Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Startnyckel fel komatsu pc20-93

37 inlägg • Sida 3 av 3
El/Elektronik i grävmaskiner

nixs

#31 » 22:09:02, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strömmängden som skall igenom? Det är rätt grova kablar som sitter där? Vad gör alla de andra kablarna som går in i den solenoiden? Skulle räcka med 2 grova och 2 tunna! Har den enbart startfunktion?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



grantorp (trådstartaren)

#32 » 22:12:45, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj bra fråga jag har ingen aning, men jag vet ju att den startar om jag kopplar en kabel emellan de 2 grova på bilden.. Så antingen med 2 nya kablar (samma dimension) mellan dessa och startknapp alt lossa dessa och dra direkt till startknapp.. Men som sagt el är inte min starka sida..
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

Robban_C

#33 » 22:32:22, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grova kablar är avsedda för hög ström. Samma sak gäller solenoider/startmotorreläer.
Strömbrytare är (oftast) avsedda för låga strömmar.
Risken här finns att brytaren bränner ihop eller får avbrott eller brinner upp.

Egendomligt att dom har satt en separat solenoid. Den brukar normalt sett vara inbyggd i startmotorn tillsammans med bendixen.
Niklas, kan det vara så att detta är ett relä som agerar elektronisk huvudströmbrytare? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tracker

#34 » 23:08:26, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter väl bara en "gräsklipparmotor" i dom där så då brukar det vara "lös" solenoid lika som till stiga parken :cool:
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nixs

#35 » 13:20:29, 24-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Niklas, kan det vara så att detta är ett relä som agerar elektronisk huvudströmbrytare? :klia:


Borde väl i så fall mata säkringsraden i så fall?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#36 » 15:04:12, 24-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grantorp, försök att felsök själva solenoiden och manöverströms matningen / kretsen till den!

Matarström till solenoiden och förbindelse från den till startmotorn (de grova kablarna) har du, då den startar när du kortsluter över stiften där dessa kablarna är inkopplade.

Klickar det i solenoiden när du vrider tänningsnyckelen till startläget?
Om det gör det så är det manöverström fram till den men dess funktion är kass (byt den).
Om det INTE klickar i den:
Håll ena testsladden från multimetern där du säkert vet är jord och med den andra kollar du om det kommer fram spänning ur någon av de KLENA sladdarna till solinoiden när du aktiverar startläget (t-låset). Är där ingen sladd som det kommer spänning i när när du aktiverar startläget så är antingen t-låset kasst eller avbrott på ledningen från det till solenoiden.
-Kan även vara att det ligger en startspärr i serie på denna ledning som bryter strömmen om något är fel. Är där startspärrsfunktion på din maskin som gör att armstödet måste vara i ett visst läge för att kunna starta maskinen (i så fall kan det vara denna som är kass)?

Om där kommer fram manöverström till solenoiden (men den klickar INTE) så är den antingen kass eller så har den inte tillr. förbindelse till jord. Prova att ansluta en sladd från jord till det andra klena stiftet på solenoiden (inte det som det kommer manöverström på från t-låset..).
Fungerar det nu så är det bara en ny jordledning som behövs, annars så återstår det bara att byta solenoiden

Hoppas att du förstår hur jag menar att du ska felsöka / mäta, om inte så bara säg till så ska jag försöka förklara på annat vis! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#37 » 22:17:25, 30-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

grantorp skrev:Oj bra fråga jag har ingen aning, men jag vet ju att den startar om jag kopplar en kabel emellan de 2 grova på bilden.. Så antingen med 2 nya kablar (samma dimension) mellan dessa och startknapp alt lossa dessa och dra direkt till startknapp.. Men som sagt el är inte min starka sida..


Känns den igen? Det är nog inte exakt samma men liknande?


Bild

Bild Tillägg efter 8 minut(er):

Hur står det till med generatorn på maskinen?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se