Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Komatsu 148-8

34 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

jonas.s (trådstartaren)

#1 » 17:01:48, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tänkte kolla här om ngn är van med en komatsu pw 148-8 .
Kör själv en och upplever en ryckig hydralik, tex
när man lägger ut armen så blir det en ryckig kombination med stickan.
Är precis son att stickan får för lite olja! :uupps: Kanske ngn här som har ngn ide Tack på förhand
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



jonas.s (trådstartaren)

#2 » 08:07:56, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utökar lite till!!!!
Problemen som jag upplever är att stickan samt bryt in och ut på skopan
har ingen mjuk rörelse!! N när jag ska börja smyga med stickan är det som att slå på fullt tryck med en gång :???: . Har tagit isär ventilen till stickan och hittade gummi rester som satt där!!!!!!
Gjort rent och fungerade bra efter det. Men nu efter ett par månader upplever jag en förändring i hydraliken som sagt med att det saknas mjukhet i stickan och skop rörelsen!
är orolig att det är mer skit i systemet finns det risk att det kan åka om kring i systemet??? Har kollat filtret i tanken och det ser bra ut!
Hoppas på att ngn kan ha lite svar=)
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Marcus Atlas Kjellkvist

#3 » 12:27:35, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va e de för årsmodell på en sådan här maskin då?
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

jonas.s (trådstartaren)

#4 » 12:48:31, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

2011
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

NiklasJ

#5 » 13:30:45, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade liknande problem dock då med lastbilen. Problemet skapades då det blev varmgång i hydrualiken och hydrualslangarna "bröts ner" innefrån vilket bildade små gummirester som satt kvar och kärvade i ventilerna. Om du har möjligthet, ta och kontrollera ventilerna igen efter gummirester/smuts.

- Niklas
NiklasJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:41, 19-09-2010
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mattsson 161a
Scania R560 -10
Huddig 960

jonas.s (trådstartaren)

#6 » 13:40:04, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag har kollat upp temperaturen den ligger på runt 40 grader i minus 5 ute temp
Jo blir till att kolla igen=(
kan ett för högt tryck i hydralsystemet spela in?
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Marcus Atlas Kjellkvist

#7 » 13:41:31, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Svårt o avgöra va de va för typ av gummi du hittade? Låter mindre kul sånt här. Annars om de nu inte skulle va de som strular med gummirester så ta ut en mekaniker som mäter upp tryckena i den o trimmar in den.
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

jonas.s (trådstartaren)

#8 » 15:09:33, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok! Hoppas att det inte är mer skit i systemet!
Kan dom justera in hydraliken?
är absolut inte ngn världsmästare på köra maskin!! Men Upplever den som väldigt svår att fin planera med: Har kört hjulmaskin i 11 år nu och vet vad jag kan och inte kan iaf!
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

niklas linderholm

#9 » 15:31:53, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

KOMATSU 148-8 skrev:ok! Hoppas att det inte är mer skit i systemet!
Kan dom justera in hydraliken?
är absolut inte ngn världsmästare på köra maskin!! Men Upplever den som väldigt svår att fin planera med: Har kört hjulmaskin i 11 år nu och vet vad jag kan och inte kan iaf!


nixs är nog rätt man att fråga om sådana saker :smile:

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

jonas.s (trådstartaren)

#10 » 17:05:50, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska ta och snacka med han =) tackar
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

nixs

#11 » 22:53:15, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

KOMATSU 148-8 skrev:ska ta och snacka med han =) tackar


:???: Var hittade du och hur hittade du plast och gummibitar? Än viktigare har maskinen alltid varit sådan här eller har det kommit helt plötsligt? Hur långt har maskinen gått och hur länge har du kört den? Har du haft Hesselberg ute och kontrollerat något på maskinen eller någon som har grejat med den överhuvudtaget? Är rörelserna lika om du kör de krånglande rörelserna för sig eller kommer det när man samkör flera samtidigt? Sitter det någon snurra på den, isåfall vilken sort och vad för styrning till denna? :???: Har bara mer frågor än svar. :huh:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jonas.s (trådstartaren)

#12 » 09:17:24, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummibitarna satt på stick ventilen ( schockventil tror jag)
Tycker mig att den blev mer och mer konstig i hydraliken eftersom!
Har kört maskinin från ny 900 timmar nu! Är spiciellt stickan och skop rörelsen som beter sig väldigt skumt!
Sitter en encon snurra med svab styrning.

Sen inträffade in mycket otrolig sak
hade startat upp maskinen och höll på med lite plock utanför,
Då helt plöstligt bröt helvetet ut, Var som ett vatten fall av hydralolja under hytt.
Skruva ner plåt och upptackte Att patronventilen till spakstyrningen hade gått rätt av=/=/ antagligen har det varit fel i godset ( spricka)
Känns som det händer nya saker hela tiden =(
En sak som hesselberg fick se att trycket ut till R/T var 300 bar
men igentligen ska ligga på230 250 bar tryck!! Kan det ha påverkat att patronventilen gicksönder?
Maskin stod och gick på tomgång när det hände??
blev mycket nu hoppas ngn har lite ideer=)
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Mats i Myrhult

#13 » 10:20:01, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du har ett garantiärende på gång där!
Förutsatt att det inte är du som ändrat trycket i systemet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jonas.s (trådstartaren)

#14 » 11:18:24, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med att bromsarna inte låser sig i grävbromsen så den står och vickar lite. Då säger dom att det inte går att göra ngt åt det att det blir så?!!!!Om jag inte är helt dum i huvudet så vill ju jag iaf tro att ett
glapp som blir inte kommer att bli mindre med tiden utan bara mer!
Blir förbannad av att få sånna svar av dom att det inte går att göra ngt åt
saken!!!!
Känns som ettt rigtigt sönags ex man fått :sad:
Senast redigerad av jonas.s 07:53:14, 02-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
jonas.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:56:22, 26-12-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

nixs

#15 » 12:40:51, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

KOMATSU 148-8 skrev:Ja!! Har inte så bra att säga om hesselberg för tillfället!
inte för att snacka skit om dom,Men ren fakta
Har problem med att bromsarna inte låser sig i grävbromsen så den står och vickar lite. Då säger dom att det inte går att göra ngt åt det att det blir så?!!!!Om jag inte är helt dum i huvudet så vill ju jag iaf tro att ett
glapp som blir inte kommer att bli mindre med tiden utan bara mer!
Blir förbannad av att få sånna svar av dom att det inte går att göra ngt åt
saken!!!!
Känns som ettt rigtigt sönags ex man fått :sad:


Åk om möjligt och provkör en annan likadan maskin och se om du märker stor skillnad så du har fakta bakom dina påpekanden till servicelämnare.

Att Tiltrotatorn har fått för högt tryck är alltför vanligt så det skall du inte hänga upp dig på, det förekommer hos ALLA märken en eller annan gång. Och spakstyrningen har inget med arbetshydrauliken att göra så styrningens tryck har garanterat inget med resten av maskinen om denna har stått fel. Bättre med för högt tryck än för lågt till snurran, blir kass att köra med svag ork!
Grävbromsen låser eventuellt innan navreduktionen och då får du glappet i denna som gör att maskinen står och gungar lite fram och tillbaka, det gör ALLA hjulgrävare som har denna konstruktion på bromsarna. Det finns andra konstruktioner som till exempel CAT har som låser mellan trumpet och nav direkt. De kan ha försökt förklara detta för dig men inte kunnat beskriva korrekt eller inte vetat hur och varför det blir så.

Gummibitarna, hur kom ni på detta? Öppnade ni ventilen och kontrollerade eller? Var exakt på ventilen var ni i så fall och inspekterade? De har en LS konstruktion med kompensatorer och annat som är av intresse om man skall bilda sig en uppfattning av ett problem.

Sedan ett tips som kan vara svårt att ta men var lugn och saklig vid kontakt med servicelämnare. Skriv ner alla fakta som du upplever och fenomen som kommer. Och kom ihåg vad ni har pratat om och vad som man eventuellt kommer överens om att prova eller göra. Stå på dig och acceptera inte en maskin som inte är ok, men var inte otrevlig mot de som försöker hjälpa dig på plats med maskinen dvs mekanikerna även om de för dig verkar okunniga eller oengagerade. Det är inte lätt att hitta ett hydraulfel inne i en maskin även med flera års erfarenhet av just den sortens maskin.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se