Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Felsökning tilt/skoplås Atlas 1302E

1 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

hnrkerkssn (trådstartaren)

#1 » 20:32:49, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Hjälper en bekant med en Atlas 1302E hjulgrävare. Det är något problem med tilten och skoplåset. Felet kom under arbete med maskinen.
Hydraliska snabbfästet är eftermonterat för länge sedan. Felet yttrar sig så att skopan enbart går att tilta åt ena hållet.
Blev inkallad när felet uppstått och ägaren hade lagat någon kabel under säkringspanelen och monterat isär tiltspaken. Fick fart på tilten en stund genom att koppla tillbaka kablarna i tiltkontakten. Skoplåset fungerar, vad jag förstår, så att man trycker in en separat knapp och tiltar åt ena eller andra hållet och då låser/låser det upp fästet. När jag då fått skopan att tilta åt båda håller provade jag knappen som aktiverar manövrering av skoplåset och inget hände. Efter detta så tiltar skopan bara åt ena hållet igen... Jag vet inte riktigt var jag ska leta felet.
Kan det vara fel på något relä? Verkar vara två relän till tilten och ett eftermonterat relä till skoplåset. Alla klickar när funktionerna aktiveras så så långt verkar allt ok.
Kan det vara något fel på hydraliken?

Till saken hör också att en kabelbrand uppstod förra sommaren när ägaren var och hjälpte till med lite grävarbeten. Då hjälpte jag till att reda ut det och allt fungerade efter det. Min tanke är om något relä kortslöts vid kabelbranden som yttrar sig som fel nu?

Ny på felsökning på grävmaskiner...
hnrkerkssn
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:15, 19-05-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet




Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se