Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Engcon/Svab funktionsfel på bomsväng EC55C -2013

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Andreas79 (trådstartaren)

#1 » 22:00:41, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Maskin:Volvo EC55C årsm 2013
Rotor:Engcon ec05b
Svab: ss10
Jag köpte en ny grävare i Maj i år som inte alls fungerar som det borde vara tänkt. Nu till problemet.

Att växla mellan bomsväng och rotationen på rotortilten görs normalt med en knapptryckning på en en av höger spakens knappar, men här har jag något intermittent fel som kommer och går.

Normalt när man startar en maskin med rotortilt skall rotorfunktionen vara förvald på sparkarna, alltså när jag rör rullarna efter uppstart av maskinen vill jag att rotorn skall användas, men ibland gör den inte det utan ibland på höger rullen så är bomsvängen aktiverad och går bara åt ena hållet, då löser jag det med att bara avaktivera på knappen och åter aktivera detta så brukar det fungera.
Jag har haft tekniker ute på detta som visat mig ett tidrelä som sitter under kåpan vid höger spaken den fungera så att man inom en viss tid efter motorstart måste fälla ner säkerhetsbygeln för att han skall koppla förbi bomsvängen. Sjukt j*vla dåligt uppbyggt är detta och jag förstår inte att man ens vill leverera ett sådant system. NU till mitt andra problem, jag hyr dessutom ut mina maskiner och idag ringde en kund och sa att hur han än beter sig så går det inte att koppla in bomsvängen o det känner jag inte igen men normalt då har varit att trycka på "bomsvängsknappen" för att aktivera och åter aktivera den funktionen då har det funkat men tydligen så fungerar inte det heller längre.

Maskinen är köpt ny men inte på Swecon så jag undrar om Swecon verkligen levererar ett sånt här ostabilt system eller om dem går in och "bygger" om något för att göra detta 100%igt, fan de suger att hyra ut en ny maskin som kunder stör sig på då detta ständigt kommer upp som en fråga och det var därför jag valt att köpa nytt för att få nöjda kunder.

Nu ska jag ut till min kund i morgon bitti så om någon har ett bra förslag vad jag bör titta på så posta gärna det. Sist detta hände så lossade vi elkontakten vid stickan och lite annat sen hoppa allt igång men fortfarande vet vi ju inte vad som felade vid det tillfället heller.

Mvh/ Andreas


Gå till lösningen
Senast redigerad av Andreas79 18:01:15, 28-12-2013, redigerad totalt 1 gång.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti



Conny Kolsjö

#2 » 13:15:25, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte håller in knappen mer än 0,3 sekunder så kan swaben och maskinen hamna i olika lägen och då komma i konflikt med varandra. Prova att trycka ordentligt på knappen. Kvarstår felet så är något fel på inkopplingen av systemet.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Andreas79 (trådstartaren)

#3 » 14:45:45, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nu varit ute och kikat på problemet och jag blir inte klokare snarare tvärtom.

tidigare tändes bomsvängs lampan direkt när man sätter på tändningen och det var problem med att den inte släcktes som den ska göra.
Nu har vi tvärtom bomsvängssymbolen tänds inte överhuvudtaget så nu kickar rotortilten in direkt, kunden står nu med max vinklad bom och kan inte aktivera den för att köra tillbaka bommen i "rakt" läge.

Så vad kan man kolla då? Det enda som hänt senaste veckan är att vi gått in och tagit bort service meddelandet vid 250h service intervallen.
Maskinen har totalt sett gått 297h.
Men kunden har efter det lyckats köra bomsvängen men nu är det finito totale.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

hyddan2

#4 » 16:03:56, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har liknande problem på en annan maskin med denna variant av svab box (om du nu har rätt till 55c). De har gjort en specialversion som byter profil på en igångsaktivering, som levereras bla till 55c. Efter en tid, några veckor, så blir funktionen omvänd av nån anledning, och då går det som du säger bara köra funktionen åt ett håll. Vi har ett växlande relä som vi bara byter pinne på för att rätta till det när det händer. Vet inte om det är samma fel du har men värt att kolla. Har inte vart i kontakt med Svab angående detta tyvärr...
hyddan2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 11-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC140D 2014
Volvo EW140C 2012
Volvo ECR88Plus 2008
Volvo ECR28 2008
Take Job TB175W 2006
JCB4CX 2008
Hitachi EX130 2009
Sany 135C 2009
Iseki TK538
JCB Fastrac 3190 2004
Metaflex 24
Transporter T5 4M 2005
Transporter T5 4M 2007

Andreas79 (trådstartaren)

#5 » 17:57:52, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

NU har jag fått ordning på just detta fel vi haft med att bomsvängen varit helt avaktiverad.
Vi vet inte om det har men nollningen av servicelampan (250h) att göra men tydligen så i ena menyn går det att aktivera options och där var X1/boom offset ej iför bockad och efter att vi bockat i denna fungerar allt som vanligt igen.

Men konstruktionen med hur bomsvängen kopplas förbi med ett tidrelä är fortfarande en installations fråga som jag undrar om Swecon verkligen levererar på det sättet eller om dem gör något i maskinens mjukvara för att få det stabilare och mer maskinistvänlig, speciellt för oss som hyr ut till personer som kanske inte alltid är super insatta i alla detaljer.

Tack för era svar.
Mvh/ Andreas
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

nixs

#6 » 19:50:42, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen var väl inte levererad av Swecon? Vad har de med inkopplingen av Svab i maskin i så fall?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Andreas79 (trådstartaren)

#7 » 18:58:12, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Maskinen var väl inte levererad av Swecon? Vad har de med inkopplingen av Svab i maskin i så fall?




Hej
Nej det var den inte men frågan är att när en rotortilt eftermonteras på en EC55C så för att koppla bort bomsvängen sätter man in ett tidrelä som fördröjer en signal eller något sånt jag vet inte exakt vad men det är ett irritationsmoment när man hoppar in och startar maskinen och måste starta och fälla ner skyddsbygeln innan en viss tid annars måste man manuellt på knappen välja bort bomsvängen.

Det som jag egentligen undrar är om Swecon också levererar denna typ av i min mening B-lösning när dem säljer en maskin med rotortilt eller om de gör om något annat kanske i mjukvaran i maskinen eller i både mjukvara och hårdvara!? För om dem gör det kanske jag är sugen på att fixa det om det finns en bättre lösning det var mest det jag menade.

Jag vill inte att mina kunder ska behöva bry sig om sådana här prylar att allt måste ske i en viss sekvens, varför kan det inte programmeras så att bomsvängen alltid är off tills man aktiverar den på knappen.


Som det är nu så börjar bomsvängslampan lysa vid uppstart, jag fäller ner bygeln väntar x antal sekunder sen klickar relät och bomsvängslampan slocknar och den rullen styr nu rotortilten, glömmer jag att fälla ner bygeln inom ett visst antal sekunder så kopplas inte bomsvängen ur utan då måste jag manuellt välja bort den ena knappen på höger spaken.
Sen en annan sak som stör mig är att när bomsvängen är aktiverad från start går den bara åt ena hållet jag måste aktivera-> avaktivera-aktivera igen för att bommen skall kunna köras åt båda hållen.

Hade jag själv setat i maskinen dagligen kanske jag hade kunnat leva med detta men jag tycker det borde finnas ett annat sätt att göra det på.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

dimorep

#8 » 19:17:44, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger de som sålt och/eller utr. maskinen åt dig ang detta?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#9 » 21:25:07, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen är inte byggd med tanke på att det finns Rototilt, därför är förvalet vid uppstart bomsväng. Nu har man byggt på en annan styrning av maskinen som tar över delar av funktionen till bomsväng då denna använder samma komponenter i maskin som slänthydrauliken som man måste åt när man styr Rototilten. Svablådan styr både bomsväng och flöde ut till Rototilten nu men själva växlingen och visning i display går över maskinens ECU, det där tidrelät är en knas lösning speciellt då den inte fungerar så bra om man inte fällt ner armstödet i tid. De maskiner som Swecon levererar får man trycka på knappen på spaken efter varje uppstart för att återaktivera Rototilten på, bra eller dåligt kan man resonera om men så är det byggt i alla fall.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Andreas79 (trådstartaren)

#10 » 19:59:44, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Vad säger de som sålt och/eller utr. maskinen åt dig ang detta?


De är hyfsat hjälpsamma men när jag läser Nixs lösning på hur Swecon gör så känns ändå den lösningen som en stabilare variant och hade jag vetat om detta vid köp så hade jag kunna iallfall tagit ställning till vilken lösning man vill ha, jag hade gärna betalat en slant extra om det är det som är frågan eller om det är så att icke Swecon försäljare inte kan applicera den lösningen vad vet jag.

Men har jag valt att köpa nytt så mina kunder får hyra nya maskiner i tron om att det skall vara bäst men just med denna maskin så har det varit flera tillfällen då kunderna haft frågor och lite problem med detta.
Jag hade även första veckan lite andra skumma fel på rotorn som att den bara roterade åt ena hållet och att svaben larmade om ett avbrott och bomsväng som bara gick åt ett håll….
Vid två tillfällen senare har jag fått larm om avbrott och jag vet inte vad det är om det finns ett glapp någonstans i kablaget eller vad det kan vara men just sånna fel är döden för mig när jag hyr ut mina maskiner.

Jag vet inte vad jag ska göra nu men jag gillar inte att mina kunder får vara testpiloter för dessa intermittenta fel.

Just nu funkar maskinen men jag känner mig ändå inte nöjd med den här lösningen, kan tycka att vi lever på en tid då maskin tillverkarna borde anpassa sina ECUerna för hur dagens maskiner utrustas, men de kanske är lite för mycket begärt.
De borde kunna ha ett styrsystem för rotortilt som option när man köper en maskin för det tillägget i program varan är borde inte vara ett så tungt jobb för deras programmerare.

/A
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

dimorep

#11 » 21:22:11, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som sålt / utr. maskinen åt dig borde väl kunna få rätt på själva r-t styrningen (menar inte "anpassningen mot maskin") om det beror på felaktig montering och/eller fel på komponenter. Om inte så bör de ta in hjälp utifrån, inte direkt svårt att hitta folk som kan det, om man vill!
Finns en del fördelar (som väl kan täcka en ev. dyrare maskinutrustning) med att låta de som "kan märket" utrusta en maskin än att välja någon som bara kan göra en "std.installation" om man vill få en så optimal maskin/utr. som möjligt.

Troligtvis billigare för Volvo att avstå att lev. maskiner till "r-t kunderna" än att göra om något bara för att fungera bättre tills. med en "icke org.utr"...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#12 » 16:03:48, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skilj lite på begreppen! Det är en spottstyver av antalet maskiner som tillverkas som kommer till Sverige och Norden som är de marknader som använder Rototilt. Därför så har man inte styrsystem i maskinen som tillval än och man skall vara glad att det finns bra system som SVAB mfl istället för tillverkarnas 4 slangade lösningar som inte ger dig några inställningsmöjligheter och så vidare. Skilj på det som är basmaskin och det som importören har byggt på i samband med Rototiltmontaget.

Ställ kravet till leverantören att maskinen skall fungera, som Dimorep skriver så finns det folk som är duktiga på styrsystem och maskinen som sådan. Felen som du beskriver skulle jag gissa på till 99% beror på installationen av styrsystemet och borde gå att åtgärda ganska enkelt. Kan inte vara så svårt för dem att bygga tillbaka maskinen som den var innan de stoppade i tidrelät heller.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Andreas79 (trådstartaren)

#13 » 11:20:41, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LÖSNING

Det här löstes ihop med en bra respons från säljare och Engcon.
1 problem kommer alltid när servicelampan tänds då måste vi gå in o ta bort den annars fungera inget, men nu vet vi det och det kan hanteras.
2 De andra intermittenta felet löstes efter att Engcon skickat hos en ny kabelstam från hytt ut till stickan, måste ha skadats vid monteringen eller bara varit en kass kabel från början.


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se