Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Förbikoppling av PUMA på Pel-Job 406/ec 35

40 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i grävmaskiner

Fredrik_

#16 » 09:20:18, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är "nog" anpassat i lindningarna i spolen för att kunna matas med systemspänningen =12V.
Dragspolen kort-grov tråd. Ryker om den när spänning legat på ett tag :sad:
Hållspolen har längre klen tråd som ger en lägre ström och kraft, men samtidigt mindre värme.
Så fort kärnan kommer in i spolen på dragmagneten behövs minimal kraft att hålla kvar. Därav konstruktionen...
edit:Skriver uppenbarligen sakta... :mrgreen:
Senast redigerad av Fredrik_ 09:22:40, 23-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



nixs

#17 » 09:22:14, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson (trådstartaren)

#18 » 10:39:09, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fatasktiskt vad snabba svar det kommer! Jag höll just på att skissa på den delen av elsystemet i Paint, (Man skall väl inte skanna in ritnignar till såpass nya maskiner?)
Det låter ju hoppfullt. Jag tror jag åker ut och testar med 12v.
Bifogar en enklare skiss om hur jag har tänkt mig det hela.
(Det bodre vara ok att skissa delar av systemet i paint? annars får nån moderator ta väck den)

Faran med att lägga "konstant +" till stoppsolenoiden är att alla motorskyddsfunktionerna som ska stanna motorn vid fel blir bortkopplade!


Detta är ju ingen hit såklart, men eftersom det handlar om en mkt begränsad period så får det bli en kalkylerad risk.
Ev nöjer jag mig med att flytta maskinen men har svårt att tro att jag helt kan hålla mig från att gräva runt med den åtmistonne litegrann. Mkt bra synpunk dock!

Bild



Åtekommer med rapprot i emiddag!


Edit: Färger från solenoiden R=Röd
BLA=Blanc=Vit
BLE=Bleu=Blå
Senast redigerad av ErikPetersson 10:41:50, 23-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#19 » 17:18:12, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Succe! Maskin startar nu och spinne rsom en Katt.
F*n vad gött det är när man lyckas fixa något.
Jag kopplade + från cigguttaget i hytten, via bränslepumpen till solneoidens hållkrets
Startförfarande är nu:
Glöda med lös + kabel från battrier direkt på stiften
Koppla på ström till hållkrets och soppapump
Tjuvstata men +kabel på statsolenoiden.
Funkar klockrent.
Lite bilder:

Bild
För den oinvigde är solenoiden ingringad i rött och kontakten till solnoiden i gult. Kopplat dragström och jord direkt vidare från kablehärvan


Bild
Här är + kopplat från cigguttaget i hytten via bränslepump och till
hållspolen i solenoiden


Bild



Bild
Såhär är det kopplat just nu:


Tusen tack för hjälpen med detta! Hade aldrig lyckats med detta annars!
:buga:
Det kvarstår lite problem dock,
Laddlampan lyser när man kör, Jag stängde av nästan direkt för ville inte riskera skada stackars generatorn.
Varningslamporna varkar funka annars, oljetryck tex lyser innan man startar men släcks när man drar igång.

Varken tilten eller bomsvängen fungerar.
Det är tydligen fler grejjer som vill ha ström här.
Skall djupdyka i elschemat och se om jag kan luska ut vad som felas.
Tips mottages såklart tacksamt! :grin:

Lite maskinsitenpimpning hanns det med oxå..

Bild



Bild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Robban_C

#20 » 19:46:02, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

EN GRÖN! :klia:

Bomsväng, hare/sköldpadda, arbetsbelysningar, torkare med mer styrs via datorn. :slag: Sk*tdumt!
Möjligen styrs laddningen därifrån också?

Du har för övrigt den gamla datorn men det spelar nog ingen roll för det här. Är displayen dum i huvet så är den det och då är det med största säkerhet byte som gäller.
Men som sagt, skyll inte på mig. :grin: ¨
Eller jo förresten, det kan du göra om det blir bra men inte om det går åt skogen. :mrgreen:

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

ErikPetersson skrev:... (Det bodre vara ok att skissa delar av systemet i paint? annars får nån moderator ta väck den) ...

Jag har inte med saken att göra men efter vad jag kan förstå så är det helt ok, du har ju själv ritat upp det där. Annars är inställningen att trycksaker som producerats av tillverkarna inte ska upp här om dom rör maskiner som kan anses kommersiellt gångbara. Läget är helt enkelt att forumet ska inte stjälpa tillverkarna, verkstäderna och återförsäljarna och det är väl egentligen rätt förnuftigt?
Att sen medlemmar hjälper varandra med "verkstadsfrågor" är en annan sak, det är varken förbjudet att fråga eller att svara men tryckt material är en annan sak.

Edit: Flestavat!
Senast redigerad av Robban_C 19:50:28, 23-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson (trådstartaren)

#21 » 13:29:50, 24-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

EN GRÖN!


Den måste ju matcha dragaren.

Bild

Du får härmed skyllen för att jag har lyckats få ingån den iallafall! :grin:

Instämmer helt i det att man inte skall ställa till det för tillverkare/återförsäljare.


Idag har jag tillbringat timmar framför elshemat och google translate, eftersom instruktionsboken är på Franska, med enda resultatet att jag tror jag har kommit fram till att man får den till att glöda genom att jorda utgång 30 på kontaktstycket!
Det känns lite hopplöst eftersom googleöversättningen mest ger diffusa antydningar...

Att det var utgång igår och att elschemat är rödvinsfläckat gör inte saken lättare. Passar iof med vin till en fransk instruktionsbok.

Det känns lite som jag kört fast iom språksvårigheterna. Får nog bli att vänta till onsdag iallafall om jag inte hittar nån fansman som är inne på elsystem och grävmaskiner.

Men detta funkar ju iallafall för att få igång maskin så man kan flytta den och manövrera basfunktionerna. Kanske nån moderator kan döpa om tråden till "Förbikoppling av PUMA" eller liknade och flytta den till under "Grävmaskiner Elektronik" ??
Inte för att man skall uppmana till att in och grejja i elsystemet och koppla om, men kan ju vara bra om man måste få undan maskin för att den står i vägen.

OBS om någon följer detta att laddalmpan lyser!! Skall mäta om den laddar innan jag kopplar tillbaka.


Sen kan såklart gärna nån fylla på om hur man får igång några andra funktioner om nån har efrfarenhet av det.

Hinner inte ut till maskin igen förräns på söndag.
Nu blir det till Öland och hjälpa damen bära loppisprylar. Man får sköta det socala med. :grin:

Trevlig helg allihopa och
Tusen tack igen för all hjälp!!!!!
:buga:
Senast redigerad av ErikPetersson 13:33:32, 24-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

nixs

#22 » 20:56:21, 24-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag tillbringat timmar framför elschemat och google translate, eftersom instruktionsboken är på Franska, med enda resultatet att jag tror jag har kommit fram till att man får den till att glöda genom att jorda utgång 30 på kontaktstycket!
Det känns lite hopplöst eftersom googleöversättningen mest ger diffusa antydningar...

Att det var utgång igår och att elschemat är rödvinsfläckat gör inte saken lättare. Passar iof med vin till en fransk instruktionsbok.

Det känns lite som jag kört fast iom språksvårigheterna. Får nog bli att vänta till onsdag i alla fall om jag inte hittar nån fransman som är inne på elsystem och grävmaskiner.


Eller ett tips från coachen som kanske har ett schema som inte är på grod-ätar-språk? :grin:

Men detta funkar ju i alla fall för att få igång maskin så man kan flytta den och manövrera basfunktionerna.

OBS om någon följer detta att laddlampan lyser!! Skall mäta om den laddar innan jag kopplar tillbaka.


Om puman är kass så kanske "laddlampan" fungerar så att regulatorn i generatorn har magnetiseringsspänning? Du kanske behöver "snapsa" igång generatorn? :cool:


Sen kan såklart gärna nån fylla på om hur man får igång några andra funktioner om nån har erfarenhet av det.


:evil: :vissla: :vissla:

Bild Tillägg efter 30 sekund(er):

Det mesta går ju genom Puman som ni redan konstaterat!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#23 » 21:10:51, 24-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... Om puman är kass så kanske "laddlampan" fungerar så att regulatorn i generatorn har magnetiseringsspänning? Du kanske behöver "snapsa" igång generatorn? :cool: ...

Man har ju ibland varit med om generatorer som inte börjar ladda förrän man varvar upp puffran. Det kanske kan vara nåt?
Men det brukar ju oftast vara i samband med trasig laddlampa = ingen förmagnetisering.

Man kan i det här fallet tänka sig att matning till laddlampan saknas, då går strömmen åt fel håll från generatorn genom laddlampan och därifrån via tändlåset till jordning genom en del förbrukare såsom lysen och torkarmotor.
Den teorin stupar dock på en sak och det är att allt som sagt går genom datorn.
Jag skulle därför satsa på att vänta tills nya datorn är installerad.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#24 » 21:31:58, 24-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som händer om du inte får någon magnetisering är ju att generatorn inte laddar, batteriet dras ut...
Bättre att simulera en laddlampa genom att snapsa igång den eftersom det är datorn som är skyldig till att aktivera magnetiseringen...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson (trådstartaren)

#25 » 22:47:44, 25-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev Öland hela södagen istället, men i morogn skall man ut till maksin igen för att kika lite. Men jag lägger nog ner dethär med att försöka koppla förbi allt. Känns som jag inte riktigt vet vad jag håller på med och har ingen lust att tappa skopan på nån stackare som kommer förbi, bara för att en sladd hoppar ur, så det blir till att vänta på ny dator.
Jag skulle därför satsa på att vänta tills nya datorn är installerad.
alltså! :grin:

Om man vill slippa dra nya kablar inne i motorrummet så är det kanske smidigare att gå via kontaktstycket ifall man redan har datorn borta. Återkommer i morgon vilka hål när jag testat att det funkat.

Nixs:
Sen kan såklart gärna nån fylla på om hur man får igång några andra funktioner om nån har erfarenhet av det.

Lät kanke lite fel, syftade inte på att aktoriserade reparatörer/tekniker skulle berätta hur man kopplar förbi säkerhetsfunktioner och dyl! :mrgreen:

Snappsa generatorn, med risk för att var ute på cyckletur: man tar kabeln som normalt går till lampan och snuddar till + polen på batteriet för att magnetisera den?????

Varvat testade jag endel, men känns som att det är nåt i puman som strular till det med laddningen.

Nu blir det kojjen ögonen börjar redan gå i kors.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#26 » 18:37:22, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit ute vid maskin och testat, Riktigt kanonväder nu som skulle passa utmärkt för grävning.
Min tanke med att koppla in mig i kontaktstycket utan PUMA:n var ett steg frammåt och sen 2 bakåt! Det gick utmärkt att rycka loss puman och sen koppla + på hål 34 för br pump och i hål 31 för hållström till stoppspolen.
Sen starta den med + direkt på solenoiden.
Det gick det inta att göra ett skvatt! Förutom larva och leka med schaktbladet. Man har inte så stor glädje av detta när skopan är nere i backen så att det inte går att köra.

Lärdom av detta är att det är bättre att tjuva ström till pump och hållström genom rutan och låta puman sitta där den är. Det var i mitt fall en hel del funktioner därigenom som funkade när den satt kvar.

Jag testade med att snapsa generatorn. Kopplade in mig på den lila kabeln från generatorn och magnetiserade denna genom en liten 4w lampa. Funkade utmärkt!!

Nu blir det inte mera tattarmeck i den stackars maskinen utan jag väntar till datorn anländer, lugnast för både maskin o mig själv! :grin:

Lite bilder.

Bild
+ för Hållspole och Bränslepump direkt i kontaktstycket.




Bild
En kable från Generatorn som mynnar ut i en 4w lampa för att få igång laddningen. Först sätts en + kable på starsolenoiden, sen när motorn brummar igång sätts den mot lampan (alltså mot mitten i botten på lampan) så börja generatorn ladda.

Bild
Andra änden på kabeln från lampan. Kopplas in där lila sladd går in.
Detta är inget jättebra exempel att köra med en längra stund, kablarna bör nog dras längre ifrån avgasröret.

Tack för tips med gen här Nixs!

Jag skriver här igen när datorn kommit, dvs på onsdag om allt vill sig väl.
Tack alla för hjälpen sålänge!!
Senast redigerad av ErikPetersson 18:39:53, 26-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

nixs

#27 » 19:07:03, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

No problems
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#28 » 21:45:40, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datorf*n styr även "säkerhetsventilen" (eller vad den nu heter). Dvs den som slår ifrån när v armstöd lyfts upp.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#29 » 21:50:10, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går att koppla förbi om man vill det med, blir en kabel till.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson (trådstartaren)

#30 » 09:39:02, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datorf*n styr även "säkerhetsventilen" (eller vad den nu heter). Dvs den som slår ifrån när v armstöd lyfts upp.

Den stur denna funktion men har inte fungerat med min dator. Brytaren funkar för det piper till i Puman när man fäller ned armstödet, men det går att starta och köra oberoende av hur armstödet står.
Hoppas detta ändrar sig med nya datorn.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se