Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Bästa sätt att koppla in hydr. snabbfäste (+bilder på hydralpaketet?)

24 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

prosten (trådstartaren)

#16 » 23:07:12, 15-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kommit tillbaka till verkligheten och kollat upp lite hur det ser ut i min maskin. Hade hoppats på att ventil m.m. fanns förinstallerat, men så var det tyvärr inte.
Varken ventil, knappar eller något annat som var med i servicemanualen fanns på plats. :-(
Såg att det kom fram ett par elledningar som slutade i "tomma" kontakter där ventilen skall sitta, skall kolla upp märkningen på dem och se ifall de går upp till knappsatsen, isf slipper man iaf dra dem.

Lutar åt att kolla med Swecon ändå vad de tar för dessa delar, får väl ta ett beslut sedan, men helt klart(??!) så borde man väl göra någon liknande lösning iaf. Dvs. med en ventil nära brevid hydralpaketet och INTE framme på stickan.

Fick föresten snabbfästet medans jag var ute och reste. Tyckte det såg bra ut! Bilder kommer i min ECR88 tråd inom kort...

Nixs, vet att du både har kunskapen och det lät som att du hade något bra att tillföra. Skicka gärna ett PM om du inte vill ta det i tråden!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



nixs

#17 » 21:35:47, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:sad:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

prosten (trådstartaren)

#18 » 20:49:01, 01-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick pris från Swecon, strax under 11kkr + moms och om jag förstod det rätt skulle det vara "3 paket", ett med ventil etc. som sitter "i maskinen" och två rör/slang paket för bom resp. sticka.
Har fått uppskattning på materialkostnad på ca. 4kkr av en annan mek, men då vill de ta in maskinen (vilket kostar iaf 6kkr) så det lutar kanske ändå åt att köpa ett komplett paket från swecon, även om det blir dyrare...

Någon som monerat något liknande och vet hur mycket jobb det är?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

cekstam

#19 » 21:27:14, 01-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 kkr för transport? Ska den ~20 mil tur och retur? :)

Har för mig att någon här på forumet skrev att SSBT kör billigt runt Stockholm om dom kan ta det när dom har någon bil i närheten (har för mig att det var VolvoEW50 och att det var runt femhundringen för flytt inom storstockholm, men minnet kan svika).

-ekstam
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

cekstam

#20 » 21:27:59, 01-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äsch, glöm det, nu fattar jag att du menar arbetskostnaden :wave: :lmao:

-ekstam
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

prosten (trådstartaren)

#21 » 00:20:01, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ekstam skrev:Äsch, glöm det, nu fattar jag att du menar arbetskostnaden :wave: :lmao:

-ekstam


Nej, det var faktiskt transportkostnad, de tog 1000/h och jag tror de räknade på 2*1h transport + 1h för lastning/lossning. Sedan allt igen för frakt tillbaka. Verkstaden låg en bit utanför stan, närmare 7-8mil skulle jag tro.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Robban_C

#22 » 08:55:34, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

11 000:- tycker jag inte låter helt fel. Det är bitar som är färdiga att montera, dvs det går snabbt att få ihop det.
Köper du lösa delar för 4000:- så är det inte monteringsfärdigt och jag avser då främst hydraulrören som ska bokas och förses med ändar av en eller annan sort. Dessutom kanske inte ventilen är "bolt-on" etc.
Dessutom låter det billigt om man ser till vad delarna kostar löst. Ventil, rör, slangar, en hel binge nipplar, strömbrytare etc. Sånt kostar vare sig det är lösa delar eller i en sats. Bara slangarna är ju några hundra per styck. Minst sex slangar, det blir över en tusenlapp. Ventilen kostar 1000-1500:-, strömbrytarna några hundra per styck. Rören är inte så dyra men alla nipplar och förskruvningar kostar en slant.
Frågan är då om det verkligen stannar på 4000:-?

Sen tycker jag att man innan man väljer en eftermarknadslösning ska kontrollera hur det systemet fungerar.
Trycksätts låssidan och med hur högt tryck?
Är det dubbel aktivering? Utan det blir inte den lösningen godkänd.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

prosten (trådstartaren)

#23 » 21:22:22, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, nu slog jag till idag och köpte kittet. 10097 har jag för mig att det kostade....
Vad jag förstått så kan man med detta både ha "aktivt " låstryck eller inte. Dubbelaktivering vet jag inte riktigt vad det innebär, men det är iaf 3 knappar för att styra fästet (tror iof en är larm på/av) så det borde väl räcka?

Hoppas på att kunna göra en hel del jobb själv med monteringen. Återkommer med bilder, leveransen var snabb och utlovades redan till på Torsdag.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Robban_C

#24 » 21:58:54, 03-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Dubbelaktivering" är mitt uttryck. Det handlar om att man inte får ha en enda manöver för att tappa skopan. Det måste vara två strömbrytare eller en brytare och en pedal (ex vis).
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se