Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Sticka ner/in rycker på TB135

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Per Mellander (trådstartaren)

#1 » 22:16:34, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Min Take Job TB135 har börjat spöka när jag tar in stickan. Det är som att den kommer i självsvängning och nedåtrörelsen blir ordentligt ryckig. Det enda som hjälper är att släppa spaken helt. Jag har provat med flera olika varvtal men felet kvarstår, dock så kommer det inte lika ofta på högre varv. Detta fenomen har kommit över en natt så något galet är det. Oljenivån har jag justerat från lite för hög men utan resultat. En annan egenhet som kanske har samma orsak är att när jag tar in stickan och det sker i en kontrollerad rörelse så stannar den till i centerläget innan den fortsätter in mot hytten. Har läst en del om over center valve och det kanske är den som spökar?

Tips?
Det blir alltid bättre andra gången.
Per Mellander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:08, 12-12-2008
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135 2004
MF165 1970
BM 430 1974
Polaris Magnum 425 4x4 1995



rickardgustavsson

#2 » 18:00:18, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det kan vara ventilen som sitter på oljetankens påfyllningslock den ska öppna vid 0,5 till 1 bar tror jag så den står nog i öppet läge , men det låter som den får in luft i någon slang eller koppling , och luften går vidare in i tanken och ut i gen . ventilen håller ett övertryck så luft försvinner ur oljan genom kavitation.
eller så har du glapp kontakt vid spaken just på den funktionen, koppa en volt mätare på den kabeln och kör så ser du om du får ett flanerande värde .
rickardgustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:07, 20-10-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB 175
 
Födelsedag

stefansmark

#3 » 21:45:42, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte är hydrauliken elmanövrerad i en TB135?
Tror mig ha haft samma fenomen i en gammal hitachi fh200 jag hade förut, ibland så kunde brytcylindern till skopan bli helt lealös. Efter att dragit i spaken en stund och 'fyllt på' olja i cylindern blev allt bra igen.
Kanske något fel i ventil eller liknande?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se