Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Gasreglage Volvo ECR58? ( Bild)

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

g6474156 (trådstartaren)

#1 » 07:52:29, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som sitter på gasvajern?
Det är en typ av kolv/magnetventil som styrs med 12V.
När jag köpt grävaren så satt det en liten sprint i som förhindrade att denna kunde röra sig. Gasenvajern var då i ett "bra" läge och svarade bra när man använde gasen i hytten.
Nu tog jag bort sprinten och smörjde upp ventilen/kolven.
Nu händer nästan ingenting när jag använder gasen i hytten, då kolven följer med när jag gasar...låser inte alls. Fullgas i hytten är väldigt lite gas.

Det enda jag kan tänka mig är att kolven kompenserar med mer gas själv, beroende av behov.....men då verkar något inte fungera. Eller kan det vara en knapp i hytten...
Eller är det bara att dra tillbaka kolven och sätta i sprinten igen....Frågan är dock om denna sprint är orginal eller om den är ditsatt för att något inte fungerar.
Man ser på slitaget på mässingen var/hut mycket kolven går...och även att man kan dra den tillbaka och låsa kolven med en liten sprint (hålet)

BILD:
https://ibb.co/8bPvFQj

Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/vhLy2MJ/file-4.jpg


Tacksam för svar.

MVH
Martin
g6474156
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:45:48, 26-03-2019
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58 -05



torbjorn_forsman

#2 » 10:16:51, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon märkning på burken (tillverkarlogga etc)?
Jag skulle kunna tänka mig att det är en anordning för snabbtomgång vid kall motor - en vaxtermostat som värms upp av ett elektriskt värmeelement då tändningen står på. Såna där vaxtermostater håller inte hur länge som helst, och de kan antingen bli "sladdriga" eller låsa sig i ett fast läge då de går sönder.

Verkar hålet för sprinten vara gjort från fabrik eller ser det hemborrat ut?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

g6474156 (trådstartaren)

#3 » 10:55:57, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Skall kolla om det finns någon märkning. Har även beställt en instruktionsbok...men osäker om det står med i den.
Allt du säger skulle kunna stämma. Tycker dock att den går ganska smidigt....men termostaten/ventilen verkar aldrig dra...vilket den nog skall när motorn är varm.

Alltså det där hålet.......Kan bara tycka att det var ganska seriöst att borra ett hål..(LITET) och sedan hitta en saxprint som passar där i.....istället för tejp/buntband som verkar vara det normala att använda på grävmaskiner när något inte fungerar :cool:

Kollar i eftermiddag och återkommer.

Tack så länge.

/Martin
g6474156
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:45:48, 26-03-2019
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58 -05

Svanberg01

#4 » 14:25:19, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma på min ec35c. Sprinten satt i när jag köpte maskinen och blir ingen gas när man tar ur den.

Har fått för mig att denna ventilen/motorn skall dra ner motorn på tomgång om maskinen blir inaktiv för länge, kan det stämma? För mig jag läste det nånstans.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige

g6474156 (trådstartaren)

#5 » 20:37:08, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmmm ok. Tack.
Hoppas min manual kommer snart. Bör ju stå i den.
Återkommer då och skriver här.

Här är bilden iallafall.

Bild
g6474156
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:45:48, 26-03-2019
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58 -05

mathiast

#6 » 20:48:40, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en del av automatgasen??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

nixs

#7 » 09:50:10, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

g6474156 skrev:Vad är det som sitter på gasvajern?
Det är en typ av kolv/magnetventil som styrs med 12V.
När jag köpt grävaren så satt det en liten sprint i som förhindrade att denna kunde röra sig. Gasenvajern var då i ett "bra" läge och svarade bra när man använde gasen i hytten.
Nu tog jag bort sprinten och smörjde upp ventilen/kolven.
Nu händer nästan ingenting när jag använder gasen i hytten, då kolven följer med när jag gasar...låser inte alls. Fullgas i hytten är väldigt lite gas.

Det enda jag kan tänka mig är att kolven kompenserar med mer gas själv, beroende av behov.....men då verkar något inte fungera. Eller kan det vara en knapp i hytten...
Eller är det bara att dra tillbaka kolven och sätta i sprinten igen....Frågan är dock om denna sprint är orginal eller om den är ditsatt för att något inte fungerar.
Man ser på slitaget på mässingen var/hut mycket kolven går...och även att man kan dra den tillbaka och låsa kolven med en liten sprint (hålet)

BILD:
https://ibb.co/8bPvFQj

Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/vhLy2MJ/file-4.jpg


Tacksam för svar.

MVH
Martin


Magneten är bara tomgasutomatik!
Den skall dra ner maskinen till tomgång automatiskt efter cirka 5 sekunders inaktivet, det är vanligt att relä eller avkännare till dessa går sönder.
Då använder man sprinten som reserv nödlägesreglering och inaktiverar automatiken.
Det är helt i sin ordning som det är.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se