Jag har försökt hitta lämplig information gällande ett problem jag har så jag får be om syndernas förlåtelse ifall det finns en passande tråd redan.
Saken är den att min EC20 har alltid krävt sin tid på startmotorn för att starta. Den har aldrig felat med starten, men det har tagit tid. Nu i veckan har temperaturen varit närmre -15 och det har ju så klart inte underlättat starten, men det har gett mig tankar om att jag borde adressera problemet. Det har jag alltså gjort nu i helgen.
Eftersom maskinen inte är världens vanligaste sökobjekt på tex internet eller youtube så är informationen minst sagt bristfällig jämfört med andra problem man kan ha som "Svensson". Manualen för män att förstå kvinnor är lättare att hitta om jag säger så...
Jag hittade däremot,,, efter lite letande en instruktion för motorn, vilket så klart var väldigt bra och användbart. Men jag hittade inget elschema för maskinen. Det jag hittade var däremot en ganska vettig reservdelsförteckning som gick att använda för att få en förståelse över hur dom byggt maskinen,, (säkert i Frankrike). Säljaren hade bifogat en kopierad kopia av en kopia på ett elschema så det gick att hitta viss information i denna också.
Allt detta kompletterat med mina egna fältstudier gav mig att jag saknar förvärmning inne i cylindrarna och det är det som gör att maskinen ska stå och tuffa i evigheter innan den går igång. När jag precis köpte maskinen så tänkte jag att det är säkert så det ska vara på dessa, då jag inte kallstartat den här maskintypen tidigare. Betänk också att jag inte saknar en tumme på handens utsida, men jag har aldrig felsökt dieselmotorer så detta är ett nytt kapitel i mitt liv.
Så jag kunde snabbt dra slutsatser om att det finns ett antal, inte en, komponenter som alla måste fungera för att denna förvärmning skall fungera. Det börjar med batteriet, tändningslåset, går vidare till en timer och ett relä för att klara belastningen av den ström som behövs för att värma upp glödstiften.
Var felar min maskin i allt detta och framförallt,, var sitter komponenterna?
Jag stod i temperaturer som fick fingrarna att vilja släppa från kroppen, men nyfikenheten var för stark. Mörkt var det också. Så när mina förstudier hade skett vid datorn var det dags att ge sig ut för att bekräfta eller avfärda det jag sett. Nu ska man veta att jag i mitt maskinägande aldrig gjort mer än att skruva åt muttern som håller fast torkararmen på vindrutan och ändrat riktning på nån del vid skopinfästningen, så jag är garanterat vad man kallar för novis på maskinen.
Jag hittade snabbt de kablar som storleksmässigt och färgmässigt passar med den kabel som ansluter till glödstiften. Så jag valde att koppla ihop dessa ca 15 sekunder. Därefter vred jag på startnyckeln för att se vad som hände. Tror ni inte att motorn tände som en löpare på 400 meter utan häck...
Det kan vara reläet tänkte jag och plockade loss det efter stor möda (så stor möda var det inte om man gör som man ska) och tog in det i värmen till labbaggregatet. Reläet sitter ihop med någon slags skruv som jag inte sett förr. Jag fick iaf intrycket att skruven använder man för att stänga reläet och inte öppna det igen. Men det var av mindre betydelse då jag kopplat in ström och även mätte kontinuitet på den andra kretsen. Reläet fungerade.
Steget innan reläet är något som ser ut som ett relä, men sitter inte fast som övriga relän. Det visade sig vara en controller och jag antar att i den finns olika elektroniska mojänger som ska sluta en krets under en given tid beroende på någon eller några faktorer, som aktiverar nyss nämnda relä.
Denna controller är alltså nu i mitt fokus och det är här jag börjar fundera. Efter att ha studerat verkligheten och tillverkarens (Mitsubishi) manual så stämmer det rätt bra. Dock verkar lampan till förvärmningen vara inkopplad på controllern istället för att vara kopplad tillsammans med glödstiften. Detta skulle kunna förklara att min lampa lyser i ca 1 sekund för att därefter slockna. Och jag misstänker då att glödstiften bara är aktiverade den tiden också och att det inte hjälper för att höja temperaturen i cylindrarna.
Så eventuellt har jag två problem på halsen. Dels kan sladden vara felaktigt ansluten för lampan och dels kan timern vara ur funktion.
Jag har inte mätt ute vid glödstiften om det faktiskt kommer någon ström dit. Däremot har jag konstaterat att maskinen normalt sett är svårstartad och när jag byglat reläet så startar den på första varvet efter en liten stunds väntan.
Jakten fortsätter, men jag hoppas att ni kommer in med era synpunkter och om ni även vill läsa den här typen av inlägg framöver från en nybliven maskinägare.
Jag har även en youtubekanal med väldigt begränsat material. Den visar tjejen köra grävmaskinen för första gången. Det är andra gången bakom spakarna då hon bara testat lite kort under VCEs anläggningsdagar.
https://www.youtube.com/watch?v=QcNSonveRJU
Tanken är att jag ska lägga upp lite filmer, men säg gärna vad ni skulle vilja se. Långa klipp, korta klipp innehåll??