Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

VG och SHS hydraulolja

26 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Jac

#16 » 16:23:14, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid drift med varm olja så är det komponenten med högsta min viskositeten som bestämmer.
Jag tänker det är viktigare att en hydrostatpump har fullgod smörjfilm under belastning. Att nån kugghjulspump kaviterar lite vid kallstart känns mindre viktigt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



jannejoel (trådstartaren)

#17 » 18:24:52, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Vid drift med varm olja så är det komponenten med högsta min viskositeten som bestämmer.
Jag tänker det är viktigare att en hydrostatpump har fullgod smörjfilm under belastning. Att nån kugghjulspump kaviterar lite vid kallstart känns mindre viktigt.


Men vad tänker du om körning i kyla? Den här har inget varmgarage och kommer använd as mest på vintern. Menar du att hydrostaten inte är så känslig för kall mer trögflytande olja? Får den god smörjning då?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#18 » 19:39:17, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om hydrostatpumpen kaviterar så kan ju hydrostaten inte överföra någon effekt alls. Så smörjning i det fallet är inget man behöver bekymra sig över, däremot bör man av andra skäl inte försöka köra om hydrostaten konstrar, då är det bättre att låta motorn gå på tomgång en stund tills allt fungerar och inga kavitationsljud hörs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#19 » 20:32:40, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha är det så det funkar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

AN

#20 » 22:03:40, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om hydrostaten kaviterar är det nog först matarpumpen som kaviterar, den har ju kontakt med tanken.
Här är bild på en kaviterad matarpump, där driften fortfarande fungerade tillfredsställande.
I detta fallet ett sugfilter som inte blivit bytt. Sugfilter är idag nästan förbjudet, men detta är en anläggning från 70-talet.
Problemet med kavitation i matarkretsen är ju att matartrycket sjunker, då kan huvudpumpen ta skada.
Denna anläggning fungerade, men matartrycksvakten började varna. Detta är en större hydrostat, men nog kan hydrostaten fungera även om det kaviterar. Så att den inte skulle kunna överföra kraft under kavitation känns märkligt.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#21 » 08:11:00, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger tillverkaren Rexroth? de här maskinerna använder A4VG40-56, vilken serie är oklart, men gissningsvis ett steg bakåt från dagens.

Detta är ju mobilhydraulik deluxe, och tål extrema förhållanden, så länge ett par (av ca hundra) parametrar är inom smärtgränsen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#22 » 09:55:29, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrostaten har en sluten krets mellan pump och motor, alltså returoljan från motorn går rätt tillbaka till pumpen, inte till tank. Kretsen mister olja genom det normala läckaget i pump och motor. Matarpumpen ser till att kretsen efterfylls och att lågtryckssidan trycksätts till 15-25 bar eller nåt sånt. I tillägg finns det oftast en flushing-ventil som byter ut en del av oljan i kretsen hela tiden.
Matartrycket är kritiskt, där sitter säkert en tryckbrytare på matartrycket. I tillägg används matartrycket ofta både till att vinkla hydrostatpumpen, mata joysticksen och lyfta av handbromsen.
Matarpumpen är av kugghjultyp och tål kallstartkavitation hyffsat (till skillnad mot vissa kolvpumpar där fötterna kan lyfta och i extrema fall förstöra pumpen).
Om du pga kallstart i kyla inte får matartryck så får du nog inte köra av flera anledningar.
Har du först fått ok matartryck så kan inte hydrostaten kavitera vid normal drift.

Finns riktigt bra videos på youtube numera:
https://youtu.be/7NqR7j2Baqo?si=VD61H5a9aQm8Wc-6

https://youtu.be/I3zK0fMiNwg?si=BA1XJKELqUd0JxJU

https://youtu.be/zyzsTfADvJA?si=xb3_dkFiQAFcK6S2

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#23 » 10:11:57, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexroth och andra tillverkare anger ofta en minsta viskositet 10-15 cSt vilket gäller för varm olja. Man får kolla i ett viskositetsdiagram för vald olja vilken temperatur den viskositeten motsvarar. Dock är temperaturen i hus på pump/motor ofta är ganska mycket högre än i tanken vid drift, beroende på hur hårt man belastar maskinen och hur bra flushing och spolning av husen man har.

Som TD säger så tål dessa system mer än man tror, både värme och kyla.
Har själv mätt 115 grader C i kretsen på ett riktigt dåligt designat hydrostatsystem och det snurrade glatt på även om viskositeten naturligtvis var utanför spec.(tror det var VG46). Tanktermometern visade 45 grader. Dock ingen behaglig upplevelse att stå i en slangdjungel då, sker det nåt blir man friterad. Obs! Så här blir det inte på en vanlig hydrostat till hjullastare, skogsmaskiner och liknande.

Rexroth har ett riktig bra diagram för A4VG:
Bild
Ser ungefär likadant ut för A6VM som jag gissar är motorn här.

Edit: Det finns även oljor med extra högt viskositetsindex som håller viskositeten bättre när dom blir varma. Tror Shell har nån med VI 300. Inget jag hade bekymrat mig om.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jannejoel (trådstartaren)

#24 » 21:24:58, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac för förklaring o videor. Nu är jag måttligt styv i engelska så missade nog en del.

Men om nu hydrostaten är en (nästan) sluten krets så undrar jag

1 Hur mycket olja kan hydrostaten på L25 b rymma?

2 Hela hydraulsystemet på denna är ju övervakat av termostat o fläkt.
Men har hydrostaten något liknande som skyddar den mot överhettning? Så att den t.ex. börjar byta mer olja med övriga hydraulsystemet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Jac

#25 » 00:09:56, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din hydrostat blir inte så mycket varmare än tanken, systemet i mitt exempel var märkligt felkonstruerat spektakel med ventiler i kretsen, så är det inte på en vanlig hjullastare. Det var ett dåligt exempel.

Din maskin har antagligen flushingventil som ser till att oljan i kretsen byts ut hela tiden och temperaturen hålls jämn.
Temperaturen i husen på pump och motor kan dock ligga lite högre men antagligen är där spolning genom husen också.

Hydrostatmaskiner går dock varma i oljan i bland men då syns det på termometern på normala maskiner.

Vad gäller volymen så delar hydrostaten olja med resten av systemet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#26 » 00:28:52, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många hydrostatmaskiner har temperaturövervakning på hydraulmotorns dränering, det är den hetaste platsen.

Den aktuella maskinserien har åtm en kombinerad tempgivare/varningskontakt, placerad på hydrostatpumpens gavel (minnesbilder från L30-35)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se