Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Givare ew150c 1998

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Harrykarlsson (trådstartaren)

#1 » 22:23:58, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj! Givaren som sitter bakom bröstkåpan ovanför dieselpumpen, vad är den till? och vart skall kablarna gå? Den ena kabeln går in i härvan tillsammans med de andra givarkablarna, och den andra är bara 20cm lång. Jag antog att det var en jord men icke..blåser F3 säkringen i huvudcentralen så fort motorn har blivit lite varm...(ca 15 min gång) det är inte givaren till vattenmätare på displayen..

Allt gott!
Mvh
Bild
Harrykarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:40:43, 01-05-2015
Ort: Köping, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo ew150c



torbjorn_forsman

#2 » 00:44:51, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klumpen ser ut som en termokontakt snarare än en givare. Kolla om det står i klartext på den vid vilken temperatur den slår om, det kan ge ledtråd om vad den är bra för. Om den slår till vid 110-120 grader så kan den vara till en varningslampa för motortemp.
Andra möjligheter kan vara t ex magnetkoppling för kylfläkt, elkylfläkt eller något som har med kallstart/glödning/tomgångsreglering att göra. Finns det något som liknar t ex en magnetventil eller värmeelement för en vaxtermostat någonstans på insprutningspumpen, inom räckhåll för 20 cm -kabeln?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Harrykarlsson (trådstartaren)

#3 » 16:13:48, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den slår till vid ca 60 grader. Och tar matning från samma + som till av/påstängsnings ventilen på dieselpumpen...frågan är vart den andra kabeln ska vidare med matning någonstans ifrån den här kontakten
Harrykarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:40:43, 01-05-2015
Ort: Köping, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo ew150c

torbjorn_forsman

#4 » 17:17:46, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något elschema för maskinen där det går att hitta igen kontakten och se vad den ska vara kopplad till?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#5 » 18:23:53, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen går kabeln till en liten vaxmotor(kallstartsomställare) under insprutningspumpen, den är liggande monterad på omställarhuset.

Beroende på pumpgeneration ser det troligen lite annorlunda ut på din befintliga modell av pump, men placeringen och utseendet på själva vaxmotorn är identisk med länken nedan:
ErikPetersson @ [Grävmaskiner] Nyinförskaffad EW 150 C


Det vanliga är att det blir kortslutning i själva termokontakten (den du redan hittat), det är bara en plastfolie mellan bimetallbrickan & själva kontaktytorna..

Vaxmotorn spricker och ramlar isär ibland, och funktionen är svår att prova, den är långsam och det är svårt att höra skillnad på motorn om den är aktiv eller inte. Den ändrar tändläget några grader, och gör motorn något mer lättstartad, men det är inte någon stor skillnad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Harrykarlsson (trådstartaren)

#6 » 09:36:33, 18-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har letat överallt på pumpen och hittar ingenstans där det ska på en kabel. Har kikat på andra perkings t1004- motorer och deras pumpar har en kontakt under pumpen men den saknar jag. Swcon kunde inte heller hjälpa mig. Men jag får helt enkelt köra utan den kabeln tänker jag.. men känns synd om den nu finns ett ställa den ska vara på.
Bild
Bild
Bild
Bild
Harrykarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:40:43, 01-05-2015
Ort: Köping, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo ew150c


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se