Har fått ett mycket märkligt fel på hjularen. Det började med att den "låste " sig i krypväxel när jag använde schaktbladet. Dvs symbolen på displayen visar vanligt körläge men den går bara i sköldpaddsfart. Kan inte växla den vara sig med knappen i panelen mellan körläge och sköldpadda eller med pedalen i golvet mellan körläge och transport.
Testade reseta datorn - ingen reaktion.
tog av batteripolerna och satte tillbaka igen efter en stund, samma fel. Provade resetta datorn igen vilket ledde till att huvuddisplayen slocknade och tomgången höjdes med kanske 300 varv.
Så då hade jag en maskin som knappt rörde sig, gasen var helt okänslig, snabbtomgångsknappen i höger spak funkade inte längre och huvuddisplayen visar inte grävlage mm längre, däremot visar den t.ex "låg bränslenivå" "laddningsfel" mm om man kopplar bort diverse givare på maskinen, Så själva displayen är ju "hel".
Hade ute Verkstan för felsökning "Agroma syd" Vilka efter första förmiddagen fortfarande inte hittat vilken oljeventil som hade med körmotorn att göra. Kan man tycka tillhör grundläggande kunskap på en märkesverkstad?? Efter resten av den dagen med fortsatt felsökning hittade de någon kabel från datorn till ventilpaketet, som inte strömsattes när man växlade, då kom de fram till att det antingen kunde vara en givare som inte gav rätt insignal till datorn och att den därför inte kunde "växla" eller så var hela datorn kass. Jag bad om pris på en ny ecu vilket jag fortfarande inte fått efter 3 veckor. De tyckte däremot istället att det var bättre att koppla förbi datorn och sätta en vanlig vippströmbrytare i panelen som jag fick "växla med" billigare och enklare enligt dem. Sagt och gjort. De kom tillbaka andra dagen med delar. Monterade i knappen och kopplade in den på kabeln från datorn. Nu snurrar hjulen fort var deras diagnos efter detta, när den stod upphissad på schaktblad och stödben.
Jag provkörde den, krypväxel i..... när man slår till vippströmbrytaren rycker det till i hela hydrulpaketet och man hör att det börjar gå tyngre för motorn, körläge, maxfart ca 7-8 km/h kanske. Jag backar tillbaka och frågar hur man får i transportläge? Varpå montören tittar på mig som med en märklig uppsyn och frågar - Vaddå, är där tre "växlar"???
De lackade jag ur och skickade hem dem med motiveringen att jag fortsätter felsöka själv för ni hittar ändå inget.
Hursomhelst skulle jag köra den 100 meter och trycka ner några stolpar till fruns ena hästhage några dagar senare, nu efter att de monterat in vippströmbrytaren kan man kanske köra ca 100 meter totalt sen stänger körpedalen ner och den rör sig inte varken fram eller bakåt och det syns inget på slangar eller något. Stannar man motorn och startar igen går den ca 100 nya meter innan den låser igen???????
Innan körde jag den ju 4 km även om det gick sjukt sakta bara för att få hem den, nu efter att "märkesverkstaden" har varit ute och gjort en enligt dem "enkel" förbikoppling har jag kvar samma fel som tidigare med display, varvtal mm. dessutom går den i princip inte att flytta alls!!!
Var ska jag börja felsöka? Någon som har verkstadshandböcker som kan ge lite support och guidning???