Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Parker IQAN spakar ihop med SVAB GP?

59 inlägg • Sida 2 av 4
El/Elektronik i grävmaskiner

torbjorn_forsman

#16 » 08:51:03, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan variant på induktiv lägesgivare är ju att göra en krets som känner av induktansändring i spolen när kärnan rör sig. Jag har stött på en "gaspedalgivare" i någon gammal engelsk eltruck, som visade sig bestå av en spole med rörlig ferritkärna, som ingick i en oscillator som ändrade frekvens med kärnans läge.
En annan variant är tryckgivaren i Bosch gamla motorstyrsystem D-jetronic. En transformator med rörlig kärna, som är inkopplad i återkopplingskretsen i en monostabil vippa, som lämnar olika pulslängd beroende på kärnans läge.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Turbodiesel (trådstartaren)

#17 » 09:54:23, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

D-jet. Ja, en sådan givare är inget som jag behöver leta efter i mina gömmor. Jag gissar att de var ganska stabila elektriskt sett? och fallerade på den mekaniska sidan.

Gäller det bilprylar och dessutom bensinrelaterat finns det kanske skrivet en hel del om saken. Eltrucksentusiasterna är något färre. För att inte säga ovanliga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#18 » 15:03:22, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur du har. Börjar i morgon.
https://codeweek.eu/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#19 » 15:09:51, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: :thummar:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#20 » 21:54:14, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag borde köpa in lite prylar om det lutar åt MCU, vilket det ser ut som helt plötsligt. Det finns uppenbart väldigt många exempel på hur det ska kunna ske. Har dessutom ett annat litet pyssel som känns betydligt enklare med datorns hjälp.


Än så länge lutar det åt att det viktigaste, primärt, är att få spakarna te å lämna 0-5V, hyfsat linjärt. Sedan låta en färdig burk stå för drivningen av förstyrventilerna. Löser jag första biten kan det ju snabbt ändras, det med.

Notera att detta projekt inte behöver bli av, men ibland måste man bara göra något, även om det inte är alldeles nödvändigt, sett från utsidan. Jag borde egentligen fokusera (vad betyder det, egentligen?) på att måla taket, det var dit jag var på väg när jag hittade spakf#n härom natten..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#21 » 23:30:42, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du 5V MCU så är det äldre 8-bit. Vill du ha nyare så ARM baserade så är det 3,3V som gäller. ARM baserade finns med äkta DAC och CAN-buss stöd plus mycket mera. Men då måste man välja ett ramverk som stödjer sånt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#22 » 19:14:14, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först ska jag kika vad det är för Infineon-mcu som sitter där, eventuellt går det att byta ut bara den, till en öppen variant. Förutsatt att det går att programmera just den typen i hemmet, utan att pantsätta,, nej,, visst.. just det, ja.. ..Jag äger inget av värde, så det går typ bort.. Jag är tämligen säker på att det mesta av kringutrustningen på kortet redan är anpassat till spolarnas önskemål. Resonanskretsar och så vidare..

Jag kommer att försöka sniffa av signalerna i en befintlig, fungerande spak. Eftersom de fungerar precis lika fint som jag önskar, det finns liksom ingen idé att uppfinna just det hjulet på nytt, fast lite mer fyrkantigt. Det finns en anledning till att de nästan var industristandard under många år, och det beror inte på att de var billiga i tillverkning, som idag..

Det kan även vara så att det finns en köpesvariant där ute som lämnar spänning, för att ersätta äldre spaktyper av apskallemodell ihop med IPS-boxarna. Kortet sitter i en egen modul under spakhuset, med en kontakt emellan..

IPS grunkorna borde det ju finnas läckta kretsscheman på idag tycker jag, har reparerat ett gäng förstärkarkort när de användes flitigt, men på den tiden fanns det inget. Och det mesta var utbytes, så inte mycket blev liggande till mig att spara.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#23 » 00:56:28, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den hemlighetsfulla Infineongrunkan identifierar sig som en SAK-C164CI-8EM


https://www.mouser.se/ProductDetail/Inf ... %2FA%3D%3D

"Inaktuell" är precis vad jag sökte efter, hade det på min skitiga tunga, men fann inte rätt ord. :grin:

Säger det er något, och finns det någon som vet vad det innebär? Valfri enskild mcu-modell verkar ju vara bäst på bara en specifik uppgift, men kan motvilligt utföra lite av varje. Ett ungefär lika mångsidigt verktyg som en vanlig slägga, för att ta något exempel från min bekväma del av världen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#24 » 04:07:41, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brännv!n kokar sig nästan själv, så då kan jag mäta lite under tiden. :thumme:

42,5 ohm har spolarna i likspänningsresistans. Vid rumstemperatur ska tilläggas, idag ca 11°C.

Det fanns inte mycket till klassisk transformator hemmavid, men hittade ett intressant kort i dvd:n. , där fanns en mystisk 63kHz växelspänning, troligen med icke passande kurvform. Men finns det inget bröd får man sila genom en limpa.



Bild

En snabb kontroll visar att swinget är typ 100mA åt ena hållet & 20mA åt det andra, om min gamla tragiska flundra ens mäter sån´t här med någon ordning. Det verkar vara lite känsligt, går en silverfisk lite oförsiktigt över bordet, märks det direkt på displayen.
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

e_pettersson

#25 » 09:07:46, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar just nada men ack så spännande.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Burträskarn

#26 » 09:29:49, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl sånt här som får en att längta efter standarder...
Påminner om existensen av överbliven Iqan XP och XS. har dessutom kopplingsscheman...
Även om burken är övertygad om att den tömmer sopkärl i Bjurholm, så kanske den kan bidra som testbänk...???
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Towil

#27 » 17:11:54, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Infineon är en 16bit MCU med 8-kanals ADC och CAN bus samt en drös IO pinnar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#28 » 17:44:52, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Infineon är en 16bit MCU med 8-kanals ADC och CAN bus samt en drös IO pinnar.
Just det är ganska uppenbart, det står på första sidan i databladet, men tack så mycket. :shake_hands:

Burträskarn skrev:Det är väl sånt här som får en att längta efter standarder...
Påminner om existensen av överbliven Iqan XP och XS. har dessutom kopplingsscheman...
Även om burken är övertygad om att den tömmer sopkärl i Bjurholm, så kanske den kan bidra som testbänk...???


Sopbilars system är en av mina favoritkällor till stöddig, påkostad hydraulik & elektronik. Just nu är jag inte inne på IQAN-CAN-spåret, men det kan ändra sig kvickt. Lägger det på minnet. En xp-box har jag själv som donator emellanåt. Halvbränd dock. :thumme:

e_pettersson skrev:Fattar just nada, men ack så spännande.


Det är precis så jag känner, välkommen :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Towil

#29 » 20:19:53, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade inget mera utmärknde med dagens mått. När är spakarna ifrån på ett ungefär.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Turbodiesel (trådstartaren)

#30 » 20:54:43, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte när de designades, så att säga, men dessa två är tillverkade, eller, möjligen renoverade 2007 & 2008. Enligt klistermärket på utsidan.

Det här databladet behandlar en del av mina frågor, resonanskretsberäkning och så vidare. Så utförligt att jag gärna köper någon Cypress-magsensepryl att experimentera med. Förutsatt att programvaran är medföljande, eller fri.

https://www.cypress.com/file/492486/download

https://se.rs-online.com/web/p/microcon ... lsrc=aw.ds
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se