Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Ny rotortilt installation Svab/Gp/L8 joystick och pilotventil fråga..ECR25D

19 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i grävmaskiner

Andreas79 (trådstartaren)

#1 » 16:40:09, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag fick idag hem hela elsystemet SVAB GP/L8 med extra rulle på höger spak. På vänster spak har jag 1 knapp, på höger har jag 2 knappar och 1 "rulle" på volvos org. spakar, samt 2 slangar till tiltskopan.

Mycket är självförklarande men några frågor som jag är osäker på kommer här.

-De skickade med en pilotventil...behöver jag den? jag har ju ingen flödespedal och jag styr idag tiltskopan på original rullen på volvos spakar... men om jag inte behöver den medskickade var sitter då den jag ska koppla in mig mot? jag har plåtat av höger sida där de mesta av all hydraulik sitter på denna maskin. och bilder kommer, men jag kommer givetvis inte fimpa några kablar förrän jag är 100% vad som är vad.


-Joystick integrationen... jag har ju givetvis två helt olika kontakter på maskinsida och L8 spaksidan och de hade ju inte setat fel med kopplingschema på volvos spakar. Men de kanske finns nån som har en smart eller enkel metod för att de ska bli rätt.
Hur brukar ni göra här? bara klippa bort original deustch kontakt och koppla på de funktioner som kommer från original joysticken eller vad är gängse arbetssätt?

grymt tacksam för assistans, hade ett mål med att vara klar tills imorgon kväll så medan jag väntar på hjälp får jag dra lite kablar :-)
Bilder kommer så snart luren börjar fungera
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti



mathiast

#2 » 16:52:43, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte minns fel är den lite jobbig pga bomsvängen och slänthydraliken delar ventil så man kommer att antingen bli tvungen att använda orginalpytsarna och koppla en insignal så svabboxen vet om man är i bomsväng eller rt läge.
Ett annat alternativ är att koppla den nya pytsaren i serie med en av orginalpytsarna så den aktiverar flödet för oljan och låta orginalsystemet leva kvar men då får man se till att orginal manövervippa går att använda för bomsväng alt koppla in en till svabrulle som går till orginalsystemet.
Vissa småvolvosar har dessutom bara en pytsare som styr i båda riktningar via en riktningsventil i serie på servoslangarna.
Det finns enklare maskiner att lära sig på ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1

#3 » 17:03:02, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här skall följas!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Andreas79 (trådstartaren)

#4 » 20:08:07, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha..och där sket sig min tidsplan :-) ja vet att volvo är lite speciella, jag har en volvo ec55c från 2013 där är det ett tidrelä som gör något med bomsvängssignalen men den är ute på jobb så jag kan inte tjyvkika på den hur det är gjort för de är samma styrsystem i övrigt på den.
Men då får jag väl annars nöja mig med att dra alla el och sen be någon snäll kunnig person göra detta mot ersättning...så finns de någon som orkar åka typ 6mil söder om sthlm som vet hur detta fungerar så får man givetvis ersättning för jobbet, jag hade ju som mål att göra det själv men nu har jag fler som vill ha den med rotortilt omgående så jag kanske får stå bredvid och titta på.

Så är de någon som jobbar med detta och vet vad som skall göras så PM gärna mig omgående, jag tror till och med att jag har ett relä över från 55an då vi hade problem så jag fick en extra men de var inte det reläet så jag sparade det.

Mvh
Andreas
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#5 » 20:32:52, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#6 » 20:33:50, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#7 » 20:37:38, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pulsreläet som SVAB kallar det på påsen den låg i är ett gammalt som jag sparade från ec55an...men inget jag fick med nu.
Men kanske det går att återanvända.
Sen exakt hur de ska kopplas är jag såklart inte säker på men de ser ut som samma kontakt som maskinsidans joystick kontakt..men sen den svarta som inte sitter ihop och den röda kommer jag inte ihåg om jag gjort något åt eller om de svarta ska sitta ihop och var den röda ska gå.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#8 » 20:38:32, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

nisse

#9 » 20:54:41, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte ECR25 in och ut, men även fast du har rullar på joystick så styr dem ju någon pilotventil i sin tur som sedan styr sjävla ventilsliden till Hammaren. Du har fotat bara huvudventilpaketet men inte pilotstyrningsdelen. Nu måste du leta rätt vilken sektion är till hammaren och sedan följa pilotslangarna baklänges för att hitta pilotventilen. Om denna volvo är som alla andra småvolvomaskiner, så brukar det vara en pilotventil och direkt efter den en kryssparalell ventil för att styra antingen A eller B med samma pilotventil.

Rullen styr den bara hammarhydraulik eller är det även bomsväng?

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Andreas79 (trådstartaren)

#10 » 21:33:34, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan de låter som grekiska men rullen styr tilten på skopan och bomsväng och den funktionen växlar jag mellan på den knappen under rullen.

Knappen på baksidan är till hammaren om jag tolkar bilden på fönstret rätt, den är bara av/på...när jag tryckte in den så kör han bomsvängen åt ena hållet och nu kanske de är för att bomsväng var aktiverat men det tänkte jag inte ens på men är ganska säker på att bilden visar en hammare och pil till den knappen.

Jag tror pilotventilerna sitter inne bakom det stora ventilpaketet men bilderna visar inte det speciellt rättvist, för tar jag bort golvplåten invändigt sitter de knappt ingen ting där förutom lite slangar till larvernas pedaler.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

mathiast

#11 » 19:56:13, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer tyvärr ihåg dåligt då det var över 2år sedan jag gjorde en sådan sist och när man knte har maskin framför sig är det svårt.
Desutom bor du på fel sida landet ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Andreas79 (trådstartaren)

#12 » 22:23:41, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Om jag inte minns fel är den lite jobbig pga bomsvängen och slänthydraliken delar ventil så man kommer att antingen bli tvungen att använda orginalpytsarna och koppla en insignal så svabboxen vet om man är i bomsväng eller rt läge.
Ett annat alternativ är att koppla den nya pytsaren i serie med en av orginalpytsarna så den aktiverar flödet för oljan och låta orginalsystemet leva kvar men då får man se till att orginal manövervippa går att använda för bomsväng alt koppla in en till svabrulle som går till orginalsystemet.
Vissa småvolvosar har dessutom bara en pytsare som styr i båda riktningar via en riktningsventil i serie på servoslangarna.
Det finns enklare maskiner att lära sig på ;-)



Frågan är om det inte är så de tänkt på SVAB, som du skriver längst ner, att koppla in den i serie för de skickade med en extra rulle i ena joysticken också.
Men då gjorde man på det andra sättet du beskriver på våran EC55C för där finns nått pulsreläkort... så där har vi kanske de du menar överst i din text.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#13 » 23:10:27, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle varit intressant med ett el och hydraulschema för denna maskin...men om jag bara ska serie koppla min pilotventil räcker de då inte med att använda in/out för ena ventilen eller måste jag koppla in något i P/T eller pluggas dessa och den andra ventilens in/out eftersom de var e dubbelventil jag fick.
Eller måste det alltid finns en slang med tryck och en mot tank? då kanske jag måste ta en T-koppling från maskinens ventil om jag nu hittar den och de finns en P/T :-)

Nästa kanske dumma fråga.... jag öppnade locket på volvo joysticken och den "rullen" hade bara 3 kablar till den som är typ inplastade röd,svart,vit....men kollar jag L8 spakarna så kommer det 4st i en kontakt från varje rulle...hur ska jag tänka här om jag ska koppla in mig mot maskinen sida?
Min första ide när det gällde hela inkopplingen av joystickarna var att på höger joytstick ansluta de knappar som finns 2st direkt från maskin in i L8spaken samt rullen in i extra rullen som jag köpte till....då borde man kunna köra maskinen som idag bara att de sitter nya spakar i den. Sen på vänster sida kopplar man in nya joysticken mot maskinens tuta sen resten mot SVABEN. Men som sagt 3kablar på maskinens rulle och 4st från L8 rullen...hmm.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#14 » 23:13:42, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#15 » 23:31:00, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM jag följer båda slangarna hela vägen in i maskinen vad kommer jag stöta på och i vilken ordning?
Sitter pyttsaren som den sista delen innan slangen går ut till rotorn eller kan någon förklara i vilken ordning allt detta sitter?
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se