring ibland.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jevlar

#90 » 17:38:38, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BUILD-UP VALVE
Description
The build-up valve is used to generate back pressure in
the hydraulic system. If the pressure in the control
system (accumulator) decreases under 2,7 MPa (27 bar)
(391 psi), the build-up valve will generate back pressure
of 1,2 MPa (12 bar) (174 psi) to provide pressurized oil
for pilot control system.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se