Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Ventiler till trädklipp

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

marrtin (trådstartaren)

#1 » 21:44:33, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Behöver hjälp med att lösa mitt problem.

Jag har en Volvo ec140b med svabstyrning. Har köpt en trädklipp som jag tänkt sätta ventiler på så jag kan styra den med rullarna. Kommer plocka av rotorn när det ska klippas.
Det är trädsamlare på den så måste ha två ventiler fram.

1. Skulle det funka att göra så man stryk med rullarna? Vad behövs för ventiler?

2. Behöver även kunna ställa upp trycket på hammarkretsen då den är nerställd pga att rotorn klarar bara 220bar och klippen 300bar. Så tanken att höja när man ska klippa å skruva ner när man är klar. Gör man det enkelt?

3. Har testat klippen med 1/2 slangar nu. Den stänger hyfsat snabbt men öppnar klippen sakta. Tror att 1/2 slangarna stryper flödet? Behövs det kanske 3/4 istället? Är ju 3/4 på hammarkretsen.

Som ni ser på bilden så är det som jag kört nu. Blev inte så smidigt utan vill plocka bort rotorn och få styrningen i rullarna istället.

Tacksam för alla råd.

Mvh Martin.


Bild
marrtin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:52, 26-03-2008



88ecr

#2 » 09:34:53, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, du vill ha rototilten på plats!

Kört med 88 volvo dylikt, minns pä äldre, så var de via rototilten tredje funktion, och via knapp så fick man tredje funktion. Så ser jag ni nu har.

Eller vill ni ha att dom båda går till lika? Och via skild knapp få enskilt?

Byta spakar för att få tredje samt fjärde rulle?

Ser a ni har både rotator och klipp nu i samma linje?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Alrik

#3 » 10:21:12, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer att du vill ha rotorn kvar! Smidigheten i att kunna klippa från alla håll sen får man väldigt fina högar när man genom lite tilt eller snurr när man lägger ifrån sig materialet.

Behöver du verkligen den förlängning mellan klipp och fäste?


Kör min klipp på Hammarhydrauliken och ackumulatorn genom rotorn. Fästet direkt på klippen och har hittills aldrig känt att man behöver förlängning mellan fäste och klipp.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se