Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

EC35 stänger av!

96 inlägg • Sida 3 av 7
El/Elektronik i grävmaskiner

Martin.Eriksson

#31 » 22:44:34, 17-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej ingen billig sak alltså.. om man inte har garanti..
Har man inte det så kan man ju bygga om själv som sagt för då slipper man den dyra kostnaden å risken att den pajjar igen är ju obefintlig då men ja ja .. :D :driver:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



ankaon (trådstartaren)

#32 » 06:12:21, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin6610 skrev:Hej ja tänkte lägga mig i lite här o fråga en sak.. hur mycket kostar en sån där puma?
mvh martin

11,812:- kostar puman enl. uppgift från Swecon igår.

Ingen som sitter på ett elschema för EC35?
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#33 » 19:01:08, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte ge dig något. är ju aktuella maskiner fortfarande, men är det något särskilt så kan du alltid pm:a och fråga.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VOLVO EC35

#34 » 21:43:36, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo ibland så är bladet ivägen så då blir det bakvänt
Rototilten är en indexator Rt20
Det var den och encon ec05 som det stog mellan men jag gillar inte
utsticket framåt på encon ec05 när man ska ner bland kablar och trasel
Vi har en encon ec05 på våran ec55.
styrsystemet är svab med en liten dator och pytsventil på ventilen till hydrauliken ut till armen och så nya handtag med scrollhjul.
Det fungerar kanon det går faktiskt att tilta och snurra samtidigt utan
att det stannar av allt för mycket.
När man larvar är det inte mycket fart i grävrörelserna
Tror det är 5 stycken slangar mellan bom och sticka
2 stycken till ordinarie skoplås
3 stycken till extra hydraulik
2 stycken elkablar varav en är till rototilten och den andra kabeln är till arbetsbelysningen monterad på stickan som lyser ner på rotorn / skopan

Robban_C skrev:Jag förstår att du också tycker att stödbladet ibland skymmer när man ska ner en bit. :grin:

Det ser ut som en rotortilt på din maskin. Fungerar det bra? Vad har du för styrsystem? Räcker flödet bra om du snurrar/tiltar samtidigt som nån av de övriga grävrörelserna?
Jag antar att du också upplever att flödet till grävrörelserna inte räcker när man larvar?

Det ser för övrigt ut att vara en faslig massa slangar mellan bom och sticka. Är det redskapsfäste som gör det?
VOLVO EC35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 20-12-2005
Ort: Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35
Lundberg 6220

Robban_C

#35 » 22:34:02, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

VOLVO EC35 skrev:... När man larvar är det inte mycket fart i grävrörelserna
Tror det är 5 stycken slangar mellan bom och sticka
2 stycken till ordinarie skoplås
3 stycken till extra hydraulik
2 stycken elkablar varav en är till rototilten och den andra kabeln är till arbetsbelysningen monterad på stickan som lyser ner på rotorn / skopan ...
Det är framförallt kablarna som jag inte har på min maskin. Jag har visserligen också en belysning på stickan men den sitter på insidan av stickan.

Gällande grävning vid larvning så handlar det om att hålla igen på fötterna så att oljan räcker till. En nödlösning men det fungerar i alla fall. Jag larvade fram över en återfylld vägtrumma samtidigt som jag sträckte ut och la nästa skopa 0-18 idag. Det går men hydrauliken räcker egentligen inte riktigt till.

Tack för info! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#36 » 21:05:02, 20-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

EC05 är något så fruktansvärt korkat felkonstruerad för oss mekaniker! Först och främst så sitter ventilerna oskyddat på framsidan så det har man ju varit med om 3-4 gånger att folket klappat i tilten och skalat av ventiler och hela faderullan. Sen så har vi tiltleden fram om man skall byta bussning, då är det bara att skruva ner transmissionskåpan på rotorn och dra av kugghjulet till hydraulmotorn och sedan skruva loss den för annars så kommer man inte åt tappen! Plus det goda kladdiga fettet som kugghjulen badar i! :x :x
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#37 » 22:03:36, 20-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs, har du nån erfarenhet av EC02? Ventilerna sitter tillsammans med tiltcylindern tror jag men det behöver ju inte vara bättre.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#38 » 17:52:18, 21-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen erfarenhet av den mer än att jag klämt på den på mässa. Verkar tokigt klen tycker jag, men de påstår att den skall hålla så... Men jag har sett vad man kan göra med 5-tonnare på Indexators RT20 så jag tror inte så mycket på Encons lilla!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Sebastian

#39 » 18:36:42, 21-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Ingen erfarenhet av den mer än att jag klämt på den på mässa. Verkar tokigt klen tycker jag, men de påstår att den skall hålla så... Men jag har sett vad man kan göra med 5-tonnare på Indexators RT20 så jag tror inte så mycket på Encons lilla!

Jasså är de en del som har gått å helsike?
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

nixs

#40 » 18:53:08, 21-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, snarare så att det är den robustaste lilla Rototilten på marknaden och den går alldeles utmärkt att bryta sönder med kapaciteten som redan finns i maskinen. Fodras dock kraftig misshandel och total sinnesfrånvaro av maskinisten annars så skall han inte kalla sig maskinist! Men jag påstår återigen att Indexators modeller är stryktåligast!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#41 » 08:15:37, 22-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört 02:an men inte haft möjlighet att bryta.
Helt klart är dock att den låga vikten är ju attraktiv.
Dock är jag tveksam till om jag skulle våga med hänvisning till hållbarhet och livslängd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VOLVO EC35

#42 » 20:11:16, 23-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag håller med om det att den är felkonstruerad till 100%
Utsticket framåt med ventiler borde dom kunna löst på ett annat sätt
Våran ec55 sitter det en Ec05 på och då är det säkert ett utstick på¨
1.5 dm + lyftkroken framåt


nixs skrev:EC05 är något så fruktansvärt korkat felkonstruerad för oss mekaniker! Först och främst så sitter ventilerna oskyddat på framsidan så det har man ju varit med om 3-4 gånger att folket klappat i tilten och skalat av ventiler och hela faderullan. Sen så har vi tiltleden fram om man skall byta bussning, då är det bara att skruva ner transmissionskåpan på rotorn och dra av kugghjulet till hydraulmotorn och sedan skruva loss den för annars så kommer man inte åt tappen! Plus det goda kladdiga fettet som kugghjulen badar i! :x :x
VOLVO EC35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 20-12-2005
Ort: Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35
Lundberg 6220

MultiMats

#43 » 13:18:56, 07-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har nyss köpt en EC 35 ´01 som har dessa symtom ibland. Antar att det är dags att börja lägga undan pengar till en ny Puma....
Var sitter den? Är det svårt att komma åt den? Kan det vara så att man ökar livslängden genom att hålla rent och montera en extra kylfläkt eller är de nya omgjorda så att det inte händer igen?
Jag har också en Encon EC05. Någon som vet om det går att eftermontera gripklor? Hur mycket skulle det kunna kosta och är det i så fall värt det?
Tänkte försöka få tag i en lite hydraulhammare för att knacka ner stängselstolpar här i rullstensåsen.... :-)

Tack för alla tips här!!! :thumme:
//MultiMats
MultiMats
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:48, 13-11-2010
Ort: Karlsborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35
Scania 143 (470) 1990
Scania 86 1979
Scania LT75 1961
Volvo BM 650 turbo 1975 med lastare
Volvo LM 218
Nuffield 460 med skogskran på taket
Vedmaskin BalaAgri 410
Vedmaskin Bilke S3
+ ett antal bilar

OH

#44 » 19:09:47, 07-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Puman sitter bakom höger spak innehåller bränslemätare,varvräknare m,m. testa först att byt eller koppla förbi huvudströmbrytaren.
OH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:05, 25-09-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ew 160b
Hitachi zx 70
volvo ec 35

MultiMats

#45 » 19:52:48, 07-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Jag trodde att det bara var en display och att centralenheten satt gömd någon annan stans... :grin:
Hitintills har det bara trasslat första gången på dagen som jag ska starta. Nu senast rullade mystiska tecken uppifrån och ner i displayen men efter en "hardware reset" = bryta strömen i 30 sekunder så gick det...
MultiMats
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:48, 13-11-2010
Ort: Karlsborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35
Scania 143 (470) 1990
Scania 86 1979
Scania LT75 1961
Volvo BM 650 turbo 1975 med lastare
Volvo LM 218
Nuffield 460 med skogskran på taket
Vedmaskin BalaAgri 410
Vedmaskin Bilke S3
+ ett antal bilar


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se