Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Koppla bort elektronikenheter vid svetsning.

19 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i grävmaskiner

Törrbo (trådstartaren)

#1 » 14:48:51, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kunniga. Skall svetsa redskapsfästet(det fasta)på en Volvo EW 140C 2008. Av med frånskiljaren, bort med plus och minus kablarna! Enligt boken skall V-ECU, E-ECU. I-ECU, ECC, CU3601 kopplas bort! Hur f*n gör man det? Var sitter dessa? Någon som vet?

Tänker mig att jag svetsar längst ut på stickan så långt ifrån all elektronik som det bara går, dessutom jordar jag 5cm ifrån där jag skall svetsa! Borde funka med batteri frånsiljaren och plus/minus kablar från batteriet, men vågar fan inte chansa. Får kolla med lantmännen maskin i morgon, men vore kul om någon här har ett bra svar på frågan hursomhelst.
Törrbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:50, 13-06-2016
Ort: Oxelösund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L35B&Åkerman EW-200



G-son

#2 » 17:47:54, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt i att risken är ganska liten när du svetsar så långt bort från allt elektriskt. Det finns två problem med svetsningen:
1: När klantröven sätter jordklämman på olämplig plats, och svetsströmmen istället tar vägen via elkablar och annan elektrisk utrustning.
2: När det pulserande magnetfältet p.g.a. den höga svetsströmmen inducerar spänning i elkablar i närheten, och dessa likt antenner leder denna spänning till det som sitter anslutet - t.ex. en ömtålig och dyr dator.

Undviker man dessa två problem så är risken åtminstone liten, dock inte obefintlig. Rycker man ur kontakterna så de ömtåliga grejerna inte alls är anslutna till kabelhärvan blir det riskfritt.
Svetsar man med gassvetsen istället så är risken obefintlig även om allt är inkopplat - om man inte värmer sönder nått med lågan förstås. ;)
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

nixs

#3 » 20:12:07, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig kopplat ur datorer på sådan maskin när jag svetsat i dem.
Borde dödat hundratalet datorer om det var känsligt, gör som du skrev.

Jorda direkt vid svetspunkten och kör på, huvudbrytaren är bättre på då kan batteriet dämpa om det kommer pulser på avväg.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 21:34:10, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan, en fördel med att ha huvudbrytaren avstängd är att om en störpuls från svetsningen visserligen inte i sig räcker för att orsaka skada på halvledare, men däremot räcker till för att orsaka en s k latch-up, så kan strömmen från batteriet ställa till skada i det läget om huvudbrytaren hade varit på.

I en maskin från 2008 borde dock all fabriksmonterad elektronik vara testad enligt EU:s fordonsdirektiv och ISO 7637, och därmed vara någotsånär immun mot den här typen av störningar och överspänningar. Det är värre med fordonselektronik från 80- och 90-talet då det inte fanns några myndighetskrav och officella standarder alls för sådana saker utan det fanns goda möjligheter för bristfälliga och oskyddade konstruktioner att slinka med i produktion.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#5 » 22:55:55, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudregeln när man svetsar i maskiner som har elektronik är att maskinen enbart står på sina hjul och inte på något annat sätt är förbundet med marken.
Tex laddare ansluten. Ett spätt står lutat mot maskinen mm.
Jorda så nära stället som möjligt, vid minsta tveksamhet om jordig så sätt en startkablar från jordklämman till ytterligare en jordpunkt nära svetsstället.
Är det 2 delar som ska svetsas så jorda båda.

Följer man dessa tips så är man så säker man kan vara.
Så gör jag när jag svetsar på jobbet och där finns mer känslig utrustning än bara bilens elektronik.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

tortap

#6 » 23:11:06, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi brände en tamtronvåg på förra jobbet. Vad kan det kosta? 50000?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Alexn72

#7 » 23:29:29, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Vi brände en tamtronvåg på förra jobbet. Vad kan det kosta? 50000?




Vet inte om det var svar till mig men... gjorde ni som jag skrev eller hur gick ni tillväga
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

tortap

#8 » 01:05:18, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inte direkt svar till dig utan allmänt för tråden. Det är inte riskfritt att svetsa. Sen får man ta vilka säkerhetsåtgärder man tycker är lämpliga.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Michael Meier

#9 » 09:58:32, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Huvudregeln när man svetsar i maskiner som har elektronik är att maskinen enbart står på sina hjul och inte på något annat sätt är förbundet med marken.


Kan du utveckla det där litegrann ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alexn72

#10 » 12:31:53, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Alexn72 skrev:Huvudregeln när man svetsar i maskiner som har elektronik är att maskinen enbart står på sina hjul och inte på något annat sätt är förbundet med marken.


Kan du utveckla det där litegrann ?


Om det av någon anledning blir dålig kontakt mellan jordkabeln till svetsen så kommer strömmen att leta sig vidare och beroende på vad som finns i vägen så kan det få tråkiga konsekvenser.

Är fordonet helt isolerat från jord så finns det ingenstans för strömmen att ta vägen och sakerna riskerar inte att grillas.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bygert

#11 » 13:06:40, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl möjligt att man skulle kunna konstruera nåt scenario där svetsströmmen går från svetsjord till marken och sen på nåt sätt tillbaka i maskinen och via datorn men - nej det känns osannolikt. Om något borde väl marken dämpa spikar något när så att säga jordanslutningen blir större. Och om inte annat undrar men ju, hur gör man med en bandgrävare då?

Om marken är blöt kan man väl möjligen tänka sig ett annat skäl att hålla svetsjord från marken, att man ska slippa få sig en stöt när man byter/kommer åt pinnen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Alexn72

#12 » 13:20:55, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Det är väl möjligt att man skulle kunna konstruera nåt scenario där svetsströmmen går från svetsjord till marken och sen på nåt sätt tillbaka i maskinen och via datorn men - nej det känns osannolikt. Om något borde väl marken dämpa spikar något när så att säga jordanslutningen blir större. Och om inte annat undrar men ju, hur gör man med en bandgrävare då?

Om marken är blöt kan man väl möjligen tänka sig ett annat skäl att hålla svetsjord från marken, att man ska slippa få sig en stöt när man byter/kommer åt pinnen.



I min tankegång. Så håller man antingen jord borta eller ser till att den finns överallt...


Jag kan bara konstatera att jag svetsar på fordon med känslig utrustning.
Hade mitt sätt inte fungerat så hade det visat sig för länge sen.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bygert

#13 » 13:47:55, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan man då också fråga sig, när det gäller det där mad att koppla ur div elektronik. Vilket är störst risk, att det händer nåt i samband med svetsningen eller att det händer nåt när man är in och gräver i elektroniken och lossar anslutningar som ofta har många tåtar och inte alltid kan förutsättas fungera igen när man pluggar tillbaka?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#14 » 13:59:14, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också svetsat en massa på maskiner och en del har haft avancerad styrning och har aldrig råkat ut för nåt. jag tror att de som har haft problem ofta inte tänker på jordningen och var de sätter den. Har man den så nära svetsstället som möjligt så vet jag inte hur problem ska kunna uppstå?
Man har ju sett en del som sätter jordklämman på nån hjulbult och så och då lever man nog farligt.........Både elektroniskt och mekaniskt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#15 » 14:35:05, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alex, jag menade exakt det jag frågade, inte om du gjorde rätt eftersom det gör du bevisligen :)

alltså att lägga enheten/maskinen/whatever på isolerat underlag är ett lite underligt tips som inte funkar i verkligheten, du måste tänka på något annat som kom konstigt ut i skrift bara.. kan det vara traversen du tänker på ?

skitsamma iallafall
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se