Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

EC55- tjuvström/generatorfel

15 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Sway (trådstartaren)

#1 » 11:39:22, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har haft lite strul med Grävaren. Antingen drar den tjuvstöm någonstans, eller så laddar generatorn dåligt, eller ev en kombination.

Problem yttrar sig i att om jag har batteriet kopplat så dras det ur över natten, detta ovavsett om jag kört en heldag eller bara en liten stund. När maskinen är igång så går den jämt och fint och jag upplever inte att den enbart går från batteriet utan upplever det som att den går jämt och generatorn levererar ström.

Mina frågor blir således:
En frisk generator i en ec55- vad ska den ge för ladd vid drift?
Finns det någon säkring för generatorn som gör att den inte funkar som den ska?
Är det ett vanligt fel med generator ras på denna maskin?

Mina tankar går till: antingen dålig generator, jordfel/tjuvström på någon förbrukare.. eller Jordfel generator?

Hur mäter jag lättast upp var felet är? Och har någon ett schema över vilka säkringar som går till Vad?
Sway
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:10, 21-11-2014
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55



G-son

#2 » 12:52:15, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du >14V på batteriet med motorn igång så laddar den mer än tillräckligt för att hålla batteriet fullt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Iznogoud

#3 » 13:24:01, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Radio som drar ström med avstängd maskin ( kanalminne ) i kombo med gammalt batteri?
Har du en multimeter kan du mäta tjuvströmmen genom att koppla in den mellan + pol på batteri och den lossade polskon.
Mer än 0,025A ( om jag minns rätt från verkstadstiden ) är tecken på att något drar ström.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Sway (trådstartaren)

#4 » 14:53:20, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, lite återkoppling i fallet..
Jag mätte vad som händer med maskin igång på arbetsvarvtal, då hade jag 12,09volt. DVS ingen laddning till batteriet.
Kollade till generatorn och ser att fästet/spännaren för generatorn är av, visserligen har jag fortfarande bra spänn på remmen, går till generator och fläkt mm, men helt av.
River ner och bygger nytt fäste och spänner allt. Klart tryggare med ett helt fäste, men ingen förändring på laddningen.
Så, antingen är generatorn slut, eller så är det något som är felkopplpaat, ser onekligen ut som någon gjort nån ful koppling tidigare.

Så, har någon ett kopplings schema vad som skall kopplas in på generatorn?
Kan jag kontrollera den på annat sätt?

Och slutligen, var köper man en prisvärd generator? jag brukar shoppa loss på Ebay, och tänkte likadant nu? är det brukligt, eller finns det bättre sidor/leverantörer för just reservdelar till grävare?

Tack..
Sway
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:10, 21-11-2014
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55

torbjorn_forsman

#5 » 15:09:46, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för generator som sitter där (fabrikat, typbeteckning, märkning på anslutningarna etc)?

Är generatorn direkt jordad via fästena eller sitter den gummiupphängd så den behöver en liten jordledning till motorblocket? I det senare fallet, kolla att den är i ordning.
Kolla också att det inte blir någon spänningsskillnad mellan generatorns grova plusanslutning (B+ på Bosch-språk) och + på batteriet.

Ett tips är att undvika att köpa kompletta generatorer som piratreservdel, har man en originalmonterad märkesgenerator som inte är totalhavererad (t ex brandskadad) så är det som regel en bättre affär att reparera den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

haklu

#6 » 16:44:21, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en generator till en EC55B över. Köpte en från Swecons demontering när jag trodde att min var paj, men det visade sig då att det var dålig kontakt i en signal som går från tändningslåset till generatorn. Om inte generatorn fick spänning på den tråden så laddade den inte. Jag är inte hundra på att det är samma generator på EC55 och EC55B, men jag kan kolla vad det är för beteckning på den när jag kommer hem.
haklu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:46, 21-06-2010
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6280
MF 3060 Autotronik
Volvo EC55B

Sway (trådstartaren)

#7 » 16:32:34, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är toppen info jag fångar i de senaste två inläggen. Får ut och mäta och fotograferar vilken modell det är.
Bra input med att det krävs spänning från tändningen. Blir att kolla anslutningarna som är där idag! börjar med att kolla detta innan jag renoverar/köper nytt!

Någon som har en bild/kopplingsschema för generatorn? Eller en kort beskrivning att det på generatorns skall finna anslutningar för vad?
Sway
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:10, 21-11-2014
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55

haklu

#8 » 18:39:40, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nog få fram en bild schema för ec55b om det är samma. Men inte idag, för jag är inte hemma just nu.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
haklu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:46, 21-06-2010
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6280
MF 3060 Autotronik
Volvo EC55B

Åsa-Nisse

#9 » 11:01:52, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju också plocka ut kolen och se efter om de är slut eller fastnat så inte fjädrarna orkar trycka mot kollektorn.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

haklu

#10 » 14:42:57, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser min generator ut.
IG går från tändningslåset och ska ha spänning när nyckeln är på. Utan spänning på den så laddar den inte inte.
L jordar ner laddlampan så att den lyser om generatorn inte kan ladda fast den har spänning på IG.
P går till ett säkerhetsrelä som förhindrar startmotorn att gå om motorn redan är igång.
B till batteri.
Jordad genom fästena.

Bild
haklu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:46, 21-06-2010
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6280
MF 3060 Autotronik
Volvo EC55B

torbjorn_forsman

#11 » 10:32:36, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en japansk generator, som saknar magnetiseringsdioder utan är avsedd för s k batteriavkännande system. Ungefär som t ex amerikanska och franska personbilsgeneratorer från 70-talet och tidigt 80-tal.

Det är mycket troligt att spänningen från tändningslåset till IG (motsvarar kl 15/54 på Bosch-språk) är avsäkrad. Den kan också tänkas matas via ett relä för att undvika problem med spänningsfall i tändningslåset. Båda dessa saker bör framgå av elschema för maskinen.
Jag instämmer med haklu, att ett första steg i felsökningen bör vara att kolla att det finns spänning på IG med tändningen på men inte då tändningen är avstängd.

P-anslutningen är troligen kopplad till en av fasledarna mellan stator och likriktarbrygga, eller möjligen till statorns nolla om den är Y-kopplad. Motsvarar W på Bosch-språk. Mäter man likspänning på den, bör man få ungefär halva batterispänningen då generatorn laddar, respektive 0 V då den står stilla. Det finns troligen också en hel del växelspänning på den, men eftersom det är en långt ifrån sinusformad spänning så kan olika multimetrar visa högst olika värde på den även om alla egentligen visar rätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

haklu

#12 » 17:21:38, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser generatorn ut internt:
Bild

Och så här är den ihopkopplad med resten av maskinen:

Bild

så IG är direkt kopplad mot tändningslåset via ett par kontaktdon på vägen.
det var den sista kontakten (ME22) som hade dålig kontakt på min maskin. Sitter i nederkant mellan motor och hytt precis ovanför bottenplåten under motorn om jag minns rätt.
haklu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:46, 21-06-2010
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6280
MF 3060 Autotronik
Volvo EC55B

Sway (trådstartaren)

#13 » 16:01:11, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för all hjälp här! Jag ska ge mig ut på söndag och börja mäta och kolla! Återkopplar såklart när jag börjat mäta!
Sway
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:10, 21-11-2014
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55

Sway (trådstartaren)

#14 » 07:46:11, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten återkoppling ifall någon sitter med samma problem.

Som jag nämnde innan så hade fästet för att spänna generatorn gått av, Detta har resulterat i att generatorn skakat och var väldigt lös i sitt nedre fäste med. Ytterliggare en effekt var att signalkablen som går in i generatorn att tändningen är på, den hade gått av, och inkopplade kontaktdon hade hoppat ur lite i sitt fäste och hade ingen kontakt.

Så, nytt fäste, lödda samman signalkabel och plugga in generatorns kontakter (positiv och negativ kontakt satt bra fast) så funka den och laddar 15volt vid tomgång..

4 personer gillar det här inlägget.
Sway
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:10, 21-11-2014
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55

Kalle_W

#15 » 19:43:27, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra inlägg det är rolig läsning när ni förklara hur ni har gjort så ordentligt. Det gör att jag ska börja ta tag i in generator på en EC45 nu i vinter. Är inte samma typ av generator men jag har liknade fel.
Kalle_W
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:24, 07-11-2023
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se