Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Svängen svag åt ena håller samt lite annat hydraulik fix. Liebherr A316

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Sonex (trådstartaren)

#1 » 13:19:43, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.

Håller på med lite vårfix på maskinen, Liebherr A316. Har ett par småfel, tror jag..., som jag tänkte se över och åtgärda.
- Ena felet är att svängen åt vänster är lite svag samt att den inte bromsar upp så snabbt när man lägger styrspaken i neutralläge. Åt höger går den anmärknings fritt, startar bra och bromsar ner bra. Känns som att det är nån ventil behöver lite omvårdnad.
- Sen har jag ett läge i stickcylindern som skopan stannar upp i och kommer igång efter efter nån sekund. Har också läst nånstans om att det var en typ av ventil som behöver lite omvårdnad.
Annars går allt klockrent med den, tät och fin.

Nån som är lite haj på detta, dels var dessa ventiler sitter samt hur man felsöker detta på ett enkelt sätt. Att plocka ner dem och fixa är inget problem för mig. har komplett manual till den, men är ju som att leta i en höstack...

/Kalle
Sonex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:54, 10-07-2011
Ort: Visseltofta, Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A316, Volvo BM 860T.



nixs

#2 » 13:22:41, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en defekt svängchock och eventuellt en strulande regenerativ ventil eller för lågt mottryck i skaftrörelsen.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Sonex (trådstartaren)

#3 » 13:37:26, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Nixs

Det var snabbt, hann ju knappt skicka frågan ;-)...

Chockventil, påverkar den både styrkan och stoppet? Och det sitter då alltså en chockventil för både vänster och höger sväng? Om man nu ska leta efter dessa...

På stickproblemet låter det, som jag förstår dig, som man borde mäta upp lite tryck först för att se var problemet ligger? Eller?

/Kalle
Sonex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:54, 10-07-2011
Ort: Visseltofta, Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A316, Volvo BM 860T.

nixs

#4 » 14:20:33, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter olika åt vänster och höger. Om en sådan är kass, dålig broms och acceleration. Skaftet beror nog på, mäta är nog menlöst.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Sonex (trådstartaren)

#5 » 10:45:29, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Ja då var problemen lösta.

På svängmotorn satt två stycken chockventiler/överströmningsventiler? Dom matades bakifrån med pilottryck från, antar jag, handtaget i neutralläge. Plockade ner bägge och såg över dom och det visade sig att i den ena överströmningsventilen satt kolven som påverkade en liten nålventil fast vilket betyde att den aldrig riktigt stängde utan alltid hade lite läckage. Fixade detta och satte ihop allt igen. Sen gick svängen perfekt åt båda håll :-)
På skopkolven satt en ventilblock som man kunde justera återfyllningen på en ventil och med 1/4 varvs justeringar och tester så var tappet borta till slut :-)

Så med andra ord en mycket lyckad helg!

Hälsningar
Kalle
Sonex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:54, 10-07-2011
Ort: Visseltofta, Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A316, Volvo BM 860T.

nixs

#6 » 11:07:59, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen återfyllnad du justerar på skaftcylindern men du begränsar oljans passage ut och håller emot så att det inte blir dödgång i kolven, då blir det heller inget problem med återfyllnad eftersom du har balans på olja in och ut. Det är helt enkelt en strypbackventil och du har väl Rototilt på maskinen
?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Sonex (trådstartaren)

#7 » 16:09:49, 15-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, sitter en rotortilt på. Ventilen heter säkert också strypbacks ventil. Jag provade utan rotortilt på och enbart skopa och då var inte dödgången så märkbar. Men med rotortiltens tyngd samt skopa så blev det dödgång nån sekund, men med lite justerande fick jag bort det :-).
Sonex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:54, 10-07-2011
Ort: Visseltofta, Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A316, Volvo BM 860T.


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se