Åtminstone på liknande ackumulatorer på gamla Citroënbilar är säkra tecken på att den är trasig, om det antingen syns bubblor i oljan vid gängan när man just har skruvat loss den, eller om plastknoppen som sitter mitt i membranet inte är centrerad i hålet (eller inte syns alls, membranet befinner sig långt in i ackumulatorn och kanske är i slamsor).
Det går ofta att prova ackumulatorn på plats med en manometer inkopplad på lämpligt ställe (men man måste först studera hydraulschema och VHB för att avgöra om det är möjligt). Det går till så att man mäter hydraultrycket vid ackumulatorn i samband med start, det ska stiga snabbt till ett värde som motsvarar ackumulatorns förladdningstryck och sedan stiga långsammare. Eventuellt, om hydraulpumpen har för hög kapacitet, kanske man inte kan se det tydligt i samband med att man startar motorn, i så fall får man köra på startmotorn med stoppreglaget aktiverat så det hela går långsammare.
En lös
ackumulator kan man prova på
ungefär motsvarande sätt med en anordning som liknar en spridarprovare. Ofta bygger man om billiga hydrauliska domkrafter för detta ändamål, det är egentligen bara frågan om att ta bort kolven och tillverka en
adapter så man kan
gänga dit ackumulatorn i toppen av domkraftens cylinder, och koppla in en manometer på lämpligt sätt.
Om ackumulatorn i princip är hel men förladdningstrycket är för lågt, så finns det ibland möjlighet att fylla med kvävgas till rätt
tryck via en
nippel i toppen.