Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Akumulator Volvo EC 20B

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Andthu (trådstartaren)

#1 » 07:10:40, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har en fundering ang. ackumulatorn som finns på min maskin. Vad har den för funktion? Jag har läst i instruktionsboken att vid ett stop eller en olyckshändelse ska man kunna nödsänka nån funktion en kort stund efter stopp och det ska då finnas tryck från ackumulatorn som ser till att nödsänkning fungerar. På min maskin så dör alla funktioner vid motorstopp av mig veterligen har det aldrig fungerat. Så om det är någon som vet hur ackumulatorn ska fungera så får ni väldigt gärna berätta det för mig.

Mvh Andreas
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04



Andthu (trådstartaren)

#2 » 15:09:06, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå

Är det ingen som vet vad ackumulatorn är till för?
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

Jac

#3 » 15:55:27, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligtvis så blir hydrauliska joysticks matade av en liten ackumulator. Detta gör att man kan nödsänka en stund efter att maskinen har stannat.
Ackumulator fylls med olja på lite olika sätt beroende på maskin, ibland får den olja från arbetsfunktionerna via backventiler och dysa, ibland en speciell acku uppladdningsventil, är det hydrostat maskin så kan det tas från matartrycket, på grävmaskiner är det vanligt med en egen liten pump på några få liter per minut.

Beroende på vilket system det är så behövs ackumulatorns också för att stabilisera trycket till joysticksen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andthu (trådstartaren)

#4 » 08:10:15, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur kan vet man om den fungerar som den ska då? Mina spakar stendör exakt samtidigt som ett motorstopp inträffar. Ska man anta att ackumulatorn är trasig då?
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

Turbodiesel

#5 » 08:30:54, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera att tändningen måste vara på, samt säkerhetspinnen i körläge.

Troligen (51% osäkerhet) är ackumulatorn trasig, men det kan även vara överdrivet internt servospakläckage, fel i laddsystemet/reducerings/övertrycks/backventil.

Som vanlig behövs en liten felsökning, för att ringa in problemet, och eliminera felkällor, ackumulatorn går att testa.

Finns det någon verkstadshandbok tillgänglig?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#6 » 08:34:02, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obs det är ju bara funktioner som får hjälp av gravitationen som kan funka

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andthu (trådstartaren)

#7 » 13:17:33, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja förstår att det bara är funktionerna som strävar neråt av sig själva. Antar jag får plocka loss akumulatorn och se om plastkulan / backventil eller vad det kallas är synlig. Är den strax innan efter gängan borde akken vara hel.
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

torbjorn_forsman

#8 » 21:10:27, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone på liknande ackumulatorer på gamla Citroënbilar är säkra tecken på att den är trasig, om det antingen syns bubblor i oljan vid gängan när man just har skruvat loss den, eller om plastknoppen som sitter mitt i membranet inte är centrerad i hålet (eller inte syns alls, membranet befinner sig långt in i ackumulatorn och kanske är i slamsor).

Det går ofta att prova ackumulatorn på plats med en manometer inkopplad på lämpligt ställe (men man måste först studera hydraulschema och VHB för att avgöra om det är möjligt). Det går till så att man mäter hydraultrycket vid ackumulatorn i samband med start, det ska stiga snabbt till ett värde som motsvarar ackumulatorns förladdningstryck och sedan stiga långsammare. Eventuellt, om hydraulpumpen har för hög kapacitet, kanske man inte kan se det tydligt i samband med att man startar motorn, i så fall får man köra på startmotorn med stoppreglaget aktiverat så det hela går långsammare.

En lös ackumulator kan man prova på ungefär motsvarande sätt med en anordning som liknar en spridarprovare. Ofta bygger man om billiga hydrauliska domkrafter för detta ändamål, det är egentligen bara frågan om att ta bort kolven och tillverka en adapter så man kan gänga dit ackumulatorn i toppen av domkraftens cylinder, och koppla in en manometer på lämpligt sätt.

Om ackumulatorn i princip är hel men förladdningstrycket är för lågt, så finns det ibland möjlighet att fylla med kvävgas till rätt tryck via en nippel i toppen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andthu (trådstartaren)

#9 » 09:01:52, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade loss akken igår och jag ser plastkulan ligger där innan gängan börjar. Har rengjort med bromsrengöring och sen vände den med gängan ner mot arbetsbänken. Idag så hade det runnit ur en hel del olja. Så jag misstänker den är slut. Vad tror ni andra??
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

AN

#10 » 09:38:27, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rinner oljan genom akken?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 11:34:55, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar troligt. Vad händer om du försöker trycka in plastkulan (försiktigt, med något inte alltför vasst)? Är den stum, fjädrar den tillbaks eller blir den kvar när du har tryckt in den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andthu (trådstartaren)

#12 » 13:19:38, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rinner sakta ur den hela tiden. Har inte försökt att trycka in kulan men det verkar mest troligt att den är trasig då oljan inte ska kunna leta sig innanför membranet. Så det är nog skrot.
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

Turbodiesel

#13 » 14:38:36, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att byta,
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andthu (trådstartaren)

#14 » 14:41:29, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: ja så enkelt. Bara att byta :grin: :grin: :grin: Synd att man inte har en sedelpress i garaget. Då kunde man byta mer än den :grin: :grin: :grin:
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

Turbodiesel

#15 » 14:55:43, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ville ju byta den, eller åtm ha det att funka, och nu är din lycka gjord, eftersom den är trasig. :mrgreen:

Har du tillgång till förladdningstrycket?

OIE kan ladda ackar efter önskemål, om de har rätt storlek/modell, samt rätt anslutning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se