Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Hanix 08B (kubota) laddproblem

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Medecto (trådstartaren)

#1 » 20:43:56, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Helt ny här och detta är mitt första inlägg.

Har en minigrävare Hanix med Kubota D722 motor som inte vill ladda. Har försökt och testat allt som jag och kunniga i min närhet kan komma på och nu behöver jag förslag på vad mer jag kan göra.

Systemet är en liten likströmsgenerator AC på 14 amp med två sladdar ut och en regulator
Generatorn utan belastning ger mellan 18 - 27 v AC ( vilket skall vara inom spec) och med regulatorn inkopplad ger den 14 - 16 v AC .
Ut från regulatorn kommer ynka 12,3-4 v DC vilket endast verkar räcka för att släcka laddlampan. Men det är inte noll

Jag har provat med 2 olika generatorer och tre olika regulatorer och får samma resultat av alla. En helt ny och en typ ny. (jag är nog inte den första som försökt utan blev nog lite lurad vid köp)
Har testat med olika batterier.
3 stycken olika regulatorer har jag provad. Befintlig, en ny och en begagnad från en mc. Exakt samma resultat på alla
Regulatorn har en tåt från tändningen så jag har provat att mata den från annan källa. Har också provat att koppla ifrån den.
Har provat att jorda på flertal sätt och ställen.
Har provat att dra helt nya sladdar mellan generator-regulator-batteri för att utesluta kabelbrott och ta bort all belastning
Regjort alla kontakter och lött och satt krympslang på allt som såg ut att behöva det.

Nu vet jag inte vad jag kan göra mer så jag är väldigt tacksam för uppslag om hur jag skall kunna få det att funka.

/Emil
Medecto
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:13, 30-03-2021
Ort: Saltsjö Boo
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix08B



torbjorn_forsman

#2 » 21:46:22, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså en enfas växelströmsgenerator med permanentmagneter? Och laddningsregulatorn innehåller då också likriktare, förmodligen med ett par tyristorer för att reglera laddspänningen?

Tänk på att växelspänningen från en sån där generator förmodligen är ganska "ful" och långt ifrån sinusformad, i synnerhet då regulatorn/likriktaren är inkopplad. Det gör att en billig digitalmultimeter antagligen inte alls visar rätt när man försöker mäta på generatorn. Ska man vara på den säkra sidan bör man mäta med oscilloskop eller med en multimeter med s k True RMS-funktion.

En sak du skulle kunna kolla en gång extra är att inte remmen slirar, eller att remskivan slirar på generatorns axel. En sådan slirning blir ju så att säga en mekanisk strömbegränsning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Medecto (trådstartaren)

#3 » 22:59:22, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja växelströmsgenerator är det naturligtvis. Remmen har kollats, spänts och dubbelkollats.
Skall se om jag kan låna ett bättre mätinstrument.
Medecto
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:13, 30-03-2021
Ort: Saltsjö Boo
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix08B


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se