Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

SVAB spak, pwm kort och rulle.

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

EssbergsTeknik (trådstartaren)

#1 » 23:11:57, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Håller på med ett litet experiment för att lösa ett problem på en grävare.
Skulle behövt ett PWM kort från en spak och en rulle. Rätta mig om jag är fel ute men visst sitter det såna i t.ex SVAB spakar?
Så om någon har något liggandes som är till salu så köper jag gärna. Kan även köpa en hel spak om någon har.

Mvh Tobbe
EssbergsTeknik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:32, 18-12-2018
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 411 B HT -99



Turbodiesel

#2 » 00:13:52, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svab har inga aktiva prylar inuti handtagen, förutom rullarna då.

Ska du styra något enklare, kan en proportionalförstärkare från Jörgensen vara det du söker.
Förutsatt att de tillverkas fortfarande.

Träffar på någon ibland, även ihop med R/T, och de gör jobbet om inte kraven är för höga. De är enkla att ställa in (potentiometrar)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#3 » 09:00:22, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en Kawasaki spak du hade behövt innanmätet från?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

EssbergsTeknik (trådstartaren)

#4 » 01:38:51, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet nog för lite om det här för att ens kunna förklara vad jag behöver :grin:
Det var en tekniker hos Zeppelin som nämnt att han löst liknande peoblem att slakta en spak, han sa inte vilken typ av spak, bara att det skulle vara PWM kort och rulle om jag inte minns fel.

Är nog kanske bäst jag tar det från början med er så blir de lättare för er som kan att hjälpa. Vet ju att ni besitter en massa kunskap här på forumet.
CAT M313D med Steelwrist snurra och X-control G2 tror jag och Steelwrist spakar.
Har en liten steelwrist display som man kan konfigurera spakar m.m. på.

Har monterat kättingröjare på maskin och som det verkar idag så kan jag endast aktivera hammarhydrauliken med pekfinger rullen på höger spak, det är första problemet. Att sitta och hålla en rulle i ändläge samtidigt som man kör R/T med tummarna känns ohållbart, får kramp i handen efter en stund. Skulle behövt få aktivera den via en switch istället helst med hållfunktion. Det andra problemet är att man måste stänga av hjulstyrningen för den använder samma rulle, om hjulstyrningen är aktiv så går inte hammarhydrauliken igång. Den som har konfigurerat systemet har låst den rullen till hjulstyrningen, så jag kan inte ändra den rullens funktion.
Skulle dock behöva använda hjulstyrningen samtidigt som hammarhydrauliken används, skulle helst vilja slippa släppa spakarna och ta tag i ratten när man röjer längs vägkanter.

Kanske förklarar lite rörigt men fråga gärna så ska jag försöka förklara bättre.
EssbergsTeknik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:32, 18-12-2018
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 411 B HT -99

nixs

#5 » 09:40:43, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du skulle behöva en original spak att ta delar ifrån?

Jag gissar nu, men X2 systemet är väldigt kompetent men man måste gå hjälp från Steelwrist eller SVAB med detaljerna för konfigurering.
Det borde gå att lösa i deras styrsystem tycker man.


Skulle du behöva en originalspak har jag nog det par passande.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#6 » 13:34:56, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var från mig fixet med att slakta en spak kom, vi har gjort så på några maskiner förut.

Det går med pwmdosan från en original catspak från en C, D, E eller F maskin, en liten plåtlåda i spaken.
finns 2 versioner, 8 eller 10V matning

Eller en svab l8 "cat"spak för de har ett kretskort i sig som gör om 5v signalen från rullarna till PWM 500hz 5-95%
8V matning

spakar till svabs egna system har inte detta kretskort.

Så sätter man left attachment pedal som installed och kopplar in sig på denmed pwm signalen, då kan man köra hammarkretsen den vägen.

jag har för mig att G2 kan köra ut pwm från en utgång men då måste du ha en rulle och det går inte låsa den på ett fast värde så det hjälper dig inte.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

EssbergsTeknik (trådstartaren)

#7 » 00:43:31, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, sedär! Stort tack för hjälpen hörni, det är guld värt.
Men dåså, ska försöka få tag i dessa delar så får man bygga in dessa i en el-dosa och så vidare.
Om någon av er har grejjer (Original Cat spak från c d e eller f. Eller SVAB L8”Cat” ) liggandes så kan ni skicka PM om ni vill sälja.

:shake_hands:
EssbergsTeknik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:32, 18-12-2018
Ort: Malmberget
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: JCB 411 B HT -99


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se