Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Söker elschema till Lännen T214

1 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

fiKonet (trådstartaren)

#1 » 14:19:09, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla!

Jag har ägt en Lännen T214 i snart 20 år. Mest stått på gården och använts till en del projekt runt ägorna. Kolvarna har väl i stort sett alltid läckt lite olja men nu under sommaren hade dom blivit så dåliga att det var dags att packa om dem. Detta arbete skötte en vän till mig som äger en rejäl verkstad där maskinen fått stå inomhus i några veckor medan kolvarna fixades till lite. När det väl var dags att köra hem maskinen så visar det sig att svängbromsen är ilagd oavsett vilket läge du har svängspärrens knapp i. Om ni haft turen att äga en sån här fin maskin nångång så vet ni att om du själv kopplat på svängbromsen och sedan ändå svänger så försöker inte ens maskinen. Nån elektronik hindrar motor från att varva upp och pumpa olja till svängmotor. Men nu ligger alltså svängbromsen i och maskinen försöker svänga men det rör sig inte. Själva strömbrytaren är det inget fel på, kan inte hitta något fel när jag jagat runt kablar fram till kretskortet. Där har jag ingen aning om vad som händer. Det är inte så att bromsen rostat fast eller liknande den vägrar släppa den bara. Jag är ingen elmästare direkt men har jagat runt kablarna och det är lite frågetecken både för mig och de lite mer kunniga som tittat på det. Skulle verkligen behöva ett elschema över maskinen.

Detta är ju inte landets vanligaste maskin men tänkte ändå kolla om nån av er där ute sitter på elschema till maskinen? Skulle bli hemskt tacksam om någon vänlig själ skulle kunna dela med sig av det. Jag och alla jag bett titta på krånglet kommer ingenvart utan att förstå schemat bättre.

Tack på förhand
John fiKonet
fiKonet
1 inlägg
 
Blev medlem: 03:58:44, 13-07-2022
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo EC220, har massa annat gamalt bös från Lännen Och traktorgrävarew och annat rost.




Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se