Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Parker IQAN spakar ihop med SVAB GP?

59 inlägg • Sida 4 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

Turbodiesel (trådstartaren)

#46 » 10:55:09, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det borde gå att optimera en hel del redan tidigt vid schmitten. Frekvensen kan jag labba lite med, men 16kHZ är en sweetspot jag hittade härmedan..

Jag vet ju ungefär var den triggar, och går det att få till den kurvdelen lite åt det mer lutande hållet, snarare än svängande, så.. Ni andra. Som redan för länge sedan, mästrat induktorernas värld, tänk på att ta lite ny luft mellan skrattanfallen, när jag spånar lite.. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel (trådstartaren)

#47 » 02:42:20, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:oväsentligt surr, mest:

Nåja, nu har jag, efter att halvhjärtat faktiskt ha räknat på op-förstärkarnas gain, offset och motståndsvärden, hittat ett spot-on neutralläge på 2.5V. Hälften av fem är tydligen inte 2,25. Var fick jag det ifrån??

Dessutom finns det en lägstanivå på 0,7V och en högsta på strax över 4,5V. Går naturligtvis att finjustera när spritförrådet väl är påfyllt igen.. Highland Queen rekommenderas till elektronikpyssel, fungerar utmärk även som flussmedel.

Tricket var delvis att mata den slappa, hårt begagnade LM358M med 10V istället för 5V, kanske hjälper en modernare rail-to-railtyp upp det hela vad det lider. Gamlingen ville inte gå över 3,6V.. Å andra sidan är det inget problem med två hanterbara spänningsnivåer, försöker undvika minusmatning om det inte är absolut nödvändigt. Som jag förstår det ger en högre spänning lite bättre noggrannhet, men just nu ligger den långt över vad som egentligen behövs.


"Expert" kallas en individ redan som gjort alla misstag som praktiskt är möjliga, dessutom inom ett väldigt smalt område. Jag kämpar ännu i uppförsbacke. :mrgreen:

Suck och nåja, eftersom induktans till spänning bara dödade en kort period av intern rastlöshet, knåpar jag glatt vidare på PWM-spåret. Parallellt med en väl fungerande spänningsutgång. Går det att dra ut, även en slutstegsvänlig signaltyp av PWM-karaktär ur det här, så inte mig emot.


Den stora på bilden kan vara en användbar (N)AND-Grind, ingen intressant kretsplatta från 80-talet verkar sakna en sådan. Troligen är den nödvändig för viss funktion. Ska prova att piska även den lite varsamt, när jag har fått fram ett par fyrkantsvågor att erbjuda den.

Det påstås att ytmonterat sparar in på en del arbetsmoment, jag är inte helt övertygad än. Men det går bättre & bättre..

Bild


Veckan erbjöd lite gummibitsjakt, det är en annan del av verkligheten det.
Bild
Bild
Bild


Dök dessutom på en livs levande GP-box i en liten lastmaskin, vars enda syfte var spakstyrning, något överkvalificerad för det känns det som. Vilka slappa, långtråkiga dagar den stackars elektronikburken måste genomlida. Den verkade trots det ganska pigg för sin ålder.

:: ::

Har också kikat lite på XP-kortet, och det har faktiskt sex dubbelverkande proputgångar, en något (för mig) mystisk koppling med sex kraftiga OP¨s och tolv transistorer. Det var ungefär dit jag kom, alltså (mest med tanke på utgångsantalet) borde XP gå att använda som slutsteg, på ett eller annat vis. Eller som lite byggidéer om inte annat. Mystiken kanske klarnar vartefter, troligen är XP lite mer åt det linjära hållet. Med tanke på kylflänsarnas dimensionering, och av OP-halten att döma. Trippel Ö i energiklassning ger bra värmetillskott på vintern, en nog så viktig faktor att ta ställning till.


:myzsko:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#48 » 04:36:57, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en halvmodern OP, istället för komparatorn. Tydligen ville den senare inte ställa upp, eller så går det inte med en sådan, trots att benantalet stämmer.

Nåja, en LM2902 återinkallad i tjänst. Den gör ett utmärkt jobb att fixa lite fina triangel (åt de hållen i alla fall) & fyrkantsvågor. Approx 100Hz & 2kHZ. Återstår att se vad de ska vara till, men det är alltid praktiskt med lite olika frekvenser att (k)labba med.

Bild

OP-hörnan fixar i alla fall en nära perfekt spänningsstyrd PWM signal, återstår att behandla & delvis invertera 'original' spänningssignal så att den kan användas även här.

Ett problem är att det börjar bli lite knepigt för mig att mäta vad som egentligen sker, oscilloskopet visar dock, än så länge, mer sevärdheter än den statliga televisionen. Dessutom skrapigt & hemtrevligt störningskänsligt analogt.

Lättjobbad och vacker typ av kapsel.
Bild

De här trevliga FET-drivarna är nog knepigare, jag låter nog de vara tills vidare. Säkert blyfritt oxå.

Bild

:bira: (Mariestads) :rock_on:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#49 » 07:13:21, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Perfekt, nästan noll intresse. Då har jag det bekräftat, att jag är inne på rätt spår. :mrgreen:


Plitar du ned bokstäver i rad med lämpliga mellanrum blir dina tankar förståbara, DET underlättar kommunikation även om man inte utbrister i ett åååhhhhhhh.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Towil

#50 » 07:56:28, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under att du får ormboet att fungera. :uupps: :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#51 » 19:49:20, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Turbodiesel skrev:Perfekt, nästan noll intresse. Då har jag det bekräftat, att jag är inne på rätt spår. :mrgreen:


Plitar du ned bokstäver i rad med lämpliga mellanrum blir dina tankar förståbara, DET underlättar kommunikation även om man inte utbrister i ett åååhhhhhhh.


Huvudsyftet med tråden var egentligen inte en fråga, trots frågetecknet.

Tråden skapades främst för att själv ha något att kika tillbaka på, när det är mörkt, både ute, inne, och i sinne. Det finns alltid något historiskt, halvt förträngd dampsession som är lite kul att kika igenom.

Problemet med frågor är att ställa dom rätt, och när jag är ute på halare is är det inte lätt. Och dyker det upp en ledtråd som rätar ut själva frågeställandets gåta, ja, då är det fullständiga svaret ändå runt något av hörnen.


:shake_hands:

Towil skrev:Under att du får ormboet att fungera. :uupps: :thumme:


Det är det bästa med el & elektronik, strömmen finner vägen.. Och är bara spänningen tillräckligt hög, ja, då behövs det knappt en väg. :bira:

Upptäckte sent igår att 40106:an inte hade någon 5V matning till sitt VCC-stift (eller vad det stiftet heter på denna) Endast en kondensator var ansluten mellan VCC & GND, spänningen låg trots det på 4,7V, och den enda skillnaden med rätt matning blev lite skarpare hörn på fyrkantsvågen. Och en lite högre strömförbrukning.

I början hade den inte någon jord heller, och den fungerade bevisligen inte helt oansluten. Det står klart och tydligt i databladet att det är dålig separering på den,flytande pinnar & så vidare. men så dåligt att den fungerar helt tillfredsställande utan matning från rätt håll hade jag inte gissat.

Det avsiktligt hårt induktiva mikroklimatet på mitt kort kanske gör att de flesta kretsar tar vad de behöver, från den närmaste omgivningen. Bara någon av oscillatorerna sparkat igång, är kedjereaktionen snart ett faktum. :svettas:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#52 » 20:08:59, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den fick nog matning genom skyddsdioden från en annan pinne.


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#53 » 20:57:09, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan lek och forskning kan vara att i andra fallet görs vissa noteringar. Och nog har det både lekts och forskats inom betydligt mer bizarra nonsenseområden än det här..

Bild

Signalblandning, en fast 20% 100Hz fyrkantsvåg & två variabla 1,7kHz PWM signaler blir till två kanaler drivsignal. Burrigt och bra.
Bild

Duger gott åt både glödlampa och magnetventil. Bara spänningsstyrt än så länge, utan återkoppling. 1,7kHz låter ganska bra, en viktig faktor att ta i beaktande.
Bild

Har också hittat några varianter på kloning som inte fungerar, här är dock en fungerande variant med op-förstärkare. De hänger inte med vid 13kHz, men 4kHz bekymrar dom inte nämnvärt, och det fungerar det med. Ska prova även med en 339 komparator, den kanske nöjer sig med enkel matningsspänning för att fungera ok.

Det här är i princip vad som krävs för att få ut tre användbara grundsignaler från spakens tre spolar, och det ryms gott & väl i själva spakhuset. Det tillkommer givetvis lite småplock, men inget som tar någon större plats.

Spolarna fungerar faktiskt väldigt fint mellan 2 & 17kHZ, med ganska många "sweetspots" på vägen. Under 2kHZ blir de ljudliga, eller åtm hörbart ljudliga.
Bild


Televerkets gamla övergivna 10-parskabel innehåller ganska snajsig, flerfärgad kopplingstråd, något åt det klena hållet, men det får man ta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bymek

#54 » 21:17:09, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nu man inser att man är en gammal dinosaurie, och kryper in under en gammal BM och är tyst

1 person gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Valter.Öhman

#55 » 23:23:35, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Killgissar att det är ett försök till att skapa en PWM-signal med rippel. Mixar du 120Hz signalen och 1,7Khz signalen i NAND-grinden eller? Vore lite intressant att bara se hur signalen ut från en av kanalerna är tänkt att se ut.

Är det inte enklare att använda en lämplig MOSFET istället för darlington?(eller tog du vad som fanns på hyllan?)

Många frågor blev det…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Turbodiesel (trådstartaren)

#56 » 23:58:19, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är mest ett rippelexperiment för rippelexperimenterandets skull. Just nu varierar jag 1,7kHz signalen, och ~120Hz fixar små luckor helt utan signal. Det är lite halvknepigt att visa på oscilloskopet, men det fungerar & det känns i magneten om "ripplet" är igång eller inte. Har ännu inte kollat hur en fungerande 'köpesignal' ser ut.

(N)AND-grinden var ett test som visade sig fungera, nu använder jag en 339 komparator istället, egentligen för att se om den också ville göra jobbet, och så har jag fler av dom.

Jag får vackert rätta mig efter Televerkets komponentval, och någon mosfet har jag inte sett i denna telefonväxel än.. Behöver köpa lite prylar vad det lider, men det är ju svårt med inköpslistan innan jag har en buskig prototyp som fungerar. Och bestämt mig för hur det ska byggas.

Just drivstegen finns det hyfsat intressanta färdiga drivchip/smartfetar till, med strömövervakning och lite annat smått & gott. Det mesta ytmonterat, i saltkorns storlek dock.

Det var betydligt enklare förr, när byn hade en gravt alkoholiserad tv-reparatör, soptippen innehöll fem hektar kretskort (på den tiden ovan jord, lätt åtkomliga kväll & helgtid :mrgreen: ) Samt att både Elfa & MCE (kanske en lokal butik bara,,) fanns inom räckhåll.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Valter.Öhman

#57 » 00:12:21, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du inte för enkelhetensskull att det duger med att justera den låga frekvensen lämpligt och bara köra PWM med den? Den lär ju skapa vibbrationer så det inte blir ”sticking” i ventilen. Alltså helt skippa att mixa till att börja med?

Känner igen det där med att fynda komponenter på tippen…vi har en hyfsat stor elektronikfabrik på orten och man tillbringade många timmar i dom kontainrarna bland kaffesumpen som barn! :grin:

Har fortfarande en lada full med allt möjligt i komponent- och elektronikväg!! :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Turbodiesel (trådstartaren)

#58 » 00:47:18, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är skrivet i sten, men just nu är "problemet" att hyfsat enkelt få fram de andra sex signalerna (per spak) utan allt för många identiska komponenter sida vid sida. Har ju fått fram signal från en spole, både som 0,5-(2,5)-4,5. Och även en variant där båda signalerna från mittläget är stigande, passande min (l)yxiga OP-förstärkarbaserade PWM.

Gamla EHC 35 strömförsörjde bara variabla effektmotstånd i spakarna med ställbar 12V 100Hz fyrkantsvåg, sedan från motstånden rakt till förstyrventilerna. Funkade i stort sett perfekt (under förutsättning att alla magneter hade ungefär samma behov), och duger egentligen än idag.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Valter.Öhman

#59 » 01:34:13, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den här länken ser du att det finns två varianter för att skapa rippel.

https://forum.iqan.se/en/communities/1/topics/56-ajdusting-dither-amplitude

I den ena varianten skapar man ripplet eller vad man nu ska kalla det separat med en sinusvåg med låg frekvens.
I den andra varianten kör man bara en lågfrekvent PWM och låter den skapa ripplet.
Som du ser i länken så styr man då rippelamplituden genom att ändra PWM-frekvensen men man kommer ju alltid att ha problemet att rippelamplituden kommer att ändras med PWM-signalens ”duty cycle”.

Vad jag menade var alltså att du borde kunna köra bara en enkel PWM-signal på typ 120Hz och ändra den frekvensen om du vill justera ripplet för att undvika ”stickning”

Högre frekvens ger då mindre rippel och större risk för ”stickning” om jag fattat det rätt.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se