Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Volvo EC25 vägrar starta

31 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i grävmaskiner

Janson1

#16 » 19:23:59, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortis, hur är kortisen mätt? Normalt sett är remoten på startmotorn väldigt lågohmig fastän den är hel (ca 0,5 ohm). Går startmotorn att tjuvkoppla via remoten så är den säkerligen hel.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



ghlghl (trådstartaren)

#17 » 19:28:18, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För känndom - vi har provat:
- att ladda batteriet över natten (nytt batteri - 3 veckor sen inköp)
- lagt presenning över och värmt hela motorn mm med 2 st kupevärmare i flera timmar
- haft Puman inne vid braskaminen (riktigt varmt och gott där) i flera timmar samt därefter i
rumstemperatur över natten

- inget har hjälpt.
Senast redigerad av ghlghl 19:47:00, 08-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
ghlghl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:00, 24-11-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 640

ghlghl (trådstartaren)

#18 » 19:32:49, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortisen är mätt genom att kabeln för kontakt 87 vid relät har kontakt med allt jordat, exvis stolsfästet.
Kabeln som ska till soleoniden på startmotorn har kontakt med exvis motorfästet. Detta då jag summrar
kabeländarna mot varandra samt mot chassi etc.

Remote? TV-fjärren eller? Sorry - jag är för dum/okunnig för riktig terminologi - vad menar du?
ghlghl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:00, 24-11-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 640

RuneStone

#19 » 20:20:29, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du mäter ju genom solenoiden.. Då kommer ditt instrument att pipa.. Det är inget fel.. Har ni kollat alla kopplingspunkter för jord och +? Alltså dom grova kablarna.. Jag har bytt en huvudbrytare då det var för dålig kontakt igenom.. Mäter du så ser det riktigt ut, de e först när det blir belastning som felen visar sig.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

RuneStone

#20 » 20:22:58, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batteriet kan också vara en felkälla.. Min maskin fungerade ibland och ibland inte. Det var batteriet som var dåligt då å det var inte gammalt.. Det var nån cell som var dålig
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Janson1

#21 » 20:30:56, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I inlägg 7 på bilden så är det en kabel som benämns 2, det är startmotorns remotestart, den ser till att startmotorn kopplar in drevet och sen startar elmotorn som sen drar runt dieselmotorn tills den startar och nyckeln släpps. Funkar denna funktion?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ghlghl (trådstartaren)

#22 » 21:04:07, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket nu - tacksam för era svar.

Remoten får inge ström då jag vrider på nyckeln. Relä1 fungerar under stolen- Dock
kickar startmotorn igång ifall jag kopplar in batteriet direkt i solenoiden där remoten
ska ansluta (nr 2 i bilden på inlägg7). Jag har inte mätt vad som kommer ut från
reläet (kontakt 87).

Fick höra att det kan pipa när motstånd finns med i bilden så min summring var bort-
kastad - har heller ingen mätare som kan mäta starkare Amp än 10A.

Ang flätor eller kopplingspunkter för + etc vet jag inte var de sitter/ansluter - har inget
elschema och allt är instängt och ej åtkomligt. Vid batteriet ser allt bra ut - har 12.69V
vid tändningen ut till relä1. Det finns ingen huvudbrytare så vitt vi vet.

Jag har endast summrat/mätt lösa kabeländar och inte vid soleoniden alls.

Äh - nu ger jag upp - när inte ens Swecon här i Gve vet något hur fanken ska jag kunna
lösa detta? Det är kallt , mörkt och trångt så man inte ens får in ett finger. Har det här
liket ens en PUMA? Allt är ju analogt - likt bränslemätarn etc på min gamla moped för
40 år sedan.

Skit samma - tack för all er input.
ghlghl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:00, 24-11-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 640

RuneStone

#23 » 21:44:16, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som att du har en nyare variant av puma, den är nerbantad och förenklad just för att dom gamla strulat mycket..

Ta ett par startkablar och testa med.. Sätt ena klämman på - på batteriet och sätt andra änden på olika ställen för att se om den startar.. Börja med att sätta den på motorblocket.. Huvudbrytare borde du ha någonstans..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

RuneStone

#24 » 22:02:26, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt elschemat har du en huvudbrytare.. Den verkar sitta på sidan..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Janson1

#25 » 22:04:40, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju en multimeter (Den du mätt 12,69 volt med) anslut multimeterns minuskabeln (svart) direkt på minuspolen på batteriet och mät på startmotorns kraftkabel (grov), du bör få 12 volt eller lite mer. Prova och starta samtidigt som du mäter, hur mycket sjunker spänningen?
Gör om testen men mät denna gång på startmotorns gods/hölje, vad får du för spänning vid startförsök?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

EE

#26 » 23:13:15, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Du har ju en multimeter (Den du mätt 12,69 volt med) anslut multimeterns minuskabeln (svart) direkt på minuspolen på batteriet och mät på startmotorns kraftkabel (grov), du bör få 12 volt eller lite mer. Prova och starta samtidigt som du mäter, hur mycket sjunker spänningen?
Gör om testen men mät denna gång på startmotorns gods/hölje, vad får du för spänning vid startförsök?

Helt rätt, du måste utesluta att batteriet är kaputt under last! Tomgångsspänning duger inte här (och väldigt sällan annars heller vid felsökning). Är övertygad om att detta går att lösa.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

ghlghl (trådstartaren)

#27 » 21:19:15, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok - ska göra ett försök imorgon kväll. Batteriet (och jordfläta etc) borde väl vara ok då
startmotorn kickar igång direkt jag tjuvkör + från batteriet direkt till solenoiden på
startmotorn (nr 2 i bild ovan).

Startmotorn kör på för fullt, fläkten går för fullt, vindrutetorkare kör för fullt - kan
det då vara dålig jordning, dålig kontakt vid kopplingspunkt - verkar ologiskt. Dock kan
Ju något sno ström då jag försöker starta normalt, har dock provat med allt av (lyse,
fläkt etc) med samma resultat - inte ens en hostning från startmotorn.

Låter mer och mer som fukkad puma.
ghlghl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:00, 24-11-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 640

Mr Per

#28 » 20:22:48, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om startmotorn går för fullt och den inte startar borde det vara bränslerelaterat.
Har du kollat stoppsolinoiden på dieselpumpen?
Mvh Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

ghlghl (trådstartaren)

#29 » 21:18:58, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK - nu startar den varje gång - allt fungerar. :grin:

Så här gick det till:
- fick idag ett nytt "Instrumentkluster" (= PUMA) för denna maskin. Kostade ca 2 900 inkl moms. Swecon.
- kopplade in den och vips - ingen skillnad, :ohnej: död när man vred på start. :aaargh:

OK - annat fel :cencored: - bytte till gamla klustret. fundera mer.. :klia: .

Fakta:
- Har ström från tändningen till relä2, nr 30.
- Ingen ström vidare till nr 87 och vidare ut till startmotorn.
Således: Något fel på 85 och 86 på relä2. :insomnia: De sluter inte fast relät fungerar så ingen kräm ut på 87 till startmotorn.
- :idee3: Bort med relät - tjuvkoppla lite. :vissla:

Startade direkt. :hurra:

Nu är man lite psyko så jag vill ha allt som det ska vara - så vad går mot nr 85 och 86 på relä2?
- Säkerhetsfunktion typ servotryck till hydrauliken/hydrauliken/ingen i stolen vid start etc?
- Stöldskyddet?
- Annat?

Nu är det hur som helst bortkopplat och allt fungerar samt start varje gång.

Skam den som ger sig - Relä2 - vet någon här på forumet dess funktion? Har någon ett el elschema?

Tack för alla era input för annars hade jag gett upp för flera dagar sedan.
ghlghl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:00, 24-11-2013
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM LM 640

RuneStone

#30 » 12:38:50, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar armstödsbrytaren?
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se