Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

SELCO CALL START

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Martin_N (trådstartaren)

#1 » 14:13:05, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min Atlas 1004 -99 har jag en Eberspächer Hydronic dieselvärmare som antingen kan startas med tidur eller med SELCO CALL START https://www.selco.se/produkter.html . Dvs start på distans med hjälp av det gamla MINI CALL systemet. Jag misstänker att något har hänt med min SELCO CALL START för värmaren försöker startar av sig själv när SELCO-n är inkopplad. Detta har resulterat i att värmaren låst sig och måste låsas upp med diagnos verktyg. Men nu till min fråga. Jag skulle vilja funktionstesta SELCO-n genom att bygga en enkel test rigg med strömförsörjning och en lampa/diod som visar när den slår till för att bekräfta min misstanke om att det är den som är felet. För att slippa följa upp alla kablar i det 7-poliga anslutningsdonet undrar jag om någon har en installations instruktion eller pin-out för det 7-poliga kontakt donet liggande och kan dela med sig?
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007



ÅÄÖ

#2 » 14:32:23, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning egentligen...
..men gäller det det gröna kontaktsycket på andra bilden i din länk är det ju en röd (+?) en svart (-?) och en gul (signal/start?) kabel ansluten...

Vild gissning som sagt!
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Martin_N (trådstartaren)

#3 » 14:54:55, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter logiskt men sen tillkommer den svarta kabeln med diod/tryckknapp på som har 3 ledare. Dioden indikerer tillslag på värmaren. Med den återfjädrande tryckknappen kan man överstyra SELCO-n och tiduret också om jag mins rätt.
Jag behöver egentligen bara ha koll på + och - samt ut och ingång för dioden för att verifiera om SELCO-n startar när den inte skall. Då har jag bara 4 möjliga positioner för 3 ledare kvar att välja på. Eller behöver jag det? Vid närmare eftertanke borde det räck med de 3 på det gröna kontaktstycket. + och - och så kopplar jag den gula till en testlampa. varför krångla till det mer än nödvändigt. Tack för hjälpen återkommer efter att ha provat.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

RickardNy

#4 » 23:26:58, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en sådan knapp som är på bilden skulle jag nog kolla den först.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

Martin_N (trådstartaren)

#5 » 16:29:49, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att knappen sluter sig själv?
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Martin_N (trådstartaren)

#6 » 21:44:11, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte återkoppla med en bild på min testbänk. Nu hoppas vi på att det inte börjar lysa. Var på väg att ladda upp en bild med telefonnumret synligt men kom på att det det kanske skulle vara någon som tyckte det var kul att driva med mig...
Bild
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se