Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Cx10t från diesel till El

2 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

SumoSilent (trådstartaren)

#1 » 20:14:24, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Idag är min första dag på det här forumet och jag ser redan att detta kommer bli en favorit.

Nu till mitt projekt.

Jag äger en Cx10t grävmaskin som har en KM192FS diesel motor på 10.5 Hk (7.7 kW, 1500 - 1800 rpm). Har dock svårt att hitta mer detaljerad information då tillverkaren inte riktigt kan förstå mina frågor... Hur som haver. Nu är min ambition att jag ska konvertera och använda mig av el istället.


Kan man bara rakt av titta på kW och rpm för att hitta en motor som är likvärdiga eller hur ska man tänka?

I dag reglerar man hydraulik trycket med att helt enkelt ge mer gas. Jag skulle vilja lösa det så att när trycket faller under xxx så ökar elmotor automatiskt.

Inköpslista:
Motor
Motorstyrning
??

Tanken är att köra på batteri men jag tänker avvakta med detta tills allt annat är fungerande.

Tack på förhand!


Länk till motor: https://www.engine-specs.net/kama/km192fs.html

Länk till grävmaskin:
https://app.alibaba.com/dynamiclink?tou ... cene=buyer

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
SumoSilent
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:21, 18-09-2019
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cx10t



fretchi

#2 » 21:28:21, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara enklast möjliga hydraulik på en sådan pjäs, dvs. bara en pump med fast deplacement. En elmotor med liknande effekt och varvtal borde göra jobbet minst lika bra tycker jag. Möjligen rentav bättre.

Enklast möjliga vore väl en elmotor med någon slags varvtalsstyrning som håller ett av föraren inställt varvtal. Krångligare än så är nog ingen större vits att göra.
Kan du tänka dig att köra på skarvsladd hade säkert en fyrpolig asynkronmotor funkat bra.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se