Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Hur mycket belysning/watt törs man uppgradera till (ECR88).

23 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i grävmaskiner

prosten (trådstartaren)

#1 » 22:20:18, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Håller precis på och uppgraderar med nya LED:ar och även om nya led:ar ger mer lumen per watt så är det frestande att även öka totalt antal watt jag tar ut.
Är inte orolig för individuella kablar etc. då jag har dragit nytt och det är kopplat via relä, men undrar mest var gränsen går för när man tar ut mer ström totalt än vad generatorn levererar?! Min maskin (Volvo ECR88) kan i "orginal" utrustas med 4x55W halogen så upp till 220W torde var hur lugnt som helst. Har 230W lampor inkopplat idag och det går bra.
Generatorn leverar 55A @14V så totalt finns det 770W, men det finns ju mycket annat som drar ström och batteriet skall ju få lite laddning?!

Vad tror Ni, törs man gå upp till 300W?
Hur mycket tar Ni ut på Era maskiner i förhållande till vad generatorn levererar?
Jag röker ju inte så "cigguttaget" är ju oanvänt! :razz: :grin:


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



nixs

#2 » 23:42:41, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad drar snurran och styrsystem som mest?
Du kan ledigt dra på 500-600 watt lampor, kolla när du inte klarar hålla 14.2-14.4 vikt på batteripolerna.

Har satt än mer lampor på sådan maskin och även fått uppgradera generatorn.


Detta inlägg har valts som lösning

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

prosten (trådstartaren)

#3 » 10:03:58, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Kul att få bra svar från dig igen!! :) Jag har varit lite mindre aktiv här ett tag...

nixs skrev:Vad drar snurran och styrsystem som mest?

Har faktiskt inte koll, men det borde ju vara ganska försumbart, iaf kontinuerligt uttag. Vet bara att jag säkrade upp GP kontrollern på 10A när jag kopplade in den och det var nog väldigt väl tilltaget....

nixs skrev:Du kan ledigt dra på 500-600 watt lampor, kolla när du inte klarar hålla 14.2-14.4 vikt på batteripolerna.

Har satt än mer lampor på sådan maskin och även fått uppgradera generatorn.


Ojdå! Finns det så mycket "marginal", då blir det ju snarast budget och ev. last på de individuella kablarna som begränsar!
Har klurat lite och siktar nog på 3x ~60W rakt fram, 2x ~60W fram/sidan, 1x ~60W bak samt en liten 24W på bommen. Det blir 384W totalt vilket borde vara hellugnt, men skall väl kontrollmäta på polerna ändå... :)

Tack igen.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

toker

#4 » 10:38:59, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt glödlampor i den belysning du redan har till led då drar dom så pass mycket mindre och lyser bättre att du kan klämma dit flera om du fortfarande har behov av mera ljus jag har köpt lampor hos ledbyddy.se han säljer på tradera men även direkt till kund med bra support och har mera grejer än vad som finns på hemsidan så mejla eller ring.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#5 » 10:59:47, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ju vanliga gamla klot lampor i 218 så kallat fegljus, bytte reflektorer så blev de marginellt bättre in med halogen å de var mycket bättre! Kollade generatorn å den gav visst runt 50 A då bytte jag den till tror de är 90/100 A sen blev de väldigt bra den startar utan uppvärmning i -30 men oavsett så laddar den utan krus å vanligtvis varvar jag nog bara 1100-1500 rpm i min lilla körning När de är kallt så går kupevärmaren full rulle +rotellan! Inget fel med mont. av häftigare generator :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

prosten (trådstartaren)

#6 » 11:00:03, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört ett tag med 3x60W fram på taket + 2 x 60W på sidan på taket och 50W bakåt. Sitter även en 24W på bommen. Dvs. totalt 374W

Hittade ingen bra bild, men här är iaf ett par bilder på vinkelprofilen som jag gjorde för frontbelysningen:
Bild
Bild


Tyvärr är något "fel", kör jag med all belysning så går spänningen ner för mycket på batteriet... :( :( Har inte exakta siffror man iaf under 13V och den går under 14V även om jag bara kör med en del av belysningen.... Kör jag "för länge" med belysningen på så börjar elen krångla (spänningen blir väl för låg)... panelen börjar blinka, fläktarna stänger ner m.m.

Så jag antar att det är något fel på generatorn? Batteriet är helt nytt.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#7 » 11:03:06, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Vad drar snurran och styrsystem som mest?
Du kan ledigt dra på 500-600 watt lampor, kolla när du inte klarar hålla 14.2-14.4 vikt på batteripolerna.

Har satt än mer lampor på sådan maskin och även fått uppgradera generatorn.


Hej, se tidigare inlägg... något är fel då spänningen blir för låg efter uppgradering (har iof bytt batteri ungefär samtidigt, men ett helt nytt batteri borde väl inte göra saken sämmre om det nu inte är halvtrasigt...). Är det bara att byta generator till motsvarande "orginal" (55A) eller borde jag satsa på en uppgradering? Någon annan felsökning man kan göra innan man byter generatorn?
Tack på förhand! ;)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Alexn72

#8 » 12:07:01, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så du inte har för klena kablar från generatorn.
Om du har hög spänning där men mycket lägre vid säkringarna så är kablarna för klena.
Men ja... generatorn verkar trött.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

prosten (trådstartaren)

#9 » 12:09:15, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Kolla så du inte har för klena kablar från generatorn.
Om du har hög spänning där men mycket lägre vid säkringarna så är kablarna för klena.
Men ja... generatorn verkar trött.


Det är (iaf borde vara) Volvo orginal så då borde de väl räcka... men jo, jag har tänkt att jag borde mäta direkt på generatorn såklart innan jag går vidare....
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#10 » 15:24:30, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild


....har precis haft kabelbrand och kött brandsläckaren skarpt, det kan vara relaterat! Återkommer ikväll!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

torbjorn_forsman

#11 » 15:39:01, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om spänningen sjunker vid generatorn så behöver det inte vara något fel på den. Det kan ju röra sig om att den helt enkelt inte kan ge mer ström vid det varvtal du brukar hålla under körning. Märkströmmen för en bilgenerator brukar vara specad vid 2/3 av dess tillåtna maxvarvtal, och då den går med lägre varvtal är det inte alls säkert att den kan ge ens i närheten av den ström som står på typskylten.

En annan sak som förekommer alltför ofta, är att drivdonen som sitter i LED-belysningar och annan eftermonterad elektronik sprider störningar omkring sig, som "lurar" laddningsregulatorn. Ibland leder det till för låg spänning i elsystemet, ibland till för hög. Jag såg nyligen ett fall med en personbil där spänningen steg till uppåt 20 V då ett, tydligen ganska störande, bilstereoslutsteg var påslaget. Stängde man av slutsteget, fungerade regleringen som den skulle.

När det gäller LED-belysningar så är det viktigt att säkra av dem var och en för sig. Inte bara med tanke på risken för kabelbrand utan också med tanke på risk att belysningarna själva börjar brinna pga elektronikfel. Det finns ju några kända skandalfall från de senaste åren då fordon har brunnit just av denna anledning - opålitliga LED-belysningar och orimligt grov avsäkring. T ex ett antal hybridbussar i Norge, och skogsmaskiner i Sverige. Säkringarna bör inte vara kraftigare än absolut nödvändigt. Har man t ex ett 12 V-system och en 45 W LED-belysning som således bör dra 45/13,2 = 3,4 A i normal drift, så kan det vara lagom att ha en 5 A säkring till den. Och, som sagt, låt INTE flera belysningar dela på samma säkring.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nixs

#12 » 15:56:10, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad katten är det där för inkopplingar?

Ring försäkringsbolaget omgående och se till att få sanerat maskinen från pulvret så fort som möjligt!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

prosten (trådstartaren)

#13 » 20:16:01, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kabelbranden (som inte var så farlig) har lite att göra med denna tråds ämne så skrev jag vidare om den i min tråd för maskinen:

prosten @ [Grävmaskiner] Min ECR88 Plus och dess liv och leverne


...men jag tror faktiskt inte detta hade något att göra med låg spänning och ev. generatorproblem. Man kan väl iof tänka sig att det varit någon mindre kortslutning i kontakten som dragit en del ström, men de problem jag sett har faktiskt varit direkt kopplade till när jag slagit på belysningen.

Ang. LED:arna så är de kopplade via reläer och jag har totalt 4 avsäkringar/grupper. Nu sitter det ju totalt 7 lampor på maskinen så det blir såklart några grupper som driver mer en en lampa.

Jag skall mäta upp bättre och ev. direkt på generatorn och se om/hur spänningen påverkas när jag slår på de olika grupperna.
Prio ett blir dock att sanera lite bättre efter pulvret....
Senast redigerad av ja-bond77 13:07:57, 22-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: inga url-koder förutom i specialfall!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

dc_lindberg

#14 » 21:24:44, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch 55A... ta en bild på generatorn.
Låter som den gamla med fläkten framför huset.
Ta en sväng till Sollentuna skroten o botanisera i deras skrot container. Fanns 60, 65 och 70A. På moppen jag kom förbi dig på sitter en Saab 70A, dvs 980W. Det går att byta till A-profil remskiva på de "nya" generatorerna med fläkten inne i generatorhuset. Bosch 90A har samma dimensioner som det gamla 55A's huset; dvs 1260W ;-)
Får jag råda fritt skulle jag råda att byta till den nya Bosch generatorn; den är så mycket bättre. Enda nackdelen med den är kostnaden för regulatorn... den är -svindyr- jmf med den gamla generatorns.

Ta ett par bilder på hur det ser ut där generatorn sitter.
Finns Maskinister som kan generatorerna utan och innan o kan ge bra tips åt dig. Det kanske går att få plats med en stor modern Bosch? 120A (1680W) eller mer - de generatorerna är ruskigt kraftiga! Även den gamla 90A är grymt kraftig - trycker på laddning ordentligt från låga varv tillskillnad mot 55A'n.


Några av mina fynd på Sollentuna Bilskrot (...är nog 15 år sedan eller så...):
https://www.sollentunabildemontering.se/
Till vänster: 120A till höger 90A
Väster ovan 55A
Mitten troligtvis 55A
Då ser du lite om storleksskillnaderna i vart fall:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

prosten (trådstartaren)

#15 » 21:49:37, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Jo jag ska göra lite mer felsökning innan jag bestämmer mig för att byta generatorn. Jag satt precis och tittade i service manualen och på kopplingsschemat hittar jag ingen likriktare (tänkte det kunde vara den som krånglade, eller ja, jag fick tipps om det!), sitter den/de inbyggda i generatorn?

Annars fick jag upp denna generator från OiE när jag googlade https://www.oie.se/Produkt/generator-14-v-55-a-(35849)?sectionId=1000193309&model=VT_GravmaskinVOLVOECR88Kompaktgravmaskin.

Tänkte börja med att mäta Volt direkt på generatorn imorgon för att se vad den ger ut och sedan gå över och se om jag kan få ut hur många amp. resp säkringsgrupp drar, borde väl gå att plocka säkringarna och låta strömmen gå via multimetern hoppas jag. Det finns ju en risk att det helt enkelt är något som är dåligt kopplat och ger massa värme, jag tycker dock att säkringar borde löst ut isf!


Enligt Nixs ska ju 55:ampen ha god marginal för det jag kör (är nog strax över 400W om man utgår från vad LED:arna faktiskt drar), men om det trots allt visar sig att jag är på gränsen (eller strax under) så får det ju bli något större såklart.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se