Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Helt "död" Daewoo Solar 035

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Daewoo (trådstartaren)

#1 » 19:22:05, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Sökt på smält resp. smältsäkring här och Daewoo men inte hittat något.

Har kikat på en Daewoo Solar 035 (som mamma äger) som skulle startas upp efter vintern. Vred om nyckeln, lät bränslepumpen gå 10-15 sekunder och vred sedan till startläget. Motorn snurrade runt 4-5-6 varv utan att starta och sen avbröt jag. Slog av tändningen alltså. Slog sedan på tändningen igen och "helt dött", inget tändes eller lyste sedan på "instrumentbrädan". Kikade sedan lite "under huven" bak, såg en tråd utav! En slags "bygel på en kontakt". Kikat på en manual jag laddat hem härifrån för flera år sedan och ser det finns 2st "Fusible link" = Smältsäkring (anser jag). Jag tror det är den som visas till vänster i första bilden jag hittat som "trasig".

Vad tror ni om detta? (se nedanstående bilder) Har ingen bild på där den satt i maskinen (då mobilen verkar vägrat spara dessa bilder) men satt mellan motorn och själva kåpan till pumparna. Lite mer till vänster om mitten alltså när man öppnat kåpan över motorn där bak.

Tacksam för nån input var jag hittar nån sån "bygel", smältsäkring eller om man törs löda/pressa dit nån 1,5mm² eller så. Men står ju 0,85R på den jag tror = 0,85 ohm tolkar jag det som. Den andra har ju helt annat "värde" i form av 0,3W.

Bild

Den del jag tagit bort som bara bestod av en trasig (ärgad) kabelbygel.

Bild
Daewoo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:47, 17-10-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



torbjorn_forsman

#2 » 22:14:20, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

R och W står nog inte för några enheter utan för färgen på respektive säkringslänk. Röd resp vit.
De där säkringslänkarna är vanliga i lite äldre japanska bilar, det finns även en slags flatstiftsäkringar som passar i samma socklar och har samma funktion. Jag tror färgmärkningen är densamma på säkringarna som på länkarna.
Det verkar som om åtminstone en välkänd säkringstillverkare kallar den sortens säkringar "JCASE". http://www.farnell.com/datasheets/2369675.pdf
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Daewoo (trådstartaren)

#3 » 19:56:06, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår, angående färgmärkningen.
Tack för liten knuff i nån riktning :)

Ser dock ingen färg på den kontakt jag tagit loss. Men som jag kan se det så innebär R = Röd = 50A då det gäller "JCASE".
Snokat runt och sökt och haft mig men upplever den kontakt jag har är större. Se nedanstående bilder på dessa samt en "standard-flatstift" som jag upplever dessa "JCASE" består av.

Bild

Bild

Hittar jag inget annat får jag väl testa att köpa en sån där säkringshållare för vanliga flatstiftssäkringar och testa med nått lågt värde först.. typ 10-20A. Har som inte velat testa bygla bara med en tråd då jag inte vill nått annat ska "brinna av" i grävaren. Får testa löda fast tåtarna då eftersom jag inte får upp det som är klämt ihop.

Bild
Originalets URL: https://www.solorder.se/image/cache/data/s%C3%A4kringsh%C3%A5llare-700x700.jpg
Daewoo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:47, 17-10-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Daewoo (trådstartaren)

#4 » 22:25:51, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick bli lösningen med "bilsäkring" med sladd fastlödd i kontakten ifråga och satte i en 10A säkring. Gick sönder direkt när jag vred om nyckeln. Men, efter satt dit en 20A så är grävaren igång! Troligen är detta lite för litet men, den går!

Kontakten ifråga..

Bild

Pratade lite med nån som servade skogsmaskiner nån dag tidigare och han hade inte hört talats om det jag beskrev som "säkring" typ en kabelbygel bara utan han sade det sitter littelfuse 299 i allt han servade och oftast 50A då. Men nöjd här att den går bara, utan bränna upp nått mer.

Fick en sådan säkring av honom och "kabelskor" som passar. Sätter dit den om det sen ska behövas.

Bild

Blev kört över 5 timmar idag med dessa båda vid utjämning av en parkering :thumme:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Daewoo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:47, 17-10-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

hobbymekk

#5 » 07:46:33, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fusible link är något jag stött på i gamla jänkebilar, jag fattar verkligen inte varför man sätter sådant istället för säkringar...
Tror även det finns i BMW 750 E32, för någon speciell funktion. Riktigt lurigt att felsöka elfel när dom lägger in sådant i en kabelhärva...
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405

leifåke

#6 » 18:35:25, 19-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daewoo solar 035 vid byte av skopa går ej hydralerna tillbaks mvh Leif
leifåke
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:36, 03-02-2012


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se