Sida 1 av 1

Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 19:59:56, 31-07-2016
av claes_gewalli
Hej!

Har fortfarande problem med laddningen på min Yanmar B37 från 1992 och har plockat den generatorn och laddningsregulatorn för att lämna dem på felsökning hos en lokal fordons-el firma.
Det underlättar om jag kunde få tag på ett elschema till den här maskinen. Har fått schemat till Yanmar B37-2 men där stämmer inte färgerna överens med de delarna jag har på min maskin, är det någon vänlig själ som råkar sitta på det?

Mvh Claes

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 17:02:56, 03-08-2016
av claes_gewalli
För att uppdatera lite här för andra som har problem i framtiden.

Tydligen har jag något som Yanmar mekarna kallar dymo, medans fordons-el firman kallar den konstantmagnetgenerator.
Oavsett så ger den växelström ut genom de två kablarna som går ur den, denna kommer att mätas upp för att se om den är OK.

Något elschema har jag inte hittat men eventuellt kunde dom mäta upp regulatorn iaf då färgerna stämmer rätt bra mot generatorn. I denna sitter likriktare och reglering för mer vettig laddström.

Då farbrorn som var haj på detta bara jobbar två dagar i veckan så får jag inget svar förrän slutet av nästa vecka på om dom lyckades eller inte.
Regulatorn går dock att köpa ny fortfarande så det verkar lösa sig!

Jag fick tag på ett elschema för en senare maskin (B37-2) men denna har enl. elfirman en normal likströmsgenerator, alltså kan man inte gå efter det schemat alls för att hitta detta fel.

Får jag inte ordning på detta genom uppmätning och eller en ny regulator kommer jag att börja ringa kablar och leta efter brott plus att göra rent varenda kontakt i elsystemet.

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 15:12:35, 19-04-2017
av Logge
Har en B37 som laddlampan slocknar på men batteriet laddas inte.
Så jag är nyfiken om du hittade nåt fel och vart sitter laddreläet?

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 15:31:51, 19-04-2017
av claes_gewalli
Hej, svar på föregående fråga och uppdatering av problemet ifall någon annan stöter på det.

Elschema hittade jag faktiskt i reservdelsboken jag fick med till maskinen, underlättade för el-firman.

I mitt fall var "regulatorn" bränd och denna köptes ny från tyskland (till ett mkt bättre pris än vad Yanmar vill ha), mättes upp tillsammans med generatorn av elfirman, monterade tillbaka och allt fungerade som det ska!

Det finns inget särskilt laddrelä på dessa maskiner.

Det finns 1. Generator, dynamo, konstantmagnetgenerator, kalla det vad du vill.

2. Regulator, den sköter likriktning samt reglerar spänningen.

Någon av dessa är trasiga om du inte har kabelfel någon annan stans.
Regulatorn sitter under sätet, skruva bort plåten framför/nedanför sätet så hittar du den. Den är stor som en handflata, har kylflänsar och en näve kablar till sig.

Tips på felsökning, ta med den till en bilelektronikfirma, låt dom mäta upp grejerna så du kan konstatera vad som är fel och sen köpa delar.

Kolla dessutom under locket där batteriet sitter, där finns en glassäkring som skulle kunna vara trasig i ditt fall, har för mig att den är till laddningen på något vänster.
Den sitter en bit bakom batteriet, typ under hydraultanken.

/Claes

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 15:42:06, 19-04-2017
av Logge
Ska hem o tvätta lite först sen kolla upp regulatorn och kablage. Tack för svar.

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 18:31:55, 19-04-2017
av torbjorn_forsman
De här permanentmagnetgeneratorerna med tillhörande likriktare fungerar på exakt samma sätt som svänghjulsgeneratorn i t ex en MC eller snöskoter. Både enfas och trefas förekommer. Ofta är småfordonsverkstäder mer duktiga än en "tyngre" bil-el-firma på att felsöka dem.

Laddningsrelä är något som används på uråldriga likströmsgeneratorer som är mer eller mindre självreglerande med s k tredje borste (förkrigsteknik som hängde kvar till tidigt 50-tal på en del billiga småbilar där tillverkaren inte ville kosta på en riktig laddningsregulator utan hellre lät bilägaren ta kostnaden för att byta sulfaterade eller sönderladdade batterier i tid och otid). Det begreppet har överlevt sig självt och borde, utom i veteranbilssammanhang, ha varit utrotat för länge sen.
I och för sig ingår ett bakströmsrelä i laddningsregulatorn även för modernare likströmsgeneratorer, men det motiverar ändå inte att hela burken ska kallas "relä".

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 20:44:24, 18-05-2017
av Logge
Hej igen, nu har det funnits några minuter att kika på laddningen. Lampan slocknar när jag startar den, när jag rar ur kontakten till regulatorn så lyser laddlampan o den piper. Jag har mätt upp kabeln från batteriet och den är hel, kablarna mellan dynamon och regulatorn verkar också vara hela. Så felet ligger nog i regulatorn, ska ta med den till nån verkstad och se om nån kan kolla den.
Men vet du vart du skickade efter den nya och vad låg priset på ca?

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 20:45:19, 18-05-2017
av Logge
Hej igen, nu har det funnits några minuter att kika på laddningen. Lampan slocknar när jag startar den, när jag rar ur kontakten till regulatorn så lyser laddlampan o den piper. Jag har mätt upp kabeln från batteriet och den är hel, kablarna mellan dynamon och regulatorn verkar också vara hela. Så felet ligger nog i regulatorn, ska ta med den till nån verkstad och se om nån kan kolla den.
Men vet du vart du skickade efter den nya och vad låg priset på ca?

Re: Elschema Yanmar B37 (-92)

InläggPostat: 06:07:31, 19-05-2017
av claes_gewalli
Logge skrev:Hej igen, nu har det funnits några minuter att kika på laddningen. Lampan slocknar när jag startar den, när jag rar ur kontakten till regulatorn så lyser laddlampan o den piper. Jag har mätt upp kabeln från batteriet och den är hel, kablarna mellan dynamon och regulatorn verkar också vara hela. Så felet ligger nog i regulatorn, ska ta med den till nån verkstad och se om nån kan kolla den.
Men vet du vart du skickade efter den nya och vad låg priset på ca?


Min betedde sig lite annorlunda än din iaf. Min pep och lös med regulatorn inkopplad så det skulle väl lika gärna kunna vara generatorn? Rätta mig om jag har fel.

Jag beställde min regulator från en sida i tyskland. När jag fått den och lämnat den till elfirman så visade det sig att det t.o.m var samma märke som firman använde :) Jag gav ganska precis 1000:- för den inkl. frakt medan firmans pris IN var nästan 2000:-
Om du har tillgång till reservdelslistan kan du kolla art. nummer där och söka på Yanmar Regulator samt numret för att hitta.
Jag sökte precis på bara Yanmar regulator och hittade massor av mkt billigare regulatorer.

Kontakten på den jag köpte var fel (var hona när det skulle vara hane eller tvärt om) så jag fick klicka ur stiften ur kontakten och montera i min gamla kontakt.

Efter det har jag inte haft några som helst problem iaf!
Min rekommendation är alltså att lämna in till någon som kan bil-el, jag fick som sagt hjälp av Norrtälje Bilelektro, 0176-574 95 Du kan alltid ringa dom och se ifall det går att posta dit din regulator och ev. generator.