Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Problem med startmotor

24 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i grävmaskiner

mathsson (trådstartaren)

#16 » 22:29:52, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju inte så bra.
Tycker ändå att det är märkligt då allt i startmotorn är bytt, alltså nytt direkt från England.
Och den har betett sig såhär från det att jag monterade ihop motorn igen efter renovering. Så om något är brunnet så kanske det beror på att jag ändå kopplade ihop spolarna på fel sätt.

Känns oxå konstigt att motorn över huvud taget snurrar och har kraft nog att dra igång dieseln när ett större antal lindningar inte "används".
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902



Stefan1972

#17 » 13:05:58, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är väl att demontera allt och få rotorn provkörd i en "growler" om man nu kan hitta nån som har en sådan..........Låter ju dock långsökt att en ny rotor skulle fela så katastrofalt. De brukar ju som sagt knappt snurra alls om det blir avbrott där nånstans. Vill gärna stanna helt på de segmenten eller om det är kortis bränna fast sig så det segmentet bränns bort.
Annars har en av mina lev en ny eller renoverad sådan start på lager. Säkert nån hyllvärmare för det är knappt nån rabatt på den. 5500kr plus frakt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

PAL

#18 » 17:55:17, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att kolen inte kärvar i kol
hållarna.Om de glider lätt i kolhållarna
så kolla att kolfjädrarna har bra tryck mot
kolen och om det inte hjälper så ta ut rotorn och kolla den.Jag tror inte du har fel på lindningarna för den fungerar ju ganska bra när den väl börjar snurra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

kimmen

#19 » 18:55:35, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att putsa lite på kolektorbanan, kolen kanske inte har ordentlig kontakt, dåligt koltryck, dålig kvalité på kolen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mathsson (trådstartaren)

#20 » 16:27:33, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för respons.

Nu har jag äntligen tagit mig tid att plocka ur startmotorn igen.
Mätte lindningarna för auxiliary och hold som jag ha förstått att de kallas.
Det är precis samma resistans mellan enheterna, så de verkar schyssta.

Tog ur rotorn och mätta upp den med en sämre multimeter.
Mätte mellan varje lamell och jord, mätte mellan varje närliggande lamell och mätte mellan lameller med 180 grader i mellan varandra.
Ingen kortis mellan jord och lameller. Resistansen i lindningarna stanna på 0.1 ohm för alla mätningar jag gjorde. Vet inte vilken resistans det ska vara, men då det är exakt lika för alla så känns det som det är korrekt? (kanske behöver ett bättre instrument för detta)

Putsade upp kollektorn, monterade ihop motorn, såg till att kolen löpte fritt i hållarna och låg emot kollektorn. Kopplade in strömmen, men näää precis som tidigare.
En för mig lite märkligt grej var att än fast jag lyfte upp två av kolen(finns 4) så fungerade den fortfarande på samma sätt.

Har fått så många tips och förslag nu, så jag gissar att det börjar bli ont om dem nu. Får väl kanske bita i det sura och lämna in den hon en lindarverkstad.

Bifogar ett par bilder och en pdf som beskriver hur motorn funkar.

Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

kimmen

#21 » 19:07:49, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har fel på kolen, kanske ng skrep kol du fått, byt ut dom mot kol som du vet är av riktig kvalitet

Den gick bra efter renoveringen, sedan går den när du vrider lite tyder på kolfel
Sådana kol brukar bli alldeles blanka lika så kollektorn
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#22 » 09:01:02, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid lindningsfel i rotorn brukar det bli kraftig gnistbildning vid kollektorn, och då syns det tydligt att de kollektorlameller som är anslutna till den felande härvan är brända på ett annat sätt än de övriga.
En "growler" (rotorprovare) kan man lätt göra själv av statorn från en skärmpolmotor (t ex avloppspumpmotorn från en äldre tvättmaskin), man sågar av de båda polskorna i 45 graders vinkel så man får ett "V" att lägga den rotor som ska provas i. För att kolla att ingen rotorhärva har kortslutning använder man ett bågfilblad som man håller någon mm ovanför rotorn medan den ligger i V:et , man får vrida runt den sakta ett helt varv och kolla att bågfilbladet inte börjar vibrera någonstans.


Kolla att inte den invändiga lagerbussningen i kollektoränden i rotorn är glapp.
Kolla också en gång extra att alla fältlindningar är rätt kopplade. Det ser ju ut som om hjälpfälthärvorna i den här startmotorn har två lindningar var (shunt- samt serielindning). Om du lägger spänning på dem lite försiktigt med t ex en H4-lampa som seriemotstånd då du inte har rotorn på plats i statorn, kan du kolla med en kompassnål att du får rätt polaritet på dem. Shunt- och serielindningarna ska samverka, dvs om du lägger spänning på en i taget av dem med samma polaritet som de blir när startmotorn går, så ska magnetfältet få samma riktning. Båda hjälpfältpolerna ska ha samma polaritet (N eller S), och då får man motsatta polariteten på de 90 grader förskjutna huvudfältpolerna.

Kom ihåg att de olika fältlindningarna har olika funktioner. Serie-hjälpfältet är mest ansvarigt för att dra fram rotorn vid tillslag och få den att börja rotera, det används inte när startrelät har slagit till i andra steget och kopplat in huvudfältet. Huvudfältet ser till att ge kraft när startmotorn väl är igång för fullt. Shunt-hjälpfältet har dels till uppgift att understödja serie-hjälpfältet och dels att hindra startmotorn för att övervarva om den råkar gå obelastad (t ex om drevet inte kuggar in ordentligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#23 » 18:23:47, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kanske redan står men... Kan det inte vara så enkelt som att tillslagskontakten i startmotorn inte slår till/inte gör kontakt? Kolla efter en stor brytare innanför kåpan som skall göra kontakt när rotorn är fullt ute.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#24 » 19:10:00, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslagskontakten jordar nog över kolen som inte har tillräcklig kontakt, blir kontakt när man vrider lite på rotorn
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se