Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Volvo EC 35 2001 Elbekymmer - Nu värre problem

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

wennbom (trådstartaren)

#1 » 17:38:14, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybliven ägare till en EC35 från -01.

Har stött på två lite irriterande elfel som båda genererar ljudsignal från Puman.

1. Bränslenivågivaren verkar leva ett helt eget liv. Den indikerar helt slumpässigt att tanken är alltifrån full till tom. Tom ger tut + varningslampa

2. Felkod FC5.1 i Puman. Belysningen startar inte, eller om den är igång så slocknar den. Stoppar jag maskinen och trycker på "reset" knappen på golvet så funkar det ingen en liten stund.

Är det någon som har ett elschema, eller har stött på och löst dessa två irriterande småfel.

Mvh
Michael
wennbom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:15, 19-05-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35



wennbom (trådstartaren)

#2 » 15:20:41, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det minsann blivit värre. All hjälp och tips mottages med öppna armar.

Började använda maskinen (mer än att funktionstesta) och kom väl ungefär 10minuter innan det började strula.

3. Spakarna liksom "släpper", precis som om man lyfter armstödet och säkerhetsbrytaren kopplas ifrån. Har kollat både brytare och kablage utan att hitta något. Detta inträffar helt slupmässigt, men ofta. Väntar man en stund (även med masinen igång) stå funkar det igen....en liten stund. Sjukt irriterande. All annan hydraulik fungerar.

4. Felkod 5.06 i Puman - motorn stannar. Är också ett fel som verkar komma och gå lite som det vill. Just nu är det väldigt PÅ och maskinen står på i grannens trädgård....:(
Med aktiv felkod och tändningen på så kan man höra att bränslepumpen går intermittent och helt slumpmässigt. Delade kontakten till stoppsolenoiden och mycket riktigt så följs de två åt. Ingen spänning till solenoiden -> ingen pump. Men vad styr solenoiden? Drivs den direkt från Puman eller via ett relä någonstans?


Uppdatering på tidigare fel.
1. Bryr mig inte om detta just nu.

2. Felkod 5.01. Jag har fått 2 olika felkodförklaringar. a=belysning fungerar ej och b=kortslutning i kablage till Puma
a stämmer bra på symptomen för när felkoden är aktiv fungerar ingen belysning eller fläkt. Vad jag funnit är att belysningen är omkopplad på min maskin med separat matning och 2st relä i serie (1st 10A relä med timer som verkar styra ett 40A relä) där nog Puman styr ingånen på det första reläet. Har inte riktit rett ut det ormboet ännu. Saftblandaren på taket funkar inte även om felkoden inte är aktiv. Kaske kortis till den, vilket stämmer med felkodförklaring b.
wennbom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:15, 19-05-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35

mathiast

#3 » 22:00:17, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där j-vla instrumentpanelen har tentaklerna lite överallt i maskin,fick byta på en ec45 då den var helt galen också och även stängde av hydraliken lite sporadiskt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

wennbom (trådstartaren)

#4 » 22:05:19, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

4. FC5.06 - Felet "borta", och jag kunde flytta maskinen till ett bättre ställe.

2. FC5.01 - Kopplade bort alla extra reläer vilket betydde att det mesta av belysningen inte skulle fungera. Ingen skillnad. Plockade därefter bort saftblandaren - felet borta. Lämnade maskinen att gå på lite över tomgång i en dryg halvtimme. Inga larm och bränslemätaren låg kanonstabil. Kändes ungefär hur bra som helst inför vidare felsökning - men när jag vred av tändningen, eller liksom precis efter, så kom det f'rbannade FC5.01 upp igen med ett välbekant piiiiip!
wennbom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:15, 19-05-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35

wennbom (trådstartaren)

#5 » 22:08:18, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att jag borde kontakta företaget som sålde maskinen till mig? Det timmen jag haft den igång kan väl inte med rimlighet ha fimpat Puman - bara genom att köra maskinen.
wennbom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:15, 19-05-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se