Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Problem med startmotor

19 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i grävmaskiner

mathsson (trådstartaren)

#1 » 22:28:09, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har renoverat en startmotor till en Bedfordmotor från 60-talet.
Bytte rotor,båda statorlindningarna samt kolen.

Efter att den monterats tillbaka så har den funkat bra när det gäller att dra igång dieseln, men av någon anledning så vill den inte ibland. När man vrider på nyckeln så segar rotorn ut lite, sen händer inget mer. Men om man efter ett misslyckat försök vrider lite på rotorn när motorn är strömlös och sen försöka igen så fungerat det oftast.

Är det någon som har varit med om något liknande, eller sitter på lite know-how om vad det kan bero på? Märkligt att det inte funkar när i princip allt är bytt.
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Turbodiesel

#2 » 23:03:10, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den utanpåliggande solenoid, och den går att vända fel så kolla det först. Den korta skruven ska vara ansluten mot startmotorn, eller den skruven som har en lödning/anslutning in mot solenoiden så att säga.

Solenoiderna har ofta dubbla lindningar, och båda samverkar precis vid tillslaget för att ge "snärt" i tillslaget, och även rotera startmotorn lite diskret när drevet ska möta startkransen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 06:55:03, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan möjlighet är om något i tillslagsmekanismen har blivit smort med lite väl segt fett.
En tredje möjlighet om det finns en justerskruv någonstans, för att t ex ställa in utgångsläget för solenoidens ankare. Om den är feljusterad så kan det bli svårt för solenoiden att dra pålitligt. Vissa franska startmotorer har den justeringen "gömd" i form av en excentrisk bussning i leden för införingsgaffeln.
En fjärde möjlighet är fel på solenoiden - avbrott i tillslagslindningen, eller att den får dåligt med manöverström pga spänningsfall i startknapp/tändningslås mm. Kolla lödställena där trådarna är anslutna till dels blecket vid korta polskruven, dels anslutningen för manöverström. Det händer ofta att de där lödningarna ser fina ut utvändigt, men det visar sig att tennet knappt har tagit på koppartråden. Syns bättre om man smälter lödningen och suger bort tennöverskott med tennsug.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#4 » 07:40:38, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du upplever det som att det segar ut sig lite så måste ju ändå solenoiden kärva på nåt vis då? Den slår ändå inte till kontaktorn förrän den är fullt ute och ligger den och kärvar där så blir det såklart inget bra.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

mathsson (trådstartaren)

#5 » 23:45:55, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt med så mycket bra respons :grin: Ska gå igenom alla uppslag ni kom med under helgen.

Under tiden kan jag förtydliga vad det är för startmotor vi pratar om.
Det är en CAV med beteckningen : BS524P204S

Det är f.ö möjligt att jag är fel ute när det gäller årsmodellen på motorn. Däremot sitter den i en lånad Moss grävare från 60-talet.


Bild
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

Turbodiesel

#6 » 00:04:53, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det där är något annat än jag tänkte på. Erfarenheterna av Moss & Bedford är något begränsade.

Skjuter den hela rotorn när den går till angrepp (Likt Bosch BNG, eller har den separat spole för detta (Bosch KB)? CAV tillverkade mycket saker på licens från bosch i början, och kanske även tvärt om?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1

#7 » 07:50:22, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den har nog förskjutbart ankare via elmotorns egna elektromagneter. Ett fel på dom som skulle kunna vara ditt är att rotorns kollektor som är väldigt lång är mer sliten i utskjutet läge än i viloläget, kärvar då kolen i kolhållarna så når inte kolen fram alltid när rotorn far iväg/runt. Kan vara värt att kolla?
Edit, det är 100 år sedan jag grejade med dom här sist (känns det som) men jag har för mig bägge dom grova anslutningarna måste vara aktivt kopplade till plus resp minus.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Stefan1972

#8 » 08:35:44, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av dessa äldre relikar att det sällan är lönt att laga dem, det drar snabbt iväg i pengar om allt är dåligt vilket det ofta är. Om nu rotorn och lindningar och kol är bytta så återstår det ju inte mycket annat än tillslags solenoiden då eller nån felkopplad tamp. En del bosch har ju en djungel med småledare som ska på rätt position.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 10:35:14, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu startmotorn är en BNG-kopia, så kan det också vara problem med spärren på startrelät, som gör att det först slår till bara i "halvläge". Brickan som sitter i rotorns ände utanför kollektorn ska utlösa spärren så att relät slår till i "hel-läge" och kopplar in huvudfältet när rotorn har skjutits fram.

Och, som tidigare föreslaget, det kan mycket väl vara någon felkoppling bland hjälpfältlindningarna. På de flesta såna där startmotorer finns två lindningar med tunn tråd, en shuntlindning och en serie-hjälplindning. Om någon av dem är polvänd så att magnetflödena från lindningarna motverkar varandra, så är nog startmotorn inte så pigg på att börja röra på sig innan huvudfältet är inkopplat.
Fältlindningarna är (åtminstone på Bosch BNG) ofta likadana för höger- och vänstergående utförande av startmotorn, men det gäller att koppla rätt för aktuell rotationsriktning. Det finns en mängd gamla servicemeddelanden där man på olika pedagogiska sätt har misslyckats att förklara hur lindningarna ska kopplas i olika fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathsson (trådstartaren)

#10 » 13:35:28, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är det något som är felkopplat, men tycker att det aldrig bör fungera då.

Har inte hunnit skruva något man var och tog en film på hur det beter sig.
https://youtu.be/MbLU5ruUqCc
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

Janson1

#11 » 15:43:29, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog tro att antingen är det dålig kontakt mellan kollektor och kol eller kanske en lindning är av i rotorn? När du "vrider" igån startern så vrid precis bra en lamell åt gången, använd tuschpenna för att markera startläget och stega upp en lamell åt gången och se om det blir på samma ställe varje gång som den funkar på...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Janson1

#12 » 15:48:31, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men som första åtgärd så mät om spänningen dyker på plusingången eller att det blir flera volt på minusanslutningen. Har du en multimeter?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

mathsson (trådstartaren)

#13 » 22:29:39, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stegade igenom alla lameller och kom fram till att det är ca 20 st i följd av 38 st som inte verkar fungera. Är man mitt i området med de som inte funkar så händer knappt någonting, men när man börjar närma sig gränsen till de fungerade lamellerna så blir det mer och mer aktivitet, tills dess att den skjuter ut och börjar dra runt dieseln.

Minns inte var i fel-området rotorn stod men där blev det iaf ca 4-5 volt i spänningsfall.

Känns som att det är en av "solenoidlindningarna" som är felkopplad eller trasig?
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

Janson1

#14 » 08:22:30, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det rotorn som har avbrott i några lindninghärvor. Det kanske går att laga skarven mellan koppartråden och varje lamell om det nu "bara" är det... Börja med att ta ur rotorn ur startern.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

torbjorn_forsman

#15 » 10:44:59, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar synas tydligt om startmotorn har varit överhettad så lödningarna mellan rotorlindningarna och kollektorn har smält. Då brukar tennet slungas ut och sitta fast på statorlindningar och allt annat runt omkring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates