Sida 1 av 1

Volvo ew140c tankgivare

InläggPostat: 16:44:07, 08-01-2018
av Holderp70..
Hej, tänkte höra om någon har bra koll på el, det har uppenbarligen inte jag:) problemet är när jag tankar, när jag har tankat fullt så ska pumpen stanna automatiskt och det gör den inte. Jag har ström upp till givaren, kablarna är hela ner till knapparna. Jag har även bytt givare 2 gånger. Tack på förhand
Bild
Bild

Re: Volvo ew140c tankgivare

InläggPostat: 18:53:25, 08-01-2018
av torbjorn_forsman
Stannar pumpen när du trycker på stoppknappen, och startar inte igen när du släpper knappen?

Re: Volvo ew140c tankgivare

InläggPostat: 20:49:12, 08-01-2018
av nixs
Byt påslaget till tankningspumpen.
Det är den som är kass.

Re: Volvo ew140c tankgivare

InläggPostat: 20:58:51, 12-01-2018
av GSjo
nixs, om det start knappen som du menar, hur skulle den kunna ge detta felet då nivågivaren bryter manöverströmmen till startknappen?
Är nivågivaren och kablarna hela så kan det bara vara reläet. Överslag från utgång till pump till manöver eller klibbat relä, stoppknappen ska då inte fungerar, om den fungerar så måste det vara givaren.

Re: Volvo ew140c tankgivare

InläggPostat: 21:21:31, 12-01-2018
av torbjorn_forsman
Det kan ju lika väl vara kabelfel (kortslutning/överledning förbi givaren), eller en felkoppling så givaren har blivit polvänd och strömmen går genom en skyddsdiod i den oavsett nivå i tanken.

Om givaren är rätt kopplad så ska, då pumpen går, spänningen på pinne 3 vara något (kanske ett par tiondels volt) högre än på pinne 4. Om man kopplar bort givaren och mäter spänning mot jord så ska det finnas spänning på pinne 3 i kontakten men inte pinne 4 om allt är i ordning.

Är givaren beroende av jordförbindelse (chassijord) för att fungera?

Re: Volvo ew140c tankgivare

InläggPostat: 23:13:48, 12-01-2018
av nixs
GSjo skrev:nixs, om det start knappen som du menar, hur skulle den kunna ge detta felet då nivågivaren bryter manöverströmmen till startknappen?
Är nivågivaren och kablarna hela så kan det bara vara reläet. Överslag från utgång till pump till manöver eller klibbat relä, stoppknappen ska då inte fungerar, om den fungerar så måste det vara givaren.


Jag vet pga att jag lagade ett antal sådana när de var nya. Det var ett fenomen som var vanligt. Det är inte relä i dessa. Det är halvledarbaserat så det är känsligt som fan. Kom en ombyggnad där man monterade en extra skyddsdiod på motorlindningen.