Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Parker IQAN spakar ihop med SVAB GP?

59 inlägg • Sida 3 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

Towil

#31 » 21:11:22, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte funderat på om det går att tappa av spakläget innan det går in i MCU och blir digital CAN-bus utgång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Turbodiesel (trådstartaren)

#32 » 21:24:49, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Inte funderat på om det går att tappa av spakläget innan det går in i MCU och blir digital CAN-bus utgång.


Jo, men den är liksom död (felkod 5, kommunikationsfel? om jag minns rätt) utan kontakt med mastermodulen. Oscillatorsignalen måste vara igång för att kunna få något vettigt ur positionsgivarna. De skapar ju inte någon egen spänning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#33 » 09:46:26, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är kom.fel så kan ju den analoga delen vara OK om man ger den matarspänning.
Borde går att kolla om det det kommer något till ADC ingångarna på MCU'n i så fall.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#34 » 15:19:23, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka kolla hur det är kopplat, men att oscillatordelen körs på 5V helt utanför MCU'n känns lite orimligt, men, för den delen
önskvärt.

5V & canspänning (2,5+2,5V) är ungefär det jag hittat på kortet, förutom inkommande då..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#35 » 15:43:31, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
GUL är ADC ingångar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#36 » 18:52:10, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftermiddagens undersökning i skrotlådorna gav i alla fall två 6-ch schmitt-triggers, och en tragisk samling av osorterade strömbromsar. Här ska experimenteras. :mrgreen: Dåligt med små benförsedda kondensatorer dock.

Jag mäter även på ADC ingångarna åt Towil..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#37 » 01:10:50, 13-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Databladen fortsätter att lägga ut förvillande ledtrådar.

Bild

Veckans skogsmaskinsjobb dök upp, tyvärr med fel typ av spakar. Oklart vilka, men spänningssignal 0,5-4,5V lämnade de.


Slangbrytrullen i dubbelutskjutet hade ramlat bort, med avryckta slangar & rörtrassel som följd. Det såg ut som under ormarnas parningssäsong där inne en stund.
Bild
Bild

Schmitt-trigger-experimentet slutade med en ganska snygg variabel PWM-signal, långt ifrån vad jag önskar, men induktansgivarna ändrar pulsvidden ungefär lika mycket i bägge riktningarna. Och det är ju kul att se något vettigt på oscilloskopet för en gångs skull..

Har också kommit fram till att en CD40106 inte fungerar som den ska utan GND-pinnen ansluten. Märkligt. :help:


Borde beställa lite friska komponenter, och hoppas att intresset håller i sig tills de dyker upp. :snow:

Återkommer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#38 » 16:42:39, 13-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har också kommit fram till att en CD40106 inte fungerar som den ska utan GND-pinnen ansluten. Märkligt. :help:

Vad är det som konstigt med den inte fungerar utan GND?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#39 » 21:31:36, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:
Turbodiesel skrev:Har också kommit fram till att en CD40106 inte fungerar som den ska utan GND-pinnen ansluten. Märkligt. :help:

Vad är det som konstigt med den inte fungerar utan GND?


Tar du mig på allt för stort allvar, kommer du vid någon punkt bli grymt besviken.. :bira:




Använde min Tjeckiska favorit Diodegonewild's induktansmätgrunka som bas här, med en 40106 som schmittriggerval, det var den enda jag hittade i högen av blandade halvbrända kretskort. Denna fungerade som oscillator i en 120-12V DC-DC converter. En eller två IC's förenklar trots allt en smula. Kondensatorn mellan ben 14 & ben 1 är felritad, ska vara mellan matningen. 14 & 7.. 16kHZ till spolen fungerar absolut bäst, med den här, troligen lätt felaktiga setupen.
Bild

Årets buskigaste experimentkort här på maskinisten, eller blir det inte ens en pallplacering?
Bild

Corona räddade mig lite oväntat från akut komponentbrist. Mest grindlogik, men en och annan OP finns det. Och en miljard med ytterst små hålmonterade strömbromsar. Finns alltid någon som passar..
Bild

Och en video på delfiaskot. Har idag en variabel likspänning som imponerande slaviskt följer spakutslaget. Vid 5V medelpunkt cirka 0,9V & 1,0V åt vardera håll, återstår lite knep & klåp med signalnivån & spannet.

Notera att jag inte vet vad jag hålls med, jag vet bara vad jag vill åt för resultat. Nog så viktigt :mrgreen:




Varför visa DC-spänning med hjälp av oscilloskop? Jo, för att batteriet i multimetern är tokslut. Har dock en megastor analog typ, borde kanske gräva upp den igen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tom N

#40 » 15:44:36, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en som inte är tillräckligt insatt för att begripa fullt ut så är den här tråden förvånansvärt intressant. O mycket underhållande :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Hansborg

#41 » 09:59:35, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hopp om att vi ska begrip nåt till sist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Towil

#42 » 10:34:46, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har dioden och 4,7k moståndet för funktion?
IC'n är CMOS så ingångströmmen till 13 är runt 0,02uA.

Vad har du för induktans på spolen?
Med pott istället för 470R borde du kunna justera trigger punkten när 10 går hög eller låg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#43 » 18:51:39, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Med hopp om att vi ska begrip nåt till sist!


Ett delmål med detta haschprojekt är att själv få en liten insyn i varför det fungerar, i alla fall grunderna. Jag gillar inte när prylar har hemligheter för sig. Och är helt o-omöjliga att använda, reparera eller ens skruva isär på vedbacken. Jag köper inte rakt av att det är "black-magic" .. ..Oavsett om det är lastkännande hydraulik, dieselinsprutningssystem eller induktionsfenomenbaserade can-minispakar för 35k stycket. Det är väldigt nära klassisk svartkonst, men så länge det går att visualisera en smula så.. :vissla:

Towil skrev:Vad har dioden och 4,7k motståndet för funktion?
IC'n är CMOS så ingångströmmen till 13 är runt 0,02uA.

Vad har du för induktans på spolen?
Med pott istället för 470R borde du kunna justera trigger punkten när 10 går hög eller låg.



Identifierar den sig som en CMOS så är det ok för mig, så länge den gör vad jag önskar.

Just nu har jag ingen aning om vad dioden & motståndet gör, men de verkar inte ställa till någon skada. Dioden är (idag) en vanlig snabb likriktartyp. Alltså ingen Zener eller någon annan specialvariant.

Är det någon av er som har några idéer om motståndet och diodens göromål så är jag inte omöjlig.

Induktansen är mycket okänd idag, kanske 10mH fritt gissat? En pot istället för motståndet fixade till kurvformen, och "sweetspot" var enkelt att justera in. Inte avgörande, men rättade till swinget en smula. :shake_hands:

Här plockade jag grundkopplingen ifrån. En intensiv & glad Tjeck, som flytande läser av, och bygger fungerande SMPS-grunkor med delar från skrotlådan litar jag på.

http://danyk.cz/lmetr_en.html

Tom N skrev:För en som inte är tillräckligt insatt för att begripa fullt ut så är den här tråden förvånansvärt intressant. O mycket underhållande :thumme:


Som sagt, jag vet inte speciellt mycket heller, men varje gång jag hålls så släpper det en liten bit i taget. Och jag är inte speciellt rädd för att testa. Om inte barnaårens experiment med trefas köpeström & kompressorer haft ihjäl mig, så lär inte en 5V schmitt-trigger göra det heller :uupps:

Hittade lite oväntat ett kopplingsschema, det måste jag prova. Strömmen finner vägen :bira:
Bild

Och en 358M som jobbar lite bättre med 5V, gamla defalarm gör sig mycket bättre som organdonatorer.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#44 » 01:40:00, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DiodeGoneWild skrev: I have included the RD cell (D1 and R3), which allows recovery of the inductance. Without it, the inductance is blocked by the protective diode on the input of the Schmitt (anode on the ground, the cathode to the input), and does not allow the inductor to recover between each cycle.



Bild


Jag kanske ytligt greppar tänket, mätta & belåtna induktorer jobbar dåligt. Det är bättre att de är på hugget.

Om det är nödvändigt eller ej återstår att ta reda på. Jag piskar, som sagt, dessutom en helt annan schmitt-trigger. Om det är bättre eller (troligen) sämre har jag ingen aning om.

Barkålarnas fina schema gav lite nya idéer & infallsvinklar. Lövträdsbark verkar onekligen göra underverk när det gäller sinnesstämningen, det får vi undersöka vid ett annat tillfälle.

Nu framträder ett viloläge som ligger runt 2,2V. Och strax över 1V utslag åt vardera hållet. Min koppling runt OP-n avviker ungefär lika mycket från skolboksexemplet som jag själv. Jag undanhåller gärna den tills vidare, främst för er egen halvledarhälsas skull. :svettas:





Kurvform tagen vid induktorns positiva anslutning, innan den kryptiska diod/strömbromskopplingen. Med och utan spolen ansluten.


Bild
Bild


Det känns spontant som att en spänningsstyrd köpeburk skulle kunna svälja min insignal. Utan att klaga allt för mycket.

Hmm, vi får se vad den eventuella framtiden erbjuder.
:rock_on:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#45 » 08:11:42, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du sänker frekvensen så att spolen hinner laddas upp/ur lite mera borde ge större utslag på utgången.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se