Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Förbikoppling av PUMA på Pel-Job 406/ec 35

40 inlägg • Sida 1 av 3
El/Elektronik i grävmaskiner

ErikPetersson (trådstartaren)

#1 » 22:22:13, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde jag löst problemet med att maskin vägrade starta och gav felkoder men icke tyvärr, i eftermiddags vägrde den annars mkt trevliga maskinen gå igång. Efter lite pill löste det sig men jag vet ej vad felet beror på. Jag har dock en känsla av att det är "Puman" som håller på och ge sig.
Lite historik om problemet.
Jag köpte grävaren i december, (det är en -98) efter att jag provkört den i kanske sammanlagt 3 dar med kanske 10 starter per dag så vägrade den att gå igång. Detta har nästan uteslutande kommit när man först startat den då den varit kall, sen stoppat en stund och skall stata igen.
Startförförande när det funkar som det skall:
Man vrider nyckeln till "Första" läget. Panelen i puman startas, puman piper 2 korta pip, glödlampan tänds. man hör även dielselpumpen ticka efter ca 7-8 sek så börjar den gå runt på startmotorn och går igång efter ca 5-10 sek. Man behöver alltså aldrig vrida nyckeln varesig till glödläge eller startläge.


Startförförande när den inte går igång:
Man vrider nyckeln till första läget.
Panelen i puman startas, puman piper 2 korta pip,, sen ett kort pip, därefter 4 korta pip med lite anna ton (?) glödlampan tänds.
efter ca 7-8 sek så släcks allt utom glödlampan. GLödlampan lyser hela tiden och det händer inte ett smack. Man hör inen pump surra igång alls.

Displayen i Puman sakna många delar av siffror så det är svårt att läsa vad det står. (detta gör att jag misstänker puman)

När jag tidigare hade detta fel så tog jag loss kontakten och sprayade stiften till puman, efter det så kom nästan alla siffror tillbaka och det verkjade funka. ok. Hade inte tid att prova detta igen idag.

Om man tvingar ingång den med en +kabel på solenoiden så drar den runt och startar till, dock endast när man tvångskör starten, sen dör den.
Hade inte mätare och kunde mäta på solenoiden idag.

Det skumma är att tvångskör man den på starten några gånger så går den att vrida igång igen som tidigare!! Precis som puman får en strömkick baklänges via solenoiden och skärper till sig...

Också mkt konstigt att man bara behöver vrida till första läget och sen vänta, man borde få använda glöd och start läget oxå..

När jag hade loss puman för att kolla kontakterna så var den från 2002 eller 2005, minnet sviktar. men inte från 98 iallafall så den måste blivit bytt en gång redan.

Makinen står ute på en ö i östra blekinge, närmsta swecon är i växjö 13 mil bort.

Jag skulle vilja koppla bort hela datorn och ha analoga mätare för temp och olja, är detta en bra eller dålig ide??

Jag hade pga frustrationen beställt en ny puma dirket per telefon idag om klockan inte varit efter stängningsdags, sen när den gick igång välte jag träd i en kvart, världens bästa terapi!! :grin:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



Robban_C

#2 » 22:32:10, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:... när den gick igång välte jag träd i en kvart, världens bästa terapi!! :grin:

:lmao: :mrgreen: :mrgreen:


ErikPetersson skrev: ... Displayen i Puman sakna många delar av siffror så det är svårt att läsa vad det står. (detta gör att jag misstänker puman) ...

Om displayen inte visar fulla tecken så kan du nog börja förbereda dig på byte av dator. Det är inte så mycket att diskutera om, så gör dom när dom ger sig.


ErikPetersson skrev: ... Jag skulle vilja koppla bort hela datorn och ha analoga mätare för temp och olja, är detta en bra eller dålig ide?? ...

Det är nog ingen dålig idé alls. Datorn gör ju inga revulotionerande saker. Allt som displayen visar kan du ju få med hjälp av analoga instrument.
Dock finns det en överlastindikator i displayen också, hur man "imiterar" den vet jag inte.
Dessutom styrs ju hela maskinen via datorn. Det blir med andra ord en hel del mätande och kopplande hit och dit för att få ihop det på rätt sätt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson (trådstartaren)

#3 » 23:40:24, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett blixsnabbt svar!

Jag skall ut till maskinen i morogn igen, får se hur den beter sig då.

Skall ringa swecon med och kolla om det finns nån ny dator hemma.

Tänkte på det med överlastskyddet och att göra den analog, kanske CE märkningen upphör att gälla om man inte har detta vi orginaldatorn.
:klia:

Nu blir det bingen,
Skall drömma om en ny dator.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#4 » 15:51:12, 22-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute vid maskinen i morse. Den startade som en dröm och efter en haltimmes körning stängdes den av och när den skulle igång igen bara pep den och dj*vlades som tidigare. Pratade med Swecon i både växjö och staffanstorp (väldig trevliga) och blev beställning av en ny puma.
9000:- + moms. Sura pengar när man nyss skaffat maskinen, men som en säljare här i stan säger när nån tycker grejjer är dyra:Prova utan! :smile:
Har ju ingen maskinhall att stå i och har fått min beskärda del av att skruva i regn och rusk så det unviker jag helst, ny puma=enklast.
Den skulle komma redan på 3 dagar så det skall inte ställa till det för mkt.
Men nu en fårga: Går det att "tjuvköra" maskinen i väntan på ny dator?
Stoppsolenoiden behöver visst först 9 volt och sen ?volt i hållspänning.
Sen är det visst nåt relä till hydrauliken med som behöver ström enligt swecon. Tänkte kanske en avsäkrad kabel från batteriet med ett motstånd.
Det går ju fint att koppla in sig i kontakten till stoppsolenoiden.
Nån som vet om detta går att fixa tillfäligt och om det är relativt enkelt?

Ännu mer frustrerande än pengarna är ju att maskinen står där och är helt ogrävbar i det fina vädret!! :grin:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Robban_C

#5 » 16:30:01, 22-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det går att "tjyvköra" maskinen. En avsäkrad kabel från batteriet in genom sidorutan, där sätter man en strömbrytare. Sen en ny kabel ut till solenoiden och andra grejor (typ arbetsbelysningar etc) som man vi ha fart på.

Glöm inte avrapportera!

Och Puman ska programmeras med rätt antal timmar, serienummer med mer, bara så du vet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson (trådstartaren)

#6 » 20:40:16, 22-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En avsäkrad kabel från batteriet in genom sidorutan, där sätter man en strömbrytare. Sen en ny kabel ut till solenoiden


Man bränner alltså inte upp den med 12v hela tiden? Det går ju 2 + kablar in i spolen, antar att man kopplar in sig på dragspolen då och låter den dra hela tiden...
Sorry för alla föjdfrågor på svaren! :smile:

Jag fick uppge gångtimmar och serienummer när jag beställde den så den skall vara färdigprogrammerad när den kommer. Den som sitter där är från 2003 så man kan ju undra hur väl timmarna stämmer :???:

Nu har jag kamera igen, lovar fota och avrapportera!
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

björn h

#7 » 21:22:28, 22-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

en kabel: jord.
en kabel: Håll läge
En kabel: drag läge ska bara ha en kort 12v singnal anars brinner nog magneten upp.
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

Robban_C

#8 » 21:39:36, 22-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

björn h:
Hej o välkommen hit! :thumme:

När Swecon pillade in en "tjyvkabel" i min maskin så var det bara en enda kabel och en enda strömbrytare, dvs ingen "impuls" för att dra magneten. Men jag vet inte hur han hade kopplat in den men jag är ganska så säker på att det bara är två anslutningar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#9 » 22:07:27, 22-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mindre stoppsolenoider brukar bara ha en strömmatning (två ansl.trådar) då de inte har separata "drag" och "håll" spolar som de större kan ha (då med tre ansl.trådar).

Faran med att lägga "konstant +" till stoppsolenoiden är att alla motorskyddsfunktionerna som ska stanna motorn vid fel blir bortkopplade!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ErikPetersson (trådstartaren)

#10 » 00:23:50, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna spolen har 3 kablar in. En är jord, sen finns en grövre +, förmodligen dragspänning, och till sist en tunnare +, hållspänning.
Om man tvångsstartar motorn via startsolenoiden så startar den, det verkar som den får dragström samtidigt som startsolenoiden aktiveras, vilket verkar logiskt.
Det är hållströmmen jag skulle vilja tjuva in mig på.
Den grövre mätte jag till 9v på matningen när man drar runt den på starten, men frågan är vad hållspänningne skall vara, får ju inte någon sådan spänning så jag lyckas inte mäta denna...
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Robban_C

#11 » 07:25:36, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hållspänningen är säkerligen 12 v men skyll inte på mig.
"Vår" mek drog ju 12 v direkt till solenoiden men som sagt, jag har för mig att den bara har två kablar så det kan ju skilja i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#12 » 08:50:50, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer med systemspänningen då starten körs?? :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Heew

#13 » 08:55:48, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter troligt att spänningen sjunker en del medans startmotorn går
Heew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:02, 12-04-2007
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L35

ErikPetersson (trådstartaren)

#14 » 09:15:18, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Systemspänningen sjunker naturligtvis rejält, kan vara därför jag mäter 9v ut till dragningen. Har inte mätt systemspänningen på polerna undertiden motorn dras runt men då borde man nog kunna utläsa nåt liknande.
Sitter och lusläser elschemat just nu för att försöka utröna om det går att finna hålspänningen någonstans eller om det är Puman som tillverkar denna, eller om det skall vara 12v på denna oxå.
Ny dator kommer på onsdag.

Hållspänningen är säkerligen 12 v men skyll inte på mig.


Nejdå :smile: Det är tack vare dig och alla andra suveräna folk här på forumet som gjorde att jag vågade köpa maskin överhuvud taget så jag är tacksam även om spolen skulle blir en förtidig majbrasa. Men om jag tänker efter lite så har du säkert rätt:

Den skall ha säkert ha 12v för att dra ut spolen, det går naturligtvis åt mer ström att dra ut den än att hålla den kvar Därav tjockare kabel.
Att jag mätte 9v beror naturligtvis på att spännignen sjunker under belastning från starmotorn. (Tack för ögonöppnare Nixs)
Sen när den väl är dragen så går det åt en mkt midra ström för att hålla den kvar naturligtvis, men detta skulle ju mkt väl kunna vara 12v här oxå.
Skall prova med 12v om jag inte hittar något annat. Skall ut till maskinen idag igen och testa. Sakll bara kika elshemat först.
Tack för all hjälp hittils!. :thumme:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

nixs

#15 » 09:18:49, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :cool: :thummar:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se