Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Flödesriktning på hydraulfilter insatsfilter

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

chippen (trådstartaren)

#1 » 00:36:32, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

om man lyckas få fel filter dvs med fel flödesriktning på ett insatsfilter hur kan detta te sig vilka symptom kan det ge? Kan det lösa bypassen på i tanken?
Kan det ge överströmmnings symtom liknande kavitationsljud?
Har ett oljud som kommer ifrån just facket i tanken där returfiltert sitter.
Vill ju inte köra utan returfilter...

Misstänker att jag fått fel filter av min leverantör... jag måste ha ett filter utifrån till in, och misstänker jag fått innifrån till ut.

Problemet är att det inte går att få fram specar på dessa filter om vad det egentligen är för något i dem....
chippen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:23, 29-09-2007



lennartostman

#2 » 09:55:29, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är säker på att det inte fungerar om man sätter i en insats för olja som filtreras inifrån och ut, där det skall sitta ett som renar utifrån och in.

Inifrån och ut: Oljan passerar igenom filtret och fortsätter ut. Filterinsatsen måste då vara stängd på insidan annars tvingas ju inte oljan ut igenom väggelementen.

Utifrån och in: Här blir det motsatta förhållandet. Filterhuset måste vara tät från utsidan medans filterpatronen måste tillåta oljan att passera ut igenom centrum på filtret
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

chippen (trådstartaren)

#3 » 00:22:27, 25-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Retfullt ät att det finns inte att få tag på specifikation på de filter man köper. Har provat ännu en gång. Petig som man är vill man ju veta vad det är för något. Bara för filtert sägs vara till ens maskin innebär ju inte med automatik att det kan vara rätt.

Vanligast är ju att filterna är innifrån till ut, utifrån til in är mer ovanligt...
chippen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:23, 29-09-2007

lennartostman

#4 » 00:56:45, 25-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydac som är stor tillverkare av filter har alla utifrån och in
Parker, också stor, har inifrån och ut.
Jag tror de är lika vanliga.
Jag tror också att utifrån och in ger bättre filtrering än tvärtom. Du får ju en större filterarea om du börjar utifrån och går in.
Det är bara vad jag tycker och det finns nog argument för alla riktningar.

Men jag håller med dej, det är märkligt att dom inte kan ge dej rätt filter. Det brukar ju t.o.m stå stämplat på filterpatronen vilken sort det är.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

G-son

#5 » 09:34:56, 25-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Jag tror också att utifrån och in ger bättre filtrering än tvärtom. Du får ju en större filterarea om du börjar utifrån och går in.

Skräp som stoppats av filtret kan också ramla av det och lägga sig nere i botten av filterhuset där det kan ligga ganska ostört om flödet inte får det att virvla upp igen - brukar t.ex. gå se rätt mycket skräp och vattendroppar i botten av genomskinliga bränslefilter som använts länge. Filtrerar det inifrån och ut hamnar skräpet på insidan och kommer ingen annanstans, förrän filtret blivit så täppt att flödet/trycket lyckas pressa skräpet igenom filtret... :uupps:

Mina egna teorier, så ni får ta det för vad det är. :wink:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

chippen (trådstartaren)

#6 » 00:01:14, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för inputsen med namn på leverantörer på filter, de var nya för mig och skall taga kontakt med dem för att se vad de kan erbjuda.

Som sagt litet retfullt att man ej kan få fram data på de filter man köper, är ju ganska viktigt att veta att det är rätt filter med rätt flödesegenskaper samt att reningsgrad motsvarar det som det skall vara. Det är som sagt mycket viktigt!
chippen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:23, 29-09-2007


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se