Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Parker IQAN spakar ihop med SVAB GP?

59 inlägg • Sida 1 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 02:55:51, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det möjligt för en högst dödlig individ att få ihop? Alltså att köra de 'analoga' insignalerna 3+3 axlar digitalt över Can in i GP-boxen.

Jag skulle kunna gissa att IQAN-spakarna inte är tänkta som några universalspakar,. De kanske behöver jobba mot andra IQAN prylar för att ens visa livstecken?

Fanns ens tanken när GP designades, gener från PAMM2000? eller har GP bara cananslutning för att ha möjlighet att köra original canpytsare?

IQAN-spakar som input uppskattas eftersom jag har två stycken i okänt elektroniskt skick. Svab's gråa lådor uppskattar jag eftersom de är högst stabila & går att trixa med i fält. Även om det senaste GP-fallet höll på att kosta mig livet.

Jag borde forska lite i ärendet själv (t,ex läsa GP instruktionsboken när jag väl återfinner den) men nu är frågan ställd i alla fall..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel (trådstartaren)

#2 » 19:29:51, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär i ett något nyktrare tillstånd ser det inte riktigt genomförbart ut.

Troligen är det enklare att bara använda spakarnas sensorer, induktiva spolar (endast EN lindning) med rörlig kärna. Har inte på tungan vad just den typen kallas för tillfället. Fixa spoldrivning och omvandling till godtagbar spänningssignal som SVAB:en sväljer.


Dessutom har jag visst ingen GP box kvar som det ser ut, någon som har en trött sådan till övers?
Senast redigerad av Turbodiesel 21:06:49, 06-10-2021, redigerad totalt 1 gång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#3 » 20:10:39, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon chans att får en 0-5 volts signal ut ur minispaken?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#4 » 20:11:58, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

GP box har en ganska kompetent CAN-bus, du kan med fördel koppla flera boxar på en Can-bus för att expandera antalet I/O
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#5 » 20:24:31, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sniff,sniff, luktar det arduino eller något liknande. :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 20:50:13, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska mäta lite och se, bara spakarna 'vaknar' utan masterbox. Förutsatt att de visar sig fungera. Det är spakar från skrotlådan så att säga, den ena är lite vissen rent mekaniskt (dålig daggmask och sand). Den andra ser helt OK ut, men väl polerad av tidens tand.

GP är kompetent, höll på med ett projekt förra året. Rotortilt med propgrip, bandstyrning, D-V Prop hammaruttag & D-V prop lågflödesuttag (hammartilt). Löste det med ett par reläkort. Det som stör oss idag är att det saknas EN proportionell utgång för att köra gripen utan skiftfunktion, eller om det är en analog ingång som fattas. Bandstyrningen är ju inte i vägen heller, eftersom den funktionen skiftas fram. En expansionsbox löser garanterat problemet, men har inte fått godkänt ekonomiskt (och, främst stilleståndsmässigt) att gå vidare.

Det finns säkert en smartare lösning än mitt reläkaos i det fallet. Det kräver dock lite "ballar" och, inte minst tid, att våga ändra i en väl fungerade GP-box. Den är något för avancerad för att greppa (speciellt logikdelen) när man hålls med det någon dag vart tredje år.

GP:n satt i maskinen för att köra timmergrip, rotator & bandstyrning. Så jag ville gärna behålla den när det blev inköpt en Jättehammare & RT80 till den. Kunden ville egentligen montera Engcons egna system, och det är verkligen barnsligt enkelt att få funktion på. Vet inte om det funkar ihop med en gammal rotor dock, utan canmodul. Indexators system till R8:an är vi inte nöjda med, och som jag förstått det så är det inte speciellt "öppet".

Arduino my ass, det är andra, tredje och tionde alternativet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#7 » 22:45:06, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att lägga ström på en av spakarna, den visar livstecken såpass att den både lyser och blir varm. Lämnar CANspänning, och har 5V på diverse ställen på kortet. Däremot blinkar den en felkod som visar på "address error" fem snabba blink i följd.. Troligen väntar spakf#n på mastern, och de vill nog snacka lite, innan det blir åka av.

De optiska neutrallägesgrunkorna lyser med sitt ir ljus, men spolarna får inte ens den minsta spänning. Inte något som går att mäta med en hyfsad multimeter i alla fall.

Bild
Bild

Undersidan av kortet, verkar vara tillverkad innan halvledarbristen var ett problem?
Bild

Översidan:
Bild

Så här ser de tre (x-y-z) positionssensorerna ut, en vanlig diskret spole med rörlig kärna. Ungefär halva kärnan är inne vid neutralläge, här illustrerad med ett skruvmejselskaft.
Bild



Undra om det är samma spaktyp i den här godingen? Lånade den vid ett bandbyte för ett tag sedan. Isåfall finns det ju en rullande testbänk tillgodo. IQAN är det i den vad jag kommer ihåg. Och den borde vara av ungefär rätt årsmodell med lite tur, gissar att det blev hallsensorer lite senare.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#8 » 04:22:34, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

LVDT heter den andra typen av induktionsbaserade sensorelement jag hade på tungan förut. Vanlig bland annat i gaspedaler på vissa halvgamla eltruckar. Den har tre lindningar.

Denna spaken har positionskännare med enkellindning. Troligen utnyttjas fenomenet variabel induktans. Det verkar knepigt att hitta information. Och det märks eftet 24 timmar av cookiesgodkännanden att man är ute på grumligare vatten än vanligt..


Microchip LX3302A kan vara något åt hållen vad jag söker efter som drivare & converter/signalbehandlare. Ska prova att läsa databladet även i vaket tillstånd. Jag önskar som vanligt en elegant lösning, som omfattar diskreta komponenter eller dedikerade IC's för ändamålet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#9 » 20:26:03, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt, nästan noll intresse. Då har jag det bekräftat, att jag är inne på rätt spår. :mrgreen:

Jag har nu (efter lite fruktlös databladsundersökning) lärt mig att induktiva positionsgivare är vassa grejer, och de verkar vara på väg tillbaka. Halleffektprylarna har givetvis kvar sin ohotade position. Själv är jag sur på att supermagneterna i dom gärna korroderar? inifrån efter några år. Det ger helt fantastiska fenomen, när magneten till slut ramlar isär och far runt helt random framför hallchipet.

Ska se om jag kan lista ut vad för prylar som sitter på spakens kort. Någon typ av mikrodator ser det ut som, och kanske en extern can-grunka. Resten är svårbedömt med bara trötta ögat. Eventuellt går det att spara neutrallägesprylarna oförändrat. Det är lite prylar även på det kortet, så den signalen borde inte behöva datorsupport för att fungera. Om de inte har spärrat den med, bara för att det går.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jonas Ryrfeldt

#10 » 20:42:25, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte vara noll intresse....,.... problemet är bara att jag inte förstår :mrgreen:
Mekar ju truck med Iqan i. Där är Linde joystick + iqan + Linde igen. Bygger på att ha rätt programvara i Iqan burken. Blir jättejobbigt att lösa hemma i verkstaden.
Kan bara säga heja,heja och följa tråden :bira:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

3 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Towil

#11 » 20:47:08, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

issi kresten är ett statiskt RAM minne.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#12 » 21:03:14, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju en liten söt Lindespak med, troligen en resistiv variant men jag kan inte få den att lämna några vettiga mätvärden. Har bara försiktigt kikat in i den, och visst kan även den innehålla en herrejösses mängd dold elektronik. Allt för att göra den sådär irriterande elegant oanvändbar för mig.


Bild


Å andra sidan så kan just den vara undantaget som bekräftar regeln. Att den faktiskt visar sig vara trasig, trots att den låg i skrottunnan. :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#13 » 21:12:25, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte var så rädd digital teknik bits inte så farligt. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

johan.eriksson

#14 » 21:15:26, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresset finns här, men ingen kunskap för att tillföra något. Men jag lär mig gärna, och kunskap är ju inte tungt att bära.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Turbodiesel (trådstartaren)

#15 » 04:24:09, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter några tusen datablad till verkar det grumla ut sig något. Främst verkar det luta mot att givarna är av den helt vanliga, klassiska VR-familjen. Känd som bland annat ABS &vevaxelgivare, innan halleffekttypen dök upp, skapade skygglappar på pk-ingenjörerna & i stort sett blev standard över en vinlunch i Provence.

En ofta inbyggd signalbehandling, som brukar lämna en perfekt 5V fyrkantsvåg är egenskaper som t, o,m jag kan uppskatta, och har använt mig av. När det ska räknas kuggar. En låda med diverse osorterade, begagnade vevaxelsensorer hör till inventarierna i ett fullt normalt hushåll, väl? Hittar man ingen i lådan som helt motsvarar förväntningarna så är det bara att sänka kraven lite.. Många hallgivare klarar 12V, eller om de till & med är gjorda för det. Är det egna projekt sätter jag ström på skit€n och provar. Läcker röken ut så kan jag alltid skylla på att den redan var trasig.. Den var ju trots allt begagnad.

Vart var jag.. ..visst ja..!

Skillnaden mellan den 'vanliga' VR-givaren med permanentmagnet. Och denna, aktiva? typ..

Den magnetförsedda inducerar själv en liten växelspänning när magnetfältet ändras. Alltså när en kugge/ kugglucka far förbi. Ungefär som när energin skapas av ett gammalt hederligt magnettändsystem.

Spakarnas givare är inte utsatta för någon återkommande hastig magnetsfältsändring. De behöver därför aktivt strömförsörjas med en växelspänning, och metallkärnans aktuella läge motsvarar en viss induktans/tröghet i den magnetiska kretsen. Detta går då att läsa av. Troligen går det att lösa på många olika sätt. Gissningsvis med mycket få, diskreta komponenter. Givet att enginerden vet vad han pysslar med. Eller med hjälp av mikrodator och kod, givetvis med minst samma mängd diskreta prylar för att avstöra, signalbehandla & skydda datorn.

Vad är då skillnaderna praktiskt mellan aktiv VR & LVDT? Så vansinnigt dyrt är det väl inte med änglahårstunn koppartråd, däremot måste nog LVDT'n lindas med lite större omsorg.

Sen måste jag medge att det är elegant slimmat med bara en enkel spole, om den gör ett lika fint jobb som tre. Bägge typerna måste ju ändå drivas aktivt.

LVDT'n jag experimenterade med var ytterst kräsen på kärnans material. Någon typ av ferrit?rör på en mässingsskruv. Lite hembyggd känsla, men så var det ju också en ASEA/Sigmapryl.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se