Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Doosan dx80R motorn går på fullt varv

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

överlass (trådstartaren)

#1 » 22:27:20, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en doosan från 2012 med elektronisk varvtalsreglering, började tidigare i somras att gå på lite högre varv än jag hade inställt,kanske 1000 rpm.
Sitter ingen varvtalsmätare på den.
Sen blev det värre och nu är det högsta varvtal som gäller.
Detta är när jag rör spakarna eller har slagit av knappen för automatiskt tomgång.
Aktiverar jag knappen för automatisk tomgång så sjunker varvtalet till tomgång som det ska efter några sekunder. Men ökar till fullrus så fort jag rör spakarna.

Kopplar jag bort kontakten till gasreglaget i hytten så gör det ingen skillnad den beter sig precis likadant.

Ikväll har jag mätt lite el på insprutningspumpen, vid den kontakten jag trodde styrningen av varvtalet sitter.
Verkar dock som jag var på fel ställe då det inte skiljer mycket alls mellan att maskinen går på tomgång vilket är siffrorna längst ned på bilden eller när den går på fullrus med gasreglaget på lägsta( 0) eller fullrus med gasreglaget på högsta (10)
Jag mätte alltså i kontakten med fem trådar längst till vänster på insprutningspumpen.

Jag har laddat ned en verkstadshandbok men fastän serienumret stämde med vad som uppgavs vara rätt så är den för en modernare maskin med digital skärm i hytten så elsystemet verkar vara ganska annorlunda. Så har inte så mycket nytta av den just nu.
Bilder kommer i nästa inlägg.
Är tacksam för alla tips så jag kommer vidare i min felsökning
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx



överlass (trådstartaren)

#2 » 22:32:18, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

rospigg

#3 » 22:44:41, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer hydraulflödet med motorvarvet, så att det blir hysteriskt att gräva?
Jag tänker om den känner av hydraulens flöde eller tryck på något vis - om det skulle vara ett fel där.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

överlass (trådstartaren)

#4 » 22:56:41, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det följer motorvarvtalet så ja den är ganska hysterisk.
Funderar på hur en regulator fungerar på en så här modern motor, är den helt elektronisk? Isåfall skulle en trasig varvtalsgivare kunna ställa till med såna här problem kanske?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Turbodiesel

#5 » 00:13:47, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar den automatiska tomgången så borde felet inte vara ute vid motorn. Men jag vet inte hur systemet är uppbyggt.



Gissningsvis är det gasreglaget (vred?) som gett sig, borde vara 0 & 5V, samt en variabel 0-5V spänning där. Är det riktigt fint kan du ha dubbla utsignaler, men det ser jag ingen anledning till (då borde systemet själv känna att något är fel)

Insprutningspumpen är förövrigt av Yanmars egna tillverkning, med idéer från ett avdammat American-Bosch (Ambac) patent.. Ganska speciell konstruktion, med många interna delar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tore.breivik och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se