Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Automatiska tomgångs reglaget och gas slutat fungera Volvo EC55C 2013

2 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Andreas79 (trådstartaren)

#1 » 12:01:56, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en grävmaskin volvo ec55c med engcon rotor/spakar och har nu idag fått problem med att vid gaspådrag eller rörelse av joystick händer ingenting eller kanske att den går upp till max 1100varv men inget mer, har kollat de mesta basics som säkringar kopplingar etc men hittar inget direkt uppenbart. Maskinen har gått ca 1 000h och vi har väl haft den snart 1,5år sen ny.

UPPDAT...
Var ute nu själv och testade lite, jag tror själva tomgångsmotorn ska "dra" om den fungerar när man aktiverar den med knappen för tomgångsåtergången, men de händer ingenting så även när man försöker gasa manuellt går det inte för att det är för lång väg för vajern innan den rör gasreglaget, men trycker jag inte själva axeln till tomgångsmotorn i botten så fastnar den där och vips så går det att gasa manuellt...men så fort jag aktiverar knappen för automatisk tomgångsåtergång så "släpper" motorn ut axeln och de går varken att köra manuellt med spak heller.

UPPDAT...
Varit och mätt o byglar lite, sätter man plus på den vita kabel ifrån den röda i samma kontakt drar solenoiden så jag backar och kommer till ett relä som sitter på väggen ute i motorutrymmet mot hytten, där hittar jag ett relä där den vita kabeln går in, jag har 12v mellan en svart och en grön kabel men inget på den stora röda plus kabeln som går in i relät...jag följer den till en stor skum glassäkring 12a/32v som ser traisg ut och den visar inget utslag på min fluke... men vid en snabb bygling förbi särkringen vet jag inte om jag ändå inte uppnådde något resultat för köpa en ny säkring imorgon och se vad som händer...gillar inte tt bygla då man inte vet om något annat tar skada.....
fortsättning följer.... är det inte säkringen vet jag inte rikigt hur långt jag kan följa kablarna rent visuellt som jag gjort nu då skulle en elschema behövas.

/Andreas


Gå till lösningen
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti



Andreas79 (trådstartaren)

#2 » 11:28:17, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte en säkringhytt väggen sen var allt frid och fröjd igen.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se