Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Startnyckel fel komatsu pc20-93

37 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i grävmaskiner

johan.eriksson

#16 » 20:32:59, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Nån multimeter har du förståss inte, med en sån kan man mäta med nålspetsar genom isoleringen o göra


Små fina hål så vatten och fukt tar sig in i kablarna, Har lagat mer än en sådan kabelhärva med gröna fina kabelbrott på en massa ställen :hotar2: :slag: :mrgreen:
Inget bra tips. Ska man mäta mitt på en kabel så klipp av, mät, sätt dit en krympskarv. Funkar mycket bättre i längden :wave: Ett tips när det gäller kablar som normalt är belastade, inte sådant som går in i elektronik eller har annan okänd funktion, har du spänning med multimeter så belasta med tex en glödlampa och mät samtidigt som du belastar så får du veta om du har något spänningsfall, kan vara någon som varit och provmätt tidigare :djaevul:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



grantorp (trådstartaren)

#17 » 20:56:02, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha klart jag har en multimeter men de enda jag gör med den är kolla om de finns ström och kolla att bilar och maskiner laddar som de ska, sen är min kunskap om el slut och jag vet inte ens vilka kablar jag ska mäta på.. men jag vet ju att jag har ström på röda kabeln och att den startar när jag lägger ihop röd och gul med en bygel emellan.. men sen är jag tokkörd på elsidan.. men visst om nån bor i närheten av uppsala och är mer elkunnig så är ni välkommna...
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

ja-bond77

#18 » 21:21:00, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

grantorp skrev:Bild
Det är den här prylen jag tänker på.. Och med kabel mellan gul och röd så snurrar startmotorn på galant..

Det där är en solenoid.
http://www.google.fi/images?hl=sv&q=sol ... CEQQsAQwAw
En solenoid behöver alltså inte ha nån mekanisk arm som aktiveras liksom på startmotorer. Ett relä helt enkelt, startrelä i detta fallet låter det som. Besparar tändningslås och tydligen även reläer o allt vad du nämnt från strömmen att dra startmotorns solenoid. Så om du tjuvkopplar på startmotorn eller på den där är i praktiken egalt, samma tåtar är det ganska troligt frågan om.

/En som aldrig sett nån dylik maskin i verkligheten.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#19 » 21:57:25, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tyckte det såg bekant ut, fiffigt att sätta den på den platsen, nu får du problem "grantorparn", köra med kortslutning eller investera i ny sådan? Johan lovvärt att du rättar till elen, men det har nästan ingen betydelse i praktiken på en gammal grävmaskin, livslängden är kortare än korrosionen. James Bond slog till igen, har nog sett det i nån annan maskin! :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#20 » 22:06:33, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:..Johan lovvärt att du rättar till elen, men det har nästan ingen betydelse i praktiken på en gammal grävmaskin, livslängden är kortare än korrosionen..


63:an :laes_detta:
-Är det inte just ett ELFEL som är problemet här och nu?!? :huh:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#21 » 22:13:26, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det troligen så, men inte på grund av utsatt läge för vatten o ett nålstick i ledningen! Den är ju faktiskt under plåt i instrumentbrädan. Lustigt att allt ska överdrivas så mycket om HUR farligt allt är, törs man andas?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

grantorp (trådstartaren)

#22 » 22:34:27, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att de finns folk som kan mer än mig iaf.. tror ni att de är den prylen som ska bytas och finns de som universal eller måste man köpa den på swelog?? eller vem som nu saluför reservdelar till dem..
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

Robban_C

#23 » 07:54:21, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men 63, är du så där dum på riktigt?
Du vet inte hur länge den maskinen kommer att överleva, menar du verkligen att man medvetet ska meka och felsöka på ett sådant sätt att livslängden förkortas helt i onödan?
Koppar kan i värsta fall ärga redan av luftfuktigheten och man behöver därför inte förvärra situationen i onödan.

Misstänker man kabelfel så mäter man vid kabelns båda ändpunkter. I alla fall jag gör så. Skiljer mätvärdena markant så är kabeln av.
Observera som sagts tidigare att man kan behöva lägga en svag belastning i form av en liten glödlampa (typ några watt eller så) eller liknande parallellt med multimetern eftersom dessa har så hög ingångsimpedans.
En enklare förklaring:
En avärgad kabel eller en kontakt med avbrott kan leda litelitelite ström i alla fall. Eftersom multimetern behöver så extremt otroligt lite ström för att registrera full spänning så kan man luras av denna lillalillalilla ström som "sipprar" genom avbrottet. Därför "kortsluter man bort" detta genom glödlampan från mätpunkten till jord. Är det bra kontakt så finns det ström nog att ge en mätbar spänning (och kanske lyse i lampan) i alla fall.
Eller så kör man med enbart en lampa och mäter. Det är ett underskattat verktyg men det svarar ju inte på om det finns 11,5 eller 12,5 volt.

Grantorp:
Klickar det i den här lösa solenoiden när du slår på tändningen eller när du försöker starta?
Om det i någon situation klickar men utan att ge kontakt mellan de båda kraftiga polerna (kolla genom att koppla ihop dessa med en kabelsnutt) så är solenoiden körd.
Kan möjligen gå att pilla isär och renovera men det är inte säkert.

Denna solenoiden är egentligen bara ett kraftigt relä. Liknande brukar finnas till startmotor i en del motorcyklar och åkgräsklippare men dessa är säkert inte billiga.
Du borde kunna ersätta denna solenoiden med en löstagen solenoid från en startmotor. En sådan är nog onödigt kraftig men det går i alla fall och är en billig variant.
Ett kraftigt relä skulle kunna vara en lösning men problemet är ju att vi inte vet hur mycket ström som går där, alltså vet vi inte hur kraftigt relä som behövs.
Annars är det väl Hesselby Maskin eller vad dom nu heter som borde ha originalet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

grantorp (trådstartaren)

#24 » 07:59:47, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men som sagt så startar den om jag kopplar i hop kablarna på första bilden (de 2 översta på den solenoiden eller vad de nu heter) och då de är skruvade så fundera jag på om man bara skulle fuska och köpa en fjädrande strömbrytare och koppla dom kablarna på för då på med tänningen med nyckeln och sen trycka till vippan på strömbrytare så startar ju maskinen.. verkar ju både enkelt och billigt...
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

63an

#25 » 08:10:41, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du Robban, så där korkad är jag alltid, jag utgår från att det är inte nån rymdteknologi, men gjorde precis misstaget att gissa på ett relä, som kanske är en solenoid, som är ett startrelä eventuellt, lustigt så de förslår. Livslängden på maskinen bestäms av ägaren själv itakt med hur han sköter den, nåt annat gäller väl inte såvitt jag kan se. :idea:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lars B

#26 » 09:21:39, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Ja du Robban, så där korkad är jag alltid, jag utgår från att det är inte nån rymdteknologi, men gjorde precis misstaget att gissa på ett relä, som kanske är en solenoid, som är ett startrelä eventuellt, lustigt så de förslår. Livslängden på maskinen bestäms av ägaren själv itakt med hur han sköter den, nåt annat gäller väl inte såvitt jag kan se. :idea:


Men det som du inte förstår 63:an är att du allt som oftast föreslår både den ena och andra lösningen utan att ha någon som helst koll på vad för maskin det gäller!
I en hyggligt modern maskin med datorer och chips lite här och var så fungerar det inte med samma bonnsmide som du kan skruva i din 218 med!!! :!: Men tyvärr så ger du alltid ut tvärsäkra råd utan att veta vad som ev. kan skadas eller gå fel! Så mitt råd lyder att tänk efter en extra gång innan du postar :???:

/Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nixs

#27 » 09:43:47, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
63an skrev:Ja du Robban, så där korkad är jag alltid, jag utgår från att det är inte nån rymdteknologi, men gjorde precis misstaget att gissa på ett relä, som kanske är en solenoid, som är ett startrelä eventuellt, lustigt så de förslår. Livslängden på maskinen bestäms av ägaren själv itakt med hur han sköter den, nåt annat gäller väl inte såvitt jag kan se. :idea:


Men det som du inte förstår 63:an är att du allt som oftast föreslår både den ena och andra lösningen utan att ha någon som helst koll på vad för maskin det gäller!
I en hyggligt modern maskin med datorer och chips lite här och var så fungerar det inte med samma bonnsmide som du kan skruva i din 218 med!!! :!: Men tyvärr så ger du alltid ut tvärsäkra råd utan att veta vad som ev. kan skadas eller gå fel! Så mitt råd lyder att tänk efter en extra gång innan du postar :???:

/Lars


63:an, eller ännu hellre posta enbart i trådar om din gamla 218! Så slipper du förstöra för folk med seriösa åsikter och folk som verkligen försöker! :slag:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

63an

#28 » 09:45:23, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer alltid med bra synpunkter! Trevlig midsommar själv!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#29 » 22:03:40, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:... Livslängden på maskinen bestäms av ägaren själv itakt med hur han sköter den ...

Just det och håller ägaren på och missköter maskinen genom att punktera kablar till höger och vänster så kommer i alla fall elsystemet att få förkortad livslängd och det är väl onödigt?
Sen kan det hända att nåt annat föranleder skrotning före det men om det vet vi ännu inget. Det kan även hända att andra saker ger upp i elsystemet innan sönderstuckna kablar gör det men det vet vi heller inget om i dagsläget.

Så istället för att in i absurdum försvara ett dumt råd så kanske det vore bättre att säga "Jaså, är det så, ja där ser man, det visste inte jag".4

Sen ska det för objektivitetens skull sägas att det kan finnas situationer då "punktering" av kabel är enda sättet att komma åt att mäta. Kommer man inte åt ändpunkterna så gör man inte det men det är mycket sällsynt.

Nu tycker jag att i återgår till ämnet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

grantorp (trådstartaren)

#30 » 22:07:04, 23-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra där åter till ämnet och min tanke och fråga blir då

Som sagt så startar den om jag kopplar i hop kablarna på första bilden (de 2 översta på den solenoiden eller vad de nu heter) och då de är skruvade så fundera jag på om man bara skulle fuska och köpa en fjädrande strömbrytare och koppla dom kablarna på för då på med tänningen med nyckeln och sen trycka till vippan på strömbrytare så startar ju maskinen.. verkar ju både enkelt och billigt... Nån som ser några nackdelar med det??
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se