Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Volvo EW160E arbetsbelysning

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

MJVAB (trådstartaren)

#1 » 09:48:19, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har problem med arbetsbelysningen, blinkers och tuta på hjulgrävaren.
Största delen av all belysning är draget på samma, men den funkar enbart på hytten fram.
Om jag förstår rätt så sitter de ett relä till fram och ett till bak? Har prövat byta dom men inget händer. Tutan klickar på kompressorn men inget ljud kommer, blinkers funkar inte alls. Har testat jacka på relät och då kan det hoppa igång så reläna är bytt. Kan hållaren vara trasig? Har summrat alla säkringar och dom är hel...någon som har tips?
MJVAB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:24, 24-10-2021
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Cat 140m2 AWD -14 , EW160E-15



nixs

#2 » 10:48:59, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskriv lite utförligare så kanske man kan lista ut något.

Vad fungerar och vad fungerar inte?
Och hur gick det till?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MJVAB (trådstartaren)

#3 » 13:41:30, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har bara slutat att funka...det enda som funkar är arbetsbelysning på taket och positionslampor där. Det är ju han som hade maskinen innan mig som har dragit all el! Så jag är lite osäker på allt tyvärr...men ingenting bakåt funkar och inte blinkers eller tuta, bromsljus funkar. Har fått igång allt för ett tag sedan när jag "juckat" lite i relät men efter en stund slutade allt att funka, testade byta plats på reläna utan framgång så alla är bytta. Sitter mittexbågar på motvikt, taket, längs sidor och bara den på taket som funkar. All belysning är dragit till samma knapp men bara taket som funkar. Alla lampor är led, utom blinkers och "färdbelysning" fram. All blixtljus är kopplat på samma knapp och arbetsbelysning på samma knapp. Men arbetsbelysningen har 2 olika relän.
Jag är så fruktansvärt dålig på detta med el så är det något mer jag kan berätta? Kan säkringshållaren vara dålig?
MJVAB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:24, 24-10-2021
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Cat 140m2 AWD -14 , EW160E-15

nixs

#4 » 16:11:21, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kontrollerat alla säkringar?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MJVAB (trådstartaren)

#5 » 18:22:15, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, har både summerat dom och kollat med öga
MJVAB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:24, 24-10-2021
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Cat 140m2 AWD -14 , EW160E-15

torbjorn_forsman

#6 » 18:36:27, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske dags att följa kablarna i de hemgjorda installationerna och rita upp ett tydligt schema, så man sedan har något att utgå från för felsökningen. Kan också vara lämpligt att mäta spänning i olika punkter för att ringa in felet.
Och, inte minst, kolla om reläerna slår till och från när de ska, kolla både att det klickar i dem, att det kommer fram manöverström till spolen och att det finns spänning före och (vid tillslaget relä) även efter reläkontakten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se