Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Volvo EC15B Elfel

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

gudmundh (trådstartaren)

#1 » 04:59:55, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Volvo EC15B årsmodell 2004. Symtomen är som följer. Har gjort en ordentlig genomgång, Vindrutetorkaren var död pga motorn till spolarvätskan hade rostat sönder, kopplade ur den motorn och satte i ny säkring, allt fungerade. Testkörde och allt gick perfekt utom vindrutespolningen då. Den kortslöt tidigare och löste ut säkringen.

Ett par dagar senare använde en annan anställd maskinen och när han skulle ta den var batteriet totalt urladdat (Misstanken är att vi glömde slå av tändningen när vi meckade med vindrutetorkaren). Han kopplade in laddare, det är en dålig laddare inte nån fin modell. Misstänker han kan ha använt starthjälpen. Maskinen gick igång, efter ett par timmars arbete stänger han av maskinen och tar lunch. Efter lunch är den totalt stendöd, då kommer jag dit. Den är stendöd, kollar alla säkringar och alla är hela. Symtomen är att absolut ingenting händer när man vrider på nyckeln, inga lampor tänds, ingen ström kommer fram till någonting.

Maskinen är köpt begagnad för ett år sedan. Det finns någon form av larm inkopplat, ingen aning om hur det fungerar men larmboxen sitter under sätet, är märke gemeni om jag minns rätt nu och det sitter en diod brevid nyckeln som normalt blinkar såfort man slår av tändningen, kan inte hitta någon knappsats eller dylikt till den utan från larmboxen går en massa kablar som tycks vara urdragna från någonstans och ihopsatta med stripes (Misstänkte först att maskinen kanske var snodd men den är inhandlad från en seriös grävmaskinshandlare så tror inte det längre).

Ström finns i batteriet.

Misstänker att det kanske kan vara något relä. Har ingen som helst aning egentligen och kan inte finna något användbart varken på maskinisten eller nätet. Någon som har nån aning om vad det kan vara?

/mvh
gudmundh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:53, 26-09-2012



Janson1

#2 » 08:51:13, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan hantera en multimeter så är det nog bara att följa vart det finns spänning och inte.
Ett elschema hjälper till på traven men finns det ett larm med startspärr så kan original elen vara
ändrad precis där möjliga fel kan vara...
Jag antar att du kollat huvudströmbrytaren och dess funktion.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gudmundh (trådstartaren)

#3 » 13:04:43, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, blev motiverad att gräva vidare, verkade så märkligt att jag inte hittade någon form av huvudmatning, så när jag grävde runt där inne under stolen så hittade jag en svart låda som jag inte visste vad det var, så fick loss den och där inuti satt 2x50A säkringar. Varav den ena va paj, så antar att den ena går till glödstiften och den andra till resten. Bytte plats på dem och maskinen funka, men antar att eftersom glödningen inte va inkopplad gick den inte igång. Så tackar för svaret som fick mig att inte ge upp!

Min teori nu är att det är fel på generator eller laddregulator som gör att batteriet inte laddar. När maskinen gick senast så användes fläktar och belysning så batteriet var dåligt laddat, när föraren sen försökte starta va spänningen så låg att startmotor ej snurrade och man fick nära kortslutningsström genom startmotorn som gjorde att 50A säkringen gick. Hur låter den teorin?

Nästa steg blir att verifiera att batteriet ej laddas och sen felsöka generator/laddregulator.
gudmundh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:53, 26-09-2012

Janson1

#4 » 13:23:09, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med kortslutningsström låter inte rimligt, inte ens troligt. Men starthjälp i startläge kan ställa till det ordentligt för maskinens el och elektronik i värsta fall. Om startmotorn är avsäkrad överhuvudtaget så bör det vara i 200-300 Ampklassen...
När motorn går på arbetsvarv så skall det vara lite över 14 volt på batteriet om generatorn fungerar.
Förresten, trevligt att du hittat ett fel iallafall. Fortsätt gärna med felsökningen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gudmundh (trådstartaren)

#5 » 18:30:47, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, där föll den teorin...Just nu är som följer, jag bytte plats på 50A säkringarna, och då funkar allt normalt, antar den andra 50A säkringen går till glödstiften, så att den inte startar kanske inte är så konstigt, men alla funktioner fungerar som det ska i övrigt. Säkringen va lite speciell, som en vanlig sån, vad de nu heter, fast modell större i formatet. Så hade ingen hemma. Planen är att införskaffa en till likadan och se så det fungerar. Om det fungerar så är teorin att maskinen fungerade till den stängdes av, något är fel på laddningen av batteriet, när starthjälp kopplades in eller när maskinen försökte startas på dåligt laddat batteri, någonstans där (oklart exakt när, föraren minns inte) gick 50A säkringen. För om den gått medans maskinen körde antar jag att den hade stannat?

Så felsökningen fortsätter med att först se om det går att få igång den med TVÅ 50A säkringar, (körde startmotorn 5 sekunder utan glödstift och det fick inte 50A säkringen att lösa ut). Om den går igång, vilken den förhoppningsvis gör, mäta spänningen över batteriet. Om den inte laddar så felsöka generator, laddregulator, om den laddar blir det skummare, för då lär det väl vara kortslutning någonstans, antagligen efter huvudsäkringarna men innan de andra säkringarna för om startmotorn är direktkopplad och glödstiften är på den andra 50A säkringen så är allt som är kvar avsäkrat ytterligare?
gudmundh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:53, 26-09-2012

Janson1

#6 » 19:07:05, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att både Biltema och Swedol har dom här stora säkringarna i 50 Amp.
Börja med att sätta dit en ny 50 Amp säkring och prova sen vad som funkar/inte funkar.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gudmundh (trådstartaren)

#7 » 12:24:25, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt 50A säkringen, allt funkar som det ska, maskinen laddar. Det ger tre möjligheter som jag ser det.

1.Någon kortslutning någonstans som inte visat sig eller återupprepats, ger sig väl med användning om det återuppstår. Allt ser helt och fint ut så tänker inte genomföra någon stor sökning på det.

2. Batteriet var urladdat,pga att tändningen glömts på och när starthjälp användes(oklart om den användes första gången dock), så gick säkringen av något konstigt skäl avspänningsfel eller dylikt.

3. Säkringen var kanske helt enkelt dålig, skadad, utsliten och råkade gå precis just nu.

Tackför hjälp och stöd att fortsätta letandet återigen. Hade nog gett upp annars är jag rädd. Återkommer om problemen visar sig igen, men just nu kan jag inte hitta något som helst fel på maskinens elsystem.
gudmundh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:53, 26-09-2012

Janson1

#8 » 18:48:03, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi skyller på starthjälpen, den kan ju ändå inte protestera.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se