Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Kallstart - Problem EC20 - LÖST :)

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Tobias_021 (trådstartaren)

#1 » 04:31:20, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt hitta lämplig information gällande ett problem jag har så jag får be om syndernas förlåtelse ifall det finns en passande tråd redan.

Saken är den att min EC20 har alltid krävt sin tid på startmotorn för att starta. Den har aldrig felat med starten, men det har tagit tid. Nu i veckan har temperaturen varit närmre -15 och det har ju så klart inte underlättat starten, men det har gett mig tankar om att jag borde adressera problemet. Det har jag alltså gjort nu i helgen.

Eftersom maskinen inte är världens vanligaste sökobjekt på tex internet eller youtube så är informationen minst sagt bristfällig jämfört med andra problem man kan ha som "Svensson". Manualen för män att förstå kvinnor är lättare att hitta om jag säger så...
Jag hittade däremot,,, efter lite letande en instruktion för motorn, vilket så klart var väldigt bra och användbart. Men jag hittade inget elschema för maskinen. Det jag hittade var däremot en ganska vettig reservdelsförteckning som gick att använda för att få en förståelse över hur dom byggt maskinen,, (säkert i Frankrike). Säljaren hade bifogat en kopierad kopia av en kopia på ett elschema så det gick att hitta viss information i denna också.
Allt detta kompletterat med mina egna fältstudier gav mig att jag saknar förvärmning inne i cylindrarna och det är det som gör att maskinen ska stå och tuffa i evigheter innan den går igång. När jag precis köpte maskinen så tänkte jag att det är säkert så det ska vara på dessa, då jag inte kallstartat den här maskintypen tidigare. Betänk också att jag inte saknar en tumme på handens utsida, men jag har aldrig felsökt dieselmotorer så detta är ett nytt kapitel i mitt liv.

Så jag kunde snabbt dra slutsatser om att det finns ett antal, inte en, komponenter som alla måste fungera för att denna förvärmning skall fungera. Det börjar med batteriet, tändningslåset, går vidare till en timer och ett relä för att klara belastningen av den ström som behövs för att värma upp glödstiften.

Var felar min maskin i allt detta och framförallt,, var sitter komponenterna?

Jag stod i temperaturer som fick fingrarna att vilja släppa från kroppen, men nyfikenheten var för stark. Mörkt var det också. Så när mina förstudier hade skett vid datorn var det dags att ge sig ut för att bekräfta eller avfärda det jag sett. Nu ska man veta att jag i mitt maskinägande aldrig gjort mer än att skruva åt muttern som håller fast torkararmen på vindrutan och ändrat riktning på nån del vid skopinfästningen, så jag är garanterat vad man kallar för novis på maskinen.

Jag hittade snabbt de kablar som storleksmässigt och färgmässigt passar med den kabel som ansluter till glödstiften. Så jag valde att koppla ihop dessa ca 15 sekunder. Därefter vred jag på startnyckeln för att se vad som hände. Tror ni inte att motorn tände som en löpare på 400 meter utan häck...
Det kan vara reläet tänkte jag och plockade loss det efter stor möda (så stor möda var det inte om man gör som man ska) och tog in det i värmen till labbaggregatet. Reläet sitter ihop med någon slags skruv som jag inte sett förr. Jag fick iaf intrycket att skruven använder man för att stänga reläet och inte öppna det igen. Men det var av mindre betydelse då jag kopplat in ström och även mätte kontinuitet på den andra kretsen. Reläet fungerade.

Steget innan reläet är något som ser ut som ett relä, men sitter inte fast som övriga relän. Det visade sig vara en controller och jag antar att i den finns olika elektroniska mojänger som ska sluta en krets under en given tid beroende på någon eller några faktorer, som aktiverar nyss nämnda relä.

Denna controller är alltså nu i mitt fokus och det är här jag börjar fundera. Efter att ha studerat verkligheten och tillverkarens (Mitsubishi) manual så stämmer det rätt bra. Dock verkar lampan till förvärmningen vara inkopplad på controllern istället för att vara kopplad tillsammans med glödstiften. Detta skulle kunna förklara att min lampa lyser i ca 1 sekund för att därefter slockna. Och jag misstänker då att glödstiften bara är aktiverade den tiden också och att det inte hjälper för att höja temperaturen i cylindrarna.

Så eventuellt har jag två problem på halsen. Dels kan sladden vara felaktigt ansluten för lampan och dels kan timern vara ur funktion.

Jag har inte mätt ute vid glödstiften om det faktiskt kommer någon ström dit. Däremot har jag konstaterat att maskinen normalt sett är svårstartad och när jag byglat reläet så startar den på första varvet efter en liten stunds väntan.


Jakten fortsätter, men jag hoppas att ni kommer in med era synpunkter och om ni även vill läsa den här typen av inlägg framöver från en nybliven maskinägare.







Bild

Jag har även en youtubekanal med väldigt begränsat material. Den visar tjejen köra grävmaskinen för första gången. Det är andra gången bakom spakarna då hon bara testat lite kort under VCEs anläggningsdagar.
https://www.youtube.com/watch?v=QcNSonveRJU

Tanken är att jag ska lägga upp lite filmer, men säg gärna vad ni skulle vilja se. Långa klipp, korta klipp innehåll??


Tråd löst

Senast redigerad av Tobias_021 16:16:28, 13-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
/Tobias

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20



Traprock

#2 » 06:19:10, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/te ... index.html

Som du ser på beskrivningen så ska styrenheten värma i några sekunder (mest troligt lite varierande beroende på temperatur) och sedan pulsera strömmen. Att lägga full styrka på lång tid kan inte rekommenderas.


Thomas M.
Traprock
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:21, 19-02-2016
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 555b

mathiast

#3 » 10:16:05, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödtimern brukar ge upp med tiden på mitsuna så det är nog bara att byta,stiften gillar inte manuell glödning så div bonnmek brukar gärna resultera i att man bränner glödstift för mer pengar än vad timern kostar.
Timern ligger på tusenlappen plus moms haf jag för mig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#4 » 10:19:39, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även tilläggas att det finns en kontrolldosa från mitsu som dödar motorn om oljetryck försvinner eller den blir överhettad.
Dessa kan gå sönder med resultat att motorn stannar direkt efter start eller när den känner för det
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Tobias_021 (trådstartaren)

#5 » 19:46:14, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt med input och jag kommer försöka med originaldelar så långt det går. Samtidigt inser jag att jag behöver veta hur lirarna på Volvo gjort när dom kopplade ihop dessa grejer, för det finns tveksamheter i kopplingen och varenda kabel är vit till färgen.
Det är inte möjligtvis någon som har tillgång till det elschema som jag behöver? Jag har ett schema som heter 7601720B, men jag vet inte om det ens är till min modell och jag kan inte tolka det till fullo då kvaliteten är bristfällig. Det ser inte ut att vara utskrivet från Prosis heller.

Maskinen är från 01 så det är ingen ny historia.

Jag kan absolut köpa en ny controller, men jag vill kunna bekräfta att den verkligen är trasig. Ni som har en sån här,, den sitter säkert i allt från EC15 till 35. Ska den klicka en gång eller ska den klicka flera gånger fram till starten?
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

Tobias_021 (trådstartaren)

#6 » 16:04:40, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en liten uppdatering om läget och om jag kan ändra Topic så får det status helt löst, annars kanske någon kan hjälpa mig.

Det var mycket riktigt glödtimern som var kaputt. Fick hem en ny efter 1,5 dagars väntan och 870 kr fattigare, en minut senare var den bytt och efter ytterligare några sekunder så kunde jag konstatera att glödindikeraren lyser konstant tills den är varm och motorn tänder direkt utan att bråka. Samma timer verkar vara gällande i de maskiner som huserar runt EC20 i modell så tråden kan ju funka för de ägarna också.

Jag hade mätt upp spänningen till glödreläet som bara var ca 1,4volt och då mest hela tiden om jag inte minns fel.
/Tobias

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

Tobias_021 (trådstartaren)

#7 » 19:13:53, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon av er är intresserad på hur en trasig glödtimer ser ut på insidan så ska ni får se lite bilder nu.
Som jag ser det så är denna fullt reparerbar.

Man kan med lätthet öppna timern utan att ens förstöra något. En vass mejsel eller tuffa naglar sen är man inne.

Bild
Bild

Men jag måste ändå säga att det gick väldigt smidigt att få tag på en ersättare till vettiga pengar. Fast om man är lite händig och har tillgång till Elfa eller någon som kan ta hem därifrån och även har en lödkolv så tror jag att detta är en smal sak.
/Tobias

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

torbjorn_forsman

#8 » 23:49:04, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, mycket väl reparerbart. En elektrolytkondensator som har lyft på hatten, ev har dioden ZD1 framför den havererat (den ser sprucken ut på den första bilden). Japanska zenerdioder har sällan begriplig märkning, så om man ska ersätta den måste man nästan mäta upp zenerspänningen för motsvarande i den nya timern och sedan köpa en med samma spänning och tillräcklig effekttålighet på Elfa.

Är allt "gojs" sånt som har läckt ut ur elektrolytkondensatorn eller verkar en del av det vara kontaktlim? Det är vanligt i japansk och annan asiatisk elektronik att höga eller tunga komponenter är fastsmetade med kontaktlim, tyvärr alltför ofta med ett lim som inte åldras på särskilt hedrande sätt. Ibland kan limmet bli elektriskt ledande när det blir gammalt och ställa till med krypströmmar och överslag, ibland verkar det som om det kan ge ifrån sig frätande ångor så att komponentben i närheten korroderar av, skruvskallar rostar mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tobias_021 (trådstartaren)

#9 » 17:23:53, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att zenern är hel. Däremot var det rätt stökigt runt dessa. Gav mig på att löda bort den. Det verkar för övrigt vara samma zenerdioder på resten av kortet när jag tittat.

Kondensatorn har däremot gjort sitt. Så den är bortlödd också och jag hittade en med samma märkning i sortimentlådan så jag ska prova att göra rent resten av kortet, sen löda tillbaka allt.
Nackdelen är att jag har skruvat tillbaka allt på maskinen så det blir kanske ett jäkla pillande om jag vill testa den.


Bild
Bild
Det kan mycket väl vara kontaktlim. Det sitter lite brunt klet både här och där på resten av kortet. Jag noterade också att det fanns en del kallödningar på kortet så jag fixade till dom. KAnske inte helt omöjligt att dessa skapat en del av problematiken.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

v240tic

#10 » 18:36:06, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den store blå motstanden fått seg en smell også?
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Tobias_021 (trådstartaren)

#11 » 18:47:59, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara rost på den. Jag lyckas inte få ett ordentligt mätvärde på den heller. Det kan iof bero på dåligt batteri i den här mätaren.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

v240tic

#12 » 18:56:38, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en nederste delen av den er litt knust på flere av bildene.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Tobias_021 (trådstartaren)

#13 » 19:07:24, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att färgen har expanderat så att ytbeläggningen har skadats. Testade att skrapa lite med en vass mejsel, men den verkar intakt.
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se