Hej, svar på föregående fråga och uppdatering av problemet ifall någon annan stöter på det.
Elschema hittade jag faktiskt i reservdelsboken jag fick med till maskinen, underlättade för el-firman.
I mitt fall var "regulatorn" bränd och denna köptes ny från tyskland (till ett mkt bättre pris än vad Yanmar vill ha), mättes upp tillsammans med generatorn av elfirman, monterade tillbaka och allt fungerade som det ska!
Det finns inget särskilt laddrelä på dessa maskiner.
Det finns 1.
Generator,
dynamo, konstantmagnetgenerator, kalla det vad du vill.
2.
Regulator, den sköter likriktning samt reglerar spänningen.
Någon av dessa är trasiga om du inte har kabelfel någon annan stans.
Regulatorn sitter under sätet, skruva bort plåten framför/nedanför sätet så hittar du den. Den är stor som en handflata, har kylflänsar och en näve kablar till sig.
Tips på
felsökning, ta med den till en bilelektronikfirma, låt dom mäta upp grejerna så du kan konstatera vad som är fel och sen köpa delar.
Kolla dessutom under locket där batteriet sitter, där finns en
glassäkring som skulle kunna vara trasig i ditt fall, har för mig att den är till laddningen på något vänster.
Den sitter en bit bakom batteriet, typ under hydraultanken.
/Claes