Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Kan inte starta Takeuchi grävmaskin...

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

menhir (trådstartaren)

#1 » 22:22:08, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Min grävmaskin Takeuchi TB45 från -85 (?) har varit knepig att starta från och till men alltid kommit igång efter ett par försök, men idag lade den av helt.

Problemet yttrar sig genom att när man vrider om nyckeln klickar något relä hastigt under instrumentpanelen i hytten istället för att startmotorn startar. Första starten idag gick den igång efter ett par klick men andra gången var den heldöd - inte ens ett litet klick.

Jag skruvade av instrumentpanelen och såg att det sitter en spänningsregulator där som jag öppnade (märkt 9-8225-3107-0, TLIZ-66, 12V 004). I den ser det ut att sitta två reläer. Kan det vara den som är trasig? Eller tror ni det är något annat problem? Startmotorn är inte boven, den är ny och fin. :smile:

Det finns också ett "Safety relay" (AS1-04B, 12v). Kan det vara problemet?

Varningslampan för batteriladdningen har blinkat sedan jag köpte maskinen, men batteriet har hittills laddats ändå som det ska.

Kan tillägga att det blev lite bränt vid minuspolen på batteriet i samband med att maskinen la av.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45



Janson1

#2 » 22:40:31, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att du bör mäta om det finns 12 volt där det så bör.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mattias Petterson

#3 » 22:55:14, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla batteri och jordfläta
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Turbodiesel

#4 » 23:06:13, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilket sätt är det "bränt" vid minuspolen? Det är vanligt med glappkontakt mellan batteripol och polsko, speciellt om någon har bytt till en ny tveksam modell, blank & fin, och helt oduglig..

Ofta brinner en glappkontakt på batterisidan ihop vid startförsök och fungerar tillfälligt, för att sedan lossna när det kallnar, och av vibrationer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

menhir (trådstartaren)

#5 » 23:27:51, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:På vilket sätt är det "bränt" vid minuspolen? Det är vanligt med glappkontakt mellan batteripol och polsko, speciellt om någon har bytt till en ny tveksam modell, blank & fin, och helt oduglig..

Ofta brinner en glappkontakt på batterisidan ihop vid startförsök och fungerar tillfälligt, för att sedan lossna när det kallnar, och av vibrationer.


Det sitter en sådan här på batteriet:
Bild
Och det blev lite svart vid "ratten". Inte så mycket.

Jag får ta och mäta imorgon när det blivit ljust.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

LeifAndersson

#6 » 00:02:06, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan leksak har inget på en maskin att göra, ta bort den och byt den mot en riktig brytare! Det där är något man har på veteranbilar med minimala strömstyrkor vid start! Bort, Bort Bort bara!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1

#7 » 07:02:04, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill nog påstå tvärtom, denna typ av "huvudbrytare" har jag lyckats bättre med än med alla inkapslade med "nyckel". Jag har haft dom i alla fall mer än 5 år och dom har hållit allihopa men jag har också smörjat in dom innan första användning. Men blir den varm så är den nog körd, tag loss den och koppla in direkt på prov.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#8 » 07:05:42, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte Takeuchi ha en fabriksmonterad batterifrånskiljare? I så fall är det ju helt onödigt att dessutom montera på en egen.

Rent allmänt så bör man vara mycket misstänksam mot batterikabelskor med gulaktig ytbehandling, det blir lätt ett isolerande oxidskikt mellan sådana kabelskor och batteripolerna även om allt är rent, fint och väl åtdraget.

Plastiga nyckel-frånskiljare är också ett tråkigt kapitel. Ofta är plasten så vek att den inte håller för vare sig kontakttrycket eller krafterna när man drar åt muttrarna på polskruvarna. Det kan vara konstiga material och beläggningar på kontaktytorna inne i dem som gör att det lätt blir dålig kontakt och varmgång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#9 » 09:02:33, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där var vanliga under kort tid, nu ser man dem aldrig. Men jämför man med huvudbrytare i samma prisklass så är de inte ett dugg bättre, en bra huvudbrytare värd namnet kostar en slant! I vår husvagn satt den sista av den typen som jag behövde befatta mig med hoppas jag, i maskiner hade de redan bytts ut men som batterifrånskiljare i en husvagn borde de funka tyckte vi. Vi hade fel! I våras var elsystemet dött i husvagnen så det hämtades ett nytt batteri utan minsta förbättring, när kabelskon flyttades från den leksaken direkt till batteriet funkade även det gamla batteriet. Har någon studerat konstruktionen? Kalle Anka prylar! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

menhir (trådstartaren)

#10 » 09:57:56, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag mätt ordentligt. Tyvärr gav det inget. Jag hade ca 12,6 V hela kedjan från batteri, över startnyckel till startmotor. Och eländet startade dessutom på första försöket alla gånger jag testade. Det är något skumt i elsystemet; från heldött till felfritt på en natts vila. Ingen laddning av batteri eller liknande under natten. Jag kommer nog inte vidare förrän den börjar krångla igen. Och det dröjer nog inte så länge... Återkommer!

2 personer gillar det här inlägget.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

LeifAndersson

#11 » 10:18:34, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det utesluter ju inte din batteribrytare, klart att mätvärdena är bra när allt funkar! Om den eller vad det nu är som strular får för sig att funka för stunden är det ju ingen ide att mäta i det läget! Utan ha mätutrustning i beredskap nästa gång den strular i stället. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

micke holmberg

#12 » 10:29:48, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit ute för samma fel
Felet var ena batteripolen hade lossnat ytterst lite då var det ingen bra kontakt :razz:
Skruva loss alla kontaktpunkter på batteri och startmotor putsa av ytorna på kabelskorna skruva tillbaka allt
Då har du uteslutit dom vanligaste felen :shake_hands:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

3 personer gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

menhir (trådstartaren)

#13 » 10:41:52, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar bort brytaren och ser om felet återkommer. Hoppas inte...
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se