Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Säkringen går vid aktivering av bomsväng på EC20B XTW

2 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

Andthu (trådstartaren)

#1 » 07:01:43, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

När jag försöker aktivera funktionen bomsväng via vänster spaks tryckknapp så smäller säkringen omgående. Den säkringen verkar också ha att göra med vä armstödet som aktiverar hydrauliken när det fälls ner. Om jag stoppar i en ny säkring så funkar hydraulik aktiveringen som vanligt igen, men så fort jag ska aktivera bomsväng så smäller säkringen igen. Har bytt växelreläet som skiftar mellan hytt och bomsväng, testat knappen (ingen kortslutning). Kollat kablage så gott det går. Inte funnit några fel. Det som jag ser återstår är att mäta upp magnetventilen till bomsvängen för att se om den är kortsluten.

Det roliga är att detta började krångla en dag i somras då det regna som s*t*n och maskinen stod ganska nära ett stuprör som mynna ut strax bredvid. Jag menar att regna duktig som s*t*n... Nån dag efter när den stått så började dessa problem uppstå. Kan det ha krupit in vatten i magneten till bomsvängen?? Den sitter ju ganska öppet under högra sidan på hytten.

Jag måste skruva ur golvet och försöka kolla den magneten. Vad jag minns verkar det inte se ut som att bara magneten kan bytas? Men jag kan ha fel.

Är det någon som har nån fundering / teori vad det kan vara.
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04



Andthu (trådstartaren)

#2 » 07:13:25, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst. Det var en kortsluten magnet på bomsvängs ventilen. Ohm mätte den gamla och det var kortis i magneten. Monterat en ny så nu funkar det igen.

7 personer gillar det här inlägget.
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se