Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

EC35 stänger av!

96 inlägg • Sida 7 av 7
El/Elektronik i grävmaskiner

Robban_C

#91 » 22:12:40, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MultiMats skrev:... Är det någon som vet om de har löst flera problem, t.ex. att de går sönder tämligen regelbundet?? ;-)

Dom ska ha löst det men det får framtiden utvisa.

Och begreppet "regelbundet" vet jag inte om det är helt korrekt, vår EC35 har fortfarande den som Swecon monterade vid c:a 2000 timmar. Den Pumpan är generation 2, sista med varvräknare, samma som original i EC35.
Den går alldeles utmärkt nu med nytt batteri.

Jag kan försöka sammanfatta symtomen:
I huvudsak är det två olika saker som händer med Puman, generation 2:
1. Displayen tappar tecken eller större eller mindre delar av displayen blir "ljusfattig". Byt Puma.
2. Diverse felkoder (minns inte numren nu). Då har man fel spänningar nånstans och det kan vara pga dålig kontakt i nåt kontaktstycke, dålig jordning, eller nåt så enkelt som dåligt batteri eller dåligt spänd generatorrem. Ja, jag har konstaterat detta på vår EC35, den började komma med felkoder allt oftare (nummer 01 eller 05???) i somras. Ett tag senare tvärdog batteriet, jag satte i nytt och med en gång var felkoderna borta.

Ytterligare en sak man kan göra om man har dessa felkoder är att börja se över vad man har för strömförbrukningar. Allt går genom Puman och jag menar tamejfan ALLT. Om man på ordinarie elsystem kopplar in femtioelva arbetsbelysningar, magnetventiler med mer så belastar man Puman hårdare och får mer problem. Man bör nog jobba åt andra hållet istället genom att ta ut lägre strömmar ur Puman, ex vis genom att bara ta ut styrström till ett (eller flera) "huvudrelä" som sen får mata extra arbetsbelysningar och tillbehör. Sen kan man dra egen ström till huvudrelät direkt från batteriet (huvudbrytaren). Glöm inte att säkra av den kabeln!
Av samma orsak överväger jag att byta en del arbetsbelysningar mot LED på våra småmaskiner. Lägre strömförbrukning = mindre belastning på Puman.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



MultiMats

#92 » 19:29:44, 06-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tanke.... Jag ska kolla genast!
Eldade på med kupévärmaren under dagen men hann aldrig så långt i min att-göra-lista idag så det blir grävning i morgon istället. Har provat att starta några gånger under dagen och när jag skulle sluta för dagen hoppade den igång och fungerade perfekt... Ska gå ut och slå på huvudströmmen nu och se om den startar i morgon! :thumme:
MultiMats
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:48, 13-11-2010
Ort: Karlsborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35
Scania 143 (470) 1990
Scania 86 1979
Scania LT75 1961
Volvo BM 650 turbo 1975 med lastare
Volvo LM 218
Nuffield 460 med skogskran på taket
Vedmaskin BalaAgri 410
Vedmaskin Bilke S3
+ ett antal bilar

AcPower

#93 » 13:11:45, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma fel på Min EC-45
Puman slocknar och fungerar lite som den vill :insomnia: :aaargh:
Finns det billigare en dom på Swecon för 12 papp :???:

Ingen som har försökt att öppna dom ? :idee3:
Och som vanligt skall man läsa hela tråden det görs försök att öpna och laga ser jag ;)
Mv
Berna
Det finns bara 10 typ av menisker som förstår Binärt tal
dom som gör och dom som inte gör.
AcPower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:10, 21-03-2013
Ort: Skutskär
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec45 2001
Skutskär

MultiMats

#94 » 13:01:22, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit dålig på feedback men har helt enkelt nöjt mig med att min EC35 fungerar om jag värmer upp Puman ett par timmar med kupévärmare först....
Är också intresserad av billigare alternativ.
Någon som vet om varvräknaren har kommit tillbaka på de som Swecon säljer eller är den funktionen fortfarande borta?

//Mats
MultiMats
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:48, 13-11-2010
Ort: Karlsborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35
Scania 143 (470) 1990
Scania 86 1979
Scania LT75 1961
Volvo BM 650 turbo 1975 med lastare
Volvo LM 218
Nuffield 460 med skogskran på taket
Vedmaskin BalaAgri 410
Vedmaskin Bilke S3
+ ett antal bilar

AcPower

#95 » 01:08:41, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värkar fungera bätre om det är varmt och att jag har haft bateriladdaren på under natten typ :buga:
så det är helt kalrt någonting med späningen på något vis :huh:

Någon som har mera förslag :) ??? :klia: :insomnia:
Det finns bara 10 typ av menisker som förstår Binärt tal
dom som gör och dom som inte gör.
AcPower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:10, 21-03-2013
Ort: Skutskär
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec45 2001
Skutskär

T.E.M

#96 » 15:20:48, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo ec35 Puma2, styrings problemer

Har! lest en del inne på dette forumet, før mitt problem var løst. Hadde tilsvarende problemer på min maskin og oppdaget, att det! og presse på hver side av Puma styringen, kunne som oftest aktivere den. Løsningen var og skape ett trykk/press på Puma2 sentralen, fra undersiden og opp.

Sveiset en egen box i syrefast stål (1,5mm), der Puma2 styringen blei feldt ned i. Det vart så laget en skyve ramme, for toppen av denne boksa. På undersiden av boxsa ble det tatt ut firkanthullu for hovedplugg/ledningsplugg. Ved siden av hull på undersiden, ble det sveiset på 2stk. muttrer på hver ende/side av hovedplugg. Det vart laget også en plate som ble lagt invendigt i bunnen av boxa, dett! for og avlaste direkte press på plastikkapslingen som Puma2-styringen har.
Satte i 2stk. Korte skruer og skrudde dei fast i dei påsveiste mutterne, enden på hver skru vil presse på den innvendige platen. Dette vil presse Puma2-styringen opp i skyverammen, som er montert på toppen av boxa.

Med denne løsningen, har vi skapt ett internt trykk i Puma2-styringen og vi kan fortsatt felle den ned i dashbord consollen, med og utvide dette hullet med noen få mm på hver side.

Etter dette vart gjordt, har styringen fungert hver gang, ingen alarmer eller problemer siden(se bilde vedlegg, under). Dessverre, det blei ingen bilder lagt ved, da filtype-jpg ikke er tillåten på denne siden??

1 person gillar det här inlägget.
T.E.M
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:08, 13-04-2017
Ort: Sula(Møre & Romsdal)
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35 mod.2003 Puma-2(Controlunit)


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se